יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ, דיבר היום (שני) בישיבת הסיעה לקראת תום המנדט שניתן לו להרכבי ממשלה. "כשקיבלתי את המנדט, ולאורך כל הדרך, אמרתי שאעשה הכל כדי להקים ממשלה. שאפגוש כל גורם פוליטי, מי שיושב בממשלתי ומי שלא, כי מנהיגות צריכה לחבר ולקרב, במיוחד בעת הזו. בפגישות המו"מ שקיימנו עם השותפים דנו בכל מה שמעניין את האזרחים", אמר גנץ. "אזרחי ישראל ראויים לממשלה יציבה ובטוחה. הם ראויים למציאות על בסיס ההישגים שישנו את שדרוש תיקון, וישמרו את מה שיש פה. הם ראויים שתהיה להם תקווה. על כל מה שאמרתי ועוד ביקשנו לדון גם עם הליכוד, אבל לאורך הפגישות הבנו שאנחנו מדברים לקיר. אנחנו מדברים לבלוק. ביומיים האחרונים ההיסטריה שברה שיאים חדשים. קמנו בשבת בבוקר וגילינו שאנחנו במצב חירום, סכנה, פיגוע. קיבלנו מופע מכוער של צביעות והסתה".

"על הרקע הזה אני מבקש לומר באופן ברור", המשיך גנץ בדבריו, "גם לי יש אי הסכמות רבות עם חברי הכנסת הערבים. אני מסכים איתם על חלק מהדברים וממש לא מסכים איתם על חלק אחר מהדברים. אבל ההשתלחות בהם בימים האחרונים חייבת להיפסק. על נתניהו מוטלת האחריות לחזור בו ומיד. מנהיגים צריכים לתת תקווה, אם לא נעשה את מה שמוטל עלינו ונשים את אזרחי ישראל לנגד עינינו, אכן עומדת לנגד עינינו סכנה".

"במקום לפלג, בוא נדבר ונקים ממשלת אחדות ליברלית שתאפשר לנו להקים את הציבור ששלח אותנו לבית הזה. בוא נעבוד ביחד למען מדינת ישראל, הקשישים, הנוער, וכל אלה שנושאים עיניים בתקווה שתהיה כאן מציאות טובה יותר".

אחרי גנץ עליה לדבר יאיר לפיד, וכמו תמיד היה הרבה יותר תוקפני כלפי נתניהו: "מה שיוצא מפיו של ביבי נתניהו בימים האחרונים זו הסתה לאלימות. אלה טקטסים של חסידי ברוך גולדשטיין, לא של ראש ממשלה. זה ייגמר רע, הוא יודע את זה כי הוא היה שם. אם הוא לא יגור בבלפור זה ניצחון איראני? הוא מצטט את חמינאי. יצאת מדעתך? אתה מגייס את חמינאי לקמפיין שלך?".

"אם יקרה משהו, חס וחלילה, לאחד מהאנשים שיושבים פה בחדר - נתניהו גרם לזה. שלא יילך לטלוויזיה אחר כך ויספר כמה הוא מזועזע. זה ביבי. אם תהיה אלימות זה הוא. מי ששמע אותו יודע שהוא מוביל לאלימות. מה שהוא אמר על אזרחי ישראל הערבים זו גזענות בלתי נסלחת".

אשכנזי לחברי הליכוד: "אם לא תרימו ראש אתם תהיו שותפים למהלך הזה"

גבי אשכנזי אמר כי נתניהו לא ילמד אותם ביטחון. "אתה לא תלמד אותנו אהבת הארץ, מהי הקרבה, מסירות ורעות מהי. שירתנו, לחמנו והקרבנו כל חיינו. או שהובלנו חיים לאש, או ששלחנו אותם לאש. אבל מעולם אף אחד מאיתנו לא בדק מתחת לקסדה של חייל אם הוא דתי, חילוני, ימין או שמאל, יהודי או לא יהודי. זה בדיוק מה שחסר לנו היום. זה בדיוק מה שראש הממשלה עושה. מחלק, מפלג אותנו אחד בשני. לא ניתן לך להמשיך ולהשתמש בזה כדי להמשיך את הפילוג".

אשכנזי פנה לחברי ליכוד: "אם לא תרימו ראש אתם תהיו שותפים למהלך הזה. גם היום וגם אחרי 21 הימים, יש פה מדינה ואסור להעמיד אותה בסכנה. גם עכשיו אנו נחושים עוד יותר להקים ממשלת אחדות עבור מדינת ישראל".