מה הקשר בין המשוררות יונה וולך ודליה רביקוביץ' לגיטריסט פאקו דה לוסיה והמשורר פדריקו גארסיה לורקה הספרדים? התשובה: הרקדנית אורנילי אזולאי, שהסעירה במחול הפלמנקו הלוהט והמהוקצע שלה אפילו את מאסטרו זובין מהטה והמגה טנור פלאסידו דומינגו.



במופע שלה, "תשוקה ספרדית" (היום, 19:00, קפה תיאטרון הקאמרי, תל אביב), תצדיע אזולאי, בדרכה שלה, לארבעת היוצרים דלעיל. "יחסיי עם המילה הכתובה הם עמוקים, ומאז ימיי הראשונים במחול הספרדי אני משלבת בו מארג של טקסטים של משוררים", היא מסבירה. "לעתים גם שירה שאני כותבת בעצמי - המתחברים לעבודתי כרקדנית וככוריאוגרפית ואף מאירים בה ממדים נוספים".



אם השם אזולאי מעיד על שורשיה מצד אמה, הנושקים לתרבות ספרד, שמה בתעודות, שנקמן, מעיד על שורשיה הפולניים מצד אביה, שנפטר לפני שנים רבות.



והשם הבלתי שגרתי שלך?
"אתה מתאר לעצמך שלא נולדתי אורנילי. אין שם כזה. אחד האמרגנים שלי חיבר את שני השמות שאיתם באתי לעולם – אור ונילי. הוא טען ששני שמות פרטיים זה ארוך מדי".



כשתוהים כיצד הגיעה אל מחוזות הפלמנקו, אזולאי, ורבלית מאוד וצחקנית, משיבה: "נשביתי בקסם הריקוד הזה כשבשנות ה־80 צפיתי בהופעתו האצילית והמכשפת של רקדן הפלמנקו אנטוניו גאדס, בסרטו של קרלוס סאורה, 'אני אוהב אותך כרמן'. זה היה כמו מכת בר. כשחזרתי הביתה מהקולנוע, הסתגרתי בחדר והתחלתי לחקות את התנועות של כוכבת הסרט, הרקדנית לאורה דל סול. מאז, בניגוד לבלט הקלאסי שבו התחלתי את דרכי בריקוד, בפלמנקו נתפסתי מיד ככישרון יוצא דופן, והגובה שלי, כמעט מטר ו־80 - שאולי הפריע לי בבלט - דווקא עזר לי בפלמנקו. כאן אני חבה תודה עמוקה לשתי המורות המובהקות שלי בתחום - דליה לאו וסילביה דוראן".





מיד אחרי שירותה הצבאי בחיל הים יצאה אזולאי ללימודים בספרד, שאותם היא מתארת כ"מסע לעומקם של הדברים אצל כמה מאמני הפלמנקו החשובים שם". היא לא הסתפקה בכך וגם למדה משחק בלונדון ובניו יורק, מה שניכר בריקוד שלה ומבדל אותה - הישראלית הראשונה שהוזמנה להופיע בתיאטרון הסרסואלה הלאומי של ספרד - מרקדניות פלמנקו אחרות.



אחד משיאי הקריירה שלה היה כשלפני שבע שנים הוזמנה על ידי זמר־העל פלאסידו דומינגו לרקוד את דמותה של כרמן בהפקת בית האופרה של לוס אנג'לס, שהיה אז בניהולו. כשאזולאי נשאלת איך האמן הדגול, שלאחרונה עלו טענות רבות נגדו על הטרדות מיניות, היא משיבה בחדות: "אני מכירה את פלאסידו רק כג'נטלמן מוחלט ולא מאמינה לכל מה שפורסם עליו. האיש מלא אהבת אדם ולא רק רודף שמלות, כפי שנטען. אפילו מקל של מטאטא יכול ליפול בשבי הקסם שלו. אז להאשים אותו? נו, באמת. במו עיניי ראיתי באירועים בספרד ובלוס אנג'לס נשים מנסות לפלרטט איתו, למרות שהן יודעות שהוא נשוי שנים רבות באושר לאשתו, מרטה".



לא רק דומינגו. "במחיצתו של נגן הגיטרה אל דימיולה חוויתי את אחד הימים המרגשים בחיים שלי", היא מעידה. "מוזיקאי ג'אז לשעבר הראה לו וידיאו שלי רוקדת לצלילי התזמורת הפילהרמונית הישראלית, בניצוחו של זובין מהטה. כפי שסיפר לי אותו מוזיקאי, אל דימיולה כל כך התלהב ממה שראה בווידיאו, שהוא אמר לו שהוא מוכרח להיפגש איתי כשיגיע הנה. כשנפגשנו, הופתעתי כשהזמין אותי לרקוד לצלילי הגיטרה שלו בהופעתו ב'זאפה'. כשזה קרה, הייתה שם התעלות שלא אשכח".



בין גיחותיה לחו"ל, אזולאי חיה בהרצליה. "אני נשואה לעבודתי והילדים שלי הם יצירות המחול שלי", היא אומרת וצוחקת. "איך כתבתי לפני שנים באחד מהשירים שיצאו לי מהלב? שאני כבר יחפה מספיק בשביל אהבה ועירומה מספיק בשביל ריקוד. רק לא לחשוב שאני הולכת ליישם את זה בהופעה".



הזכרנו בפתח דברינו את הגיטריסט פאקו דה לוסיה.