לשכת הסיוע המשפטי של משרד המשפטים הגישה בסוף השבוע שעבר עתירה לבג"ץ נגד שר האוצר ונגד רשות המסים בטענה כי תקנות מיסוי המקרקעין, המעניקות הנחה במס רכישה לניצולי שואה, מפלות בין ניצולי שואה שמקבלים תגמולים מהרשות לזכויות ניצולי שואה במשרד האוצר לבין ניצולי שואה שמקבלים תגמולים ממקור אחר.



בבסיס העתירה עומד סיפורם של מרדכי וחנה הראלי, בני 86 ו־82, זוג ניצולי שואה המתגוררים במודיעין. השניים הוכרו כנכי רדיפות הנאצים ומקבלים תגמולים בשל נכות 50% מכוח חוק הפיצויים הגרמני.



בני הזוג הראלי נולדו באזור ברטיסלבה בצ'כוסלובקיה (סלובקיה כיום) וסבלו, כל אחד לחוד, מרדיפה קשה של הנאצים ועוזריהם, אך הצליחו לשרוד לאחר שחיו במסתור תקופות ארוכות.



בעתירה שהוגשה על ידי עו"ד שרי ורדי, ממונה ארצית על ניצולי שואה, ועו"ד רעות מיכאלי מהסיוע המשפטי, נאמר כי לאחרונה, בשל גילם המתקדם, ביקש בני הזוג לעבור דירה כדי להתגורר סמוך לילדיהם וסמוך לשירותים רפואיים שהם נזקקים להם ומכרו לשם כך את דירתם.



בני הזוג הראלי פנו לרשות לזכויות ניצולי שואה במשרד האוצר וביקשו אישור מתאים כדי לקבל הנחה במס רכישה בהתאם לחוק. אולם הרשות טענה שלא ניתן להעניק להם אישור כזה משום שאינם מקבלים תגמולים מכוח חוק ההטבות או מכוח חוק נכי רדיפות הנאצים באמצעות הרשות לניצולי שואה במשרד האוצר, שכן הם מקבלים תגמולים מממשלת גרמניה.



בני הזוג ביקשו את עזרת הסיוע המשפטי במשרד המשפטים בניסיון לשנות את ההחלטה המפלה אותם לרעה. לאחר שבקשותיהם נדחו פעם אחר פעם עתרו עורכות הדין מהסיוע המשפטי בשם הזוג הראלי לבג"ץ בבקשה להורות לשר האוצר ולרשות המסים לשנות את התקנות המפלות, לכאורה, ולהפסיק בכך את העוול שנגרם במצב זה לניצולי שואה רבים.



"מדיניות פסולה ומפלה"


עו"ד שרי ורדי: "המדיניות שלפיה ניצולים המקבלים תגמולים מגרמניה מופלים לרעה היא פסולה ומפלה. היא מביאה לפגיעה בזכויותיהם של העותרים, ולצד זאת גורמת להם לתסכול, לעלבון ולאכזבה, ואנו נמשיך ונאבק על זכותם לתיקון העוול הזה".



מרדכי הראלי: "אנו נתקלים בבעיות מהסוג הזה ביום־יום, אבל בנושא הזה נתקלנו בפעם הראשונה. לצערי, יש הרבה הצהרות ש'צריך לעזור' וש'הניצולים ראויים לתמיכה ובלעדיהם אולי לא היינו מקימים מדינה', אבל גורמים שבאמת עוזרים לך מכל הלב - לצערי אין הרבה. במקרה שלנו סירבו לבקשתנו כי 'אלו התקנות וזה החוק', אבל זה חוק שלא רק שהוא לא צודק, גם אין בו היגיון".



ממשרד האוצר נמסר: נלמד את העתירה ונגיב בערכאות המתאימות כמקובל.