כשהייתי בת 15 עברתי תאונת דרכים. מאז, כבר שנים, אני סובלת מכאבי ראש כרוניים, פעמיים בשבוע לפחות. לא משנה איזה משכך כאבים אני נוטלת, דבר לא מצליח להפיג את הכאב מלבד שינה. קשה לי להיות במקום מואר, אני מרגישה את הכאב כמו פטישים שהולמים ברקות, ואני חייבת להיות במקום שקט. עשיתי כמה בדיקות נוירולוגיות, והכל יצא תקין. הרופאים רשמו לי כדורים בשם "אלטרול" ו"אלטרולט". מה דעתך?
"מיגרנה היא לא מחלה שאפשר לראות בבדיקות. זו מחלה שהרופא מאבחן לפי הסימפטומים שהמטופל מתאר. אם את חייבת להיכנס לחדר חשוך, סובלת מרגישות לרעש, ומרגישה כאב ראש שמגיע בפעימות, סביר להניח שמדובר במיגרנה. בתור התחלה הייתי ממליץ לפנות למרפאה לכאב ראש באזור מגורייך, הם ימצאו את התרופות המתאימות, ויעניקו לך טיפול מונע להתקפי המיגרנות שאת חווה".




אני בת 69. בקרוב אעבור ניתוח להסרת כיס המרה בהרדמה כללית, ואני מאוד מפחדת מהתהליך. לפני כ־30 שנה עברתי ניתוח להסרת גידול מבלוטת הרוק, ועצב הפנים שלי נפגע. אני חוששת שהניתוח הקרוב יחמיר את מצבי. האם יש עוד אופציה להסיר את כיס המרה בלי לעבור ניתוח בהרדמה מלאה?
"אפשר לעבור ניתוח להסרת כיס המרה בכמה דרכים, בהן ניתוח בהרדמה מקומית ולעתים בהרדמה ספינלית (אזורית). כלומר מרדימים רק את החלק התחתון של הגוף. חשוב לי לציין שמדובר בהליך נדיר ולא מומלץ. ההמלצה היא לבצע ניתוח לפרוסקופי (בשיטה זעיר פולשנית). זהו הניתוח הקל ביותר, אבל יש לבצע אותו רק בהרדמה כללית. כיום אפשר לעבור הרדמה כללית בתנאים טובים. למשל להכניס לפני ההרדמה צינורית קטנה לקנה הנשימה שמאפשרת לעקוב אחרי הנשימה במהלך הניתוח. מעבר לזה, עלייך לזכור שהטכנולוגיה השתנתה. כיום יש ניטור דופק, אפשרות לערוך א.ק.ג וריווי חמצן, ומעקב אחרי מצבו של המורדם. לסיום, עליי לציין שאין סיבה שחולשה לא קבועה בעצב הפנים מלפני 30 שנה תחמיר לאחר הרדמה כללית. את יכולה להיכנס לניתוח בראש שקט. זכרי שבכל מקרה תעברי הערכה של רופא מרדים לפני הניתוח, ותוכלי לפרוש בפניו את כל החששות שלך".




בשנים האחרונות בתי בת ה־23 מחטטת לעצמה בעור הפנים ומגרדת את הידיים בהיחבא. פנינו לרופא עור, אבל אין לה שום בעיה. היא מגרדת ומגרדת ולא מפסיקה. המליצו לי לתת לה נוגדי דיכאון, אבל אני חוששת שזה יפגע לה בחשק המיני כי לא מזמן היא התחילה לצאת עם מישהו רציני. מה דעתך? "מדובר בתסמונת כפייתית מוכרת, המופיעה בדרגות חומרה שונות. יש אנשים שברגע שהם נכנסים למצב של מתח הם מגרדים את עורם ולא יכולים להפסיק, עד שנשארים צלקות ופצעים. כדורים המעלים את רמת הסרוטונין עוזרים לטיפול בתופעה זו. השפעת הכדורים הללו על החשק המיני היא אינדיבידואלית. היא לא מתרחשת אצל כולם ולפעמים תלוית מינון. הייתי מציע לה להתחיל מחצי כדור ציפרלקס, ולעקוב. חשוב לזכור שתמיד אפשר להפסיק את נטילת התרופות, אבל חשוב להמתין לפחות כחודש ולראות כיצד הן משפיעות עליה".




אני בת 25. בחמש השנים האחרונות אני נוטלת בכל יום 20 מיליגרם ציפרלקס כדי להתמודד עם דיכאונות שאני חווה. בשנה האחרונה החלו לי לחצים נוספים, רמה החרדה עלתה ואני מתקשה להתמודד עם המצב. האם לדעתך אני צריכה להעלות את המינון של הכדור?


"ציפרלקס מעלה רק את רמת הסרוטונין, אבל יש עוד חומרים פעילים במוח שקשורים לחרדה ולדיכאון. אפשר לעלות את רמתם בעזרת תרופות אחרות. אני ממליץ לך לפנות לפסיכיאטר לקבלת עזרה. יכול להיות שתוכלי להישאר עם אותו המינון, ולהוסיף כדור נוסף בכמות קטנה. מעבר לזה, יכול מאוד להיות שיחליפו לך את הציפרלקס לכדור ממשפחה דומה, כמו ויאפקס למשל או כל תרופה אחרת שתשפר את מצבך".