קיבוץ דורות שבמועצה האזורית שער הנגב, שוכן בצמידות לעיר שדרות ורק כ-200 מטרים מזרחה מקו שבעת הקילומטרים מגבול רצועת עזה, אזור שבתוכו החליטה עוד ממשלתו של אהוד אולמרט ב-2008 למגן את כל בתי המגורים הישנים שחסרו מרחב מוגן, החלטה ששלוש ממשלותיו של בנימין נתניהו שכיהנו מאז, לא עידכנו בהתאם לאיומים הביטחוניים.
 
בדורות מתגוררת גם נלי פרזמה, בת ה-93. "הבתים הישנים בקיבוץ, כמו זה שאני גרה בו, הם כמו בתי קלפים. בכל רעש הכי קטן של יירוט כיפת ברזל הבית כולו מזדעזע ודברים בו נופלים כי הקירות החיצוניים הם מלבנים חלולות, והתקרה והקירות הפנימיים הם מיציקות גבס" מספרת נלי המתגוררת בגפה עם המטפלת שלה, "אמרו לי לעמוד במסדרון בזמן אזעקה כי זה החלל הפנימי היחיד בדירה שהוא לא קרוב לחלון או לקיר חיצוני אבל זה מגוחך אם חלילה יש נפילה ליד הבית או עליו".

פרמזה הוסיפה ואמרה כי "אמנם בכל בנייה חדשה כאן מכניסים ממ"ד אבל לא בבנייה קיימת כמו בשדרות שהיא ממש לידנו. אני חושבת שאנחנו גם ראויים למיגון ואני לא מדברת על עצמי, שאני כאן בקיבוץ מאז שעליתי ארצה מצ'כיה אחרי מלחמת העולם השנייה, אלא גם על הנכדה שלי שמתגוררת בבית עם שני ילדים קטנים בבית כאן בקיבוץ בלי מיגון וכואב לי הלב עליהם". נלי מוסיפה: "כשיש אזעקה בלילה אני נשארת במיטה כי גם למסדרון אני לא יכולה להגיע תוך 15 שניות ובוודאי שלא למקלט שנמצא מחוץ לבית. אז המטפלת מגיעה להיות איתי מהחדר שלה ואנחנו מפחדות ומקוות לטוב".

נלי פרזמה בביתה. צילום פרטי
נלי פרזמה בביתה. צילום פרטי
 
ח"כ איציק שמולי (העבודה-גשר), קיבל את פנייתה של נלי בנושא המחסור במיגון בביתה ובקיבוץ בכלל, אחת מפניות רבות בנושא שהגיעו מתושבים באזור ללשכתו, והוא הגיע לבקרה בסוף השבוע האחרון. "הפקרות המיגון מדהימה אותי בכל פעם מחדש ובסוף ברור שתעלה לנו ביוקר. השבוע טווח העוטף במאות רקטות, אבל מדינת ישראל אומרת לנלי ולעוד מאות משפחות ביישובים דורות וברור חיל 'תעמדו במסדרון, מתחת לתקרת פל-קל ותתפללו חזק לשמיים שהרקטה תתעופף למקום אחר'. למה אותם לא מיגנו? כי הבית שלהם הוא לא במרחק 7 ק"מ מגבול רצועת עזה, אלא 7 ק"מ ועוד 100 מטר".

עוד אמר ח"כ שמולי: "לא ברור מי מספיק מטומטם כדי לקחת כזו החלטה ומה יגיד אם חלילה תפגע. את מחדל המיגון צריך לסיים. העורף הופך לחזית לכל דבר ואסור להפקיר את התושבים. בכוונתי לקדם דיון חירום ובהמשך חקיקה במליאת הכנסת כבר בשבוע הבא".
 
מנתונים שפרסמה הסתדרות הגמלאים בישראל עולה כי כ-40% מהקשישים לא הבינו את הנחיות פקוד העורף וכשליש מהם חסרו תמיכה נפשית בזמן מבצע "חגורה שחורה" האחרון. יו"ר הסתדרות הגמלאים, שמוליק מזרחי, פנה למפקד פיקוד העורף, אלוף תמיר ידעי, במכתב בו ביקש להגביר את הטיפול  בזמן חרום בקשישים מרותקי בית המתקשים להגיע למקלט בביתם או בשכונתם ולעודד ביקור שכנים ובני נוער אצל קשישים. בכינוס בתל אביב התריע מזרחי: "בעידן שבו כרבע מהקשישים מרותקים לביתם וקרוב למחצית מעידים שהם חשים בדידות לעיתים קרובות אין ברירה אחרת. קשישים מתקשים להגיע בזמן חירום למקומות מחסה, ולאחר שהמסחר הושבת ללא התראה התקשו רבים מהם במשך שעות ארוכות למצוא מוצרי מזון ומצרכים חיוניים אחרים. על פיקוד העורף בשיתוף הרשויות המקומיות לחזק את המעטפת של הטיפול בקשישים בזמן חירום באזורי העימות ובכלל".