איגוד אמני ישראל מתגייס למען השחקנים העצמאיים של "הבימה": בעקבות העובדה כי תיאטרון "הבימה" צבר חובות גדולים לשחקנים, איגוד אמני ישראל הודיע כי במידה ולאחר הפגישה המתוכננת בנושא, לא יקבלו האמנים את שכרם, האיגוד יפעל לכך שהאמנים העצמאיים חברי אמ"י ושאינם חתומים על חוזה קיבוצי - הן הבכירים והוותיקים, והן הצעירים, שעליהם נשענות רבות מהצגות התיאטרון, יפסיקו לאלתר את השתתפותם בהפקות התיאטרון.



יענקל’ה מנדל, יו"ר אמ"י מסר: "לא ניתן לחברינו האמנים לעבוד ולא לקבל את שכרם שסוכם עם חוזים חתומים - ונאלץ לסגור הצגות!".





כזכור, שחקני תיאטרון הבימה באמצעות שח"ם (ארגון השחקנים בישראל) הגישו אמש הודעה על השבתה. בקשה זו מגיעה בעקבות אי העברת משכורת החודש וחוסר בהירות הקיים לגבי ההמשך, כך שאם לא יקבלו את שכרם תוך 14 יום השחקנים ישביתו את התאטרון. בנוסף שח"ם הגיש כנגד הבימה, המנכ"לית וסמנכ"ל הכספים תביעה כנגד אי העברת דמי חבר ארגוניים. אורי רשטיק.



לאחר פגישת חירום שנערכה ביום חמישי האחרון החליטו שחקני התאטרון הלאומי להודיע על השבתה אם לא ישולם להם שכר עבודה. ענייני הסכסוך כפי שנכתב בהודעה: אי תשלום משכורת חודש אוקטובר לשחקנים, עיכובים חוזרים ונשנים בתשלום משכורות בשנת 2019, אי התשלום דמי הבראה ודמי ביגוד לשנים 2018-2019, אי תשלום דמי חבר שנוכו משכר השחקנים לארגון העובדים בסף עשרות אלפי שקלים. כך שאם תוך 14 ימים (כנדרש בחוק) לא ישולמו משכורות השחקנים לא יהיה מנוס מפני השבתה כוללת של השחקנים את התאטרון, עד לתשלום השכר.



צעד זה בא בעקבות כך שכ-50 שחקנים חברי שח"ם המאוגדים באמצעות הסכם קיבוצי לא קיבלו משכורת החודש ואילו שחקנים המועסקים במתכונת פרילנס אף יותר מזה. כמו כן התאטרון כבר מזה שנתיים לא משלם לשחקנים דמי הבראה וביגוד המגיעות מתוך ההסכם בין הצדדים וחובותיה לשחקנים נעמדים על כשני מיליון שקלים.


מירי רגב על בימת תיאטרון הבימה. צלם : אבשלום ששוני
מירי רגב על בימת תיאטרון הבימה. צלם : אבשלום ששוני


כל זה בא לאחר שיום קודם הגיש שח"ם בקשה דחופה למתו צו עשה, בבית הדין האזורי לעבודה בת"א, כנגד תאטרון הבימה וכנגד נושאי המשרה בתאטרון, מנכ"לית אודליה פרידמן וסמנכ"ל הכספים בני צרפתי, על אי העברת ניכויי דמי חבר ודמי הטיפול ליעדם מועד לדיון בנושא נקבע בתאריך 19.12 בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב.

איום השביתה מגיע על רקע בקשה שהוגשה בחודש ספטמבר לפירוק הבימה על ידי חברת "פאוור דיאלינג" ובעבודת זאת מונתה חשבת למלווה שנתבקשה לבדוק את גובה החובות של התאטרון הלאומי.אורי רשטיק, מכרז פעילות שח"ם, אמר: "שחקן זה מקצוע. אם שחקני הבימה לא יקבלו שכר על עבודתם הם לא יעלו לשחק והתאטרון יושבת. אנו נוודא ששכר השחקנים שגם ככה נמוך ובחלק מהמקרים נטול זכויות סוציאליות, יועבר במלואו לשחקנים. במקביל נפעל לכך שאף רכיב בשכר השחקנים לא יפגע במסגרת כל תוכנית הבראה שלא תהיה".

מתיאטרון הבימה נמסר אמש: "אנא הפנה את שאלתך לפקידי משרד האוצר. חוץ מאשר להפוך את שולחנותיהם, הנהלת הבימה עשתה את כל הנדרש ועושה לילות כימים בנושא, ולמרות זאת האוצר לא העביר לתיאטרון הלאומי את ההקצבה המגיעה לו על פי חוק. הנהלת התיאטרון עושה הכל למען השחקנים והעובדים".