ימי ההכרעה בעניין תיקי נתניהו מתקרבים. תאריך יעד מדויק לפרסום ההחלטות עדיין אין, אך נראה כי הדיונים עולים מדרגה ומתעצמים. בשל כך בוטלה השתתפותם של היועמ"ש אביחי מנדלבליט ושל פרקליט המדינה שי ניצן בכנס בחיפה שנערך ביום חמישי האחרון.



אתמול הצטרפה להחלטה על הביטולים דחייה למועד לא ידוע של כנס של בוגרי הפרקליטות לדורותיהם. הכנס, שמתקיים כמסורת, אמור היה לכלול גם שופטים מכהנים בוגרי הפרקליטות, וייתכן שבעיתוי פרסום מכתבו של פרקליט המדינה ל"לשעברים", אשר פורסם ב"מעריב" על ידי קלמן ליבסקינד, החליטו גם בשל מראית העין לא לקיים התכנסות זו, שייתכן כי הייתה טעונה ממילא.



שי ניצן. צילום: פלאש 90
שי ניצן. צילום: פלאש 90



סיבה נוספת היא התמשכות הדיונים בתיקי ראש הממשלה. גורמים בסביבת נתניהו מעריכים כי בכירי הפרקליטות רוצים להקדים את פרסום ההחלטות ובכך גם לעמוד ולייצג את עמדתם נוכח הבליץ התקשורתי שבוודאי יגיע. סוגיה נוספת המעסיקה את הפרקליטות וגם את המערכת הפוליטית היא התחממות ההתבטאויות כנגד פרקליט המדינה שי ניצן והמשנה לפרקליט המדינה המלווה את תיקי נתניהו ליאת בן ארי.



מקרה זכור במיוחד התרחש כשפעילי ימין חיכו לה בשדה התעופה ביום שבו חשבו שהיא נוחתת בחזרה מחופשה פרטית. במוצאי השבת תוכננה מחאה שהייתה אמורה להתקיים אתמול מחוץ לביתו של שי ניצן, אך היא נדחתה עקב כינוס "החירום" של הימין שעליו הכריז נתניהו.



בהקשר זה מדובר על הרחבה של האבטחה סביבם, שתיתכן כי תקרה בקרוב. הבכירים שכבר זוכים לסידורי אבטחה ועומדים במוקד הסערה - ייתכן שתתוגבר האבטחה סביבם בהתאם להתפתחויות וככל שיהיו אינדיקציות בנוגע לצורך כזה או אחר.



ליאת בן ארי. צילום: דוברות משרד המשפטים
ליאת בן ארי. צילום: דוברות משרד המשפטים



בנוסף, יוצאים מנקודת הנחה בפרקליטות שככל שיתקרב מועד פרסום ההחלטה וכאשר תפורסם, יבחנו דברים על פי נהלים מסודרים. בכל הנוגע לעיתוי הפרסום, למרות פרסומים כאלה ואחרים, נראה כי לא אמורה להתקבל החלטה בשבוע הקרוב ולהתפרסם לציבור.



הדיונים נמשכים בימים האחרונים ביתר שאת במשרד המשפטים, לקראת קבלת ההחלטה. כפי שצוין, יש שאלות בכל הנוגע לתיק 2000 ולסעיפי האישום, אם יהיו כתבי אישום בפרשה. כמובן שהדיונים גם עברו לתיק 4000 בצל שלל טענות על מהימנותם של עדי המדינה שלמה פילבר וניר חפץ ואופן גיוסם.



נקודה נוספת שהעלתה עניין אתמול הייתה אמירה של עורך דינו של חפץ במהלך ראיון רדיו, שלפיה גם יאיר נתניהו עומד ברשימה אחת עם אנשים שחפץ שוקל הגשת תביעה נגדם בעקבות התבטאויות כלפיו שחוצות לכאורה את סף לשון הרע. לשאלה: "תתבעו אנשים נוספים? מישהו מבני משפחתו של ראש הממשלה?", ענה עורך הדין אילן סופר: "זה לא סוד שיאיר נתניהו מתנהל בצורה פרועה ברשת ושותף להסתה של כבוד שר המשפטים. אנחנו בוחנים את צעדינו ובהחלט שוקלים זאת". הדבר מצטרף כמובן למכתבים שכבר נשלחו לשר המשפטים אמיר אוחנה ולפרשן הפוליטי של גל"צ יעקב ברדוגו.