יומיים טרם פקיעת תוקף המנדט שקיבל יו”ר כחול לבן בני גנץ מנשיא המדינה ראובן ריבלין להרכבת ממשלה חדשה, ונראה ששתי המפלגות הגדולות ינסו לעשות מאמץ אחרון על מנת להגיע לאחדות, כאשר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ייפגש הלילה ב-22:00 עם יו"ר כחול-לבן בלשכתו בירושלים. מוקדם יותר נפגש נתניהו עם יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן. לאחר הפגישה מסרו בליכוד כי "הפגישה הייתה טובה ועניינית, והשניים ימשיכו במאמצים להקמת ממשלת אחדות".



השר ישראל כ"ץ התייחס בראיון בגל"צ לפלונטר הפוליטי, ואמר כי "לאור תוצאות הבחירות, אין אפשרות אמיתית להקים ממשלת ימין. נתניהו וליברמן מוכנים לקדם ממשלת אחדות על פי מתווה הנשיא".


בפתח ישיבת הסיעה של ישראל ביתנו אתמול הפך ליברמן את ערפל הקרב לסמיך עוד יותר והקפיד להשאיר את כל האופציות פתוחות. “אני מתמקד כעת במאמץ להקים ממשלת אחדות, בדיוק לפי המתווה שפרסמנו במוצאי יום כיפור”, אמר. “אם עד השעה 12 בצהריים ביום רביעי לא נגיע להסכמים, לפחות בראשי תיבות, אז כל אחד לנפשו. אני מציע לכולם להקשיב לנשיא. אין פערים מהותיים, יש בעיות בעיקר במישור האישי. צריך וניתן להתגבר על כל הפערים”.



אחרי השיחה שערך שלשום בארבע עיניים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ניהל ליברמן שורה של פגישות פוליטיות שהסתיימו אתמול לפנות בוקר.


למקורביו סיפר כי אחרי ששוחח עם גורמים בקואליציה ובאופוזיציה, הוא חש אופטימיות זהירה ומצפה לפגישות ההמשך עם נתניהו ועם יו”ר כחול לבן בני גנץ. עם זאת, בישראל ביתנו חוזרים ומדגישים כי “לא מדובר באפשרות של הקמת ממשלה צרה של הליכוד והחרדים וכי גם ממשלת מיעוט של מפלגות השמאל־מרכז לא נמצאת על הפרק. ליברמן שואף לממשלת אחדות רחבה בלבד”.



השר ישראל כץ. צילום: מרק ישראל סלם
השר ישראל כץ. צילום: מרק ישראל סלם



במקביל, בגוש ה־55 של הימין, התקבלה החלטה גורפת להימנע מתקיפת ליברמן ומפלגתו בתקשורת. חברי הגוש הרבו להתראיין והתרכזו בעיקר במתקפות על הרשימה המשותפת ועל הכוונות של גנץ להקים ממשלת מיעוט בתמיכתה. כמו כן, אנשי מפלגות הימין קראו לליברמן “לחזור לימין ולהקים ממשלת ימין אמתית”. במערכת הפוליטית העריכו אתמול כי כעת יופעל לחץ על המפלגות החרדיות, כדי להביא אותן לפשרות לקראת סיכומים אפשריים עם ישראל ביתנו.



אתמול גם נפגשו חלק מראשי המפלגות החרדיות עם נתניהו, שעידכן אותם על ההתפתחות במו”מ עם ליברמן. פגישה נוספת של נתניהו עם ראשי המפלגות החרדיות התקיימה אמש בלשכת ראש הממשלה בירושלים. בפגישה נכחו גם חברי צוות המשא ומתן הקואליציוני של הליכוד. אחד מראשי הסיעות החרדיות אמר לאחר הפגישה כי “המשכיל בעת ההיא יידום”. במהלך הפגישה יו”ר ש”ס אריה דרעי אמר לנתניהו בעקבות הבקשה “להתגמש בנושאי דת ומדינה”: “אל תעשה עלינו סיבוב”.