אין ספק כי אלימות במשפחה היא מכת מדינה שהולכת ומחמירה בחלוף הזמן ולצערנו כולם יודעים כי המקרה הבא בו נשמע בחדשות כי עוד אישה נרצחה על ידי בעלה בוא יבוא.

לפניה ישירה אל עורך הדין המאם חליחל לחץ/י כאן.

המקרה האחרון בו רופא בכיר ואהוד שם קץ לחייה של אשתו, על פי החשד רק בגלל שחפצה בגירושין ממנו, מלמד עד כמה היד קלה על ההדק תרתי משמע. אותו גבר אלים לא חייב להיות עבריין או רוצח מלידה, ודי ברגע אחד של איבוד שליטה ככל הנראה כדי להפוך את בת הזוג לשק חבטות וחמור מכך - לנרצחת.

אין עוררין כי הסטטיסטיקה מלמדת כי רוב מקרי האלימות הקשים לרבות רצח במשפחה הם מקרים שבהם הגבר הוא זה שנוטל את חייה של האישה - קורבן נחת זרועו הקשה. על כן, ולמרות שהחוק לא מבדיל בין גבר לאישה, נודה על האמת כי הבעיה היא מגדרית ולמעשה אותם גברים מכתימים ציבור שלם של גברים אחרים החפים מפשע, והופכים כל אחד מהם למי שמסוגל ככל הנראה להיות אלים.

על כן המאבק באלימות במשפחה חייב להיות מאבק משותף של נשים וגברים הדוחים בשאט נפש את מעשיהם של אותם גברים. הכתבה מתייחסת לאלימות של גברים כלפי נשים אך כמובן גם במצב הפוך הדברים נכונים הם.

מה קובע החוק בעניין האלימות?

החוק למניעת אלימות במשפחה קובע כי בהינתן וגבר נוהג באלימות בת זוגו ניתן יהיה בדרך קלה יחסית להרחיקו מהבית באמצעות צו הגנה המוגש בכל ערכאה שיפוטית ובכל עיר ללא כל קשר למקום מגורי הצדדים. האישה מוכנסת לאולם בית המשפט באופן מידי לאחר שמילאה טופס קל וללא עלות והיא שוטחת את טיעוניה בפני השופט שאם כן יתרשם מהסכנה האורבת לה, מוציא צו מידי לשבוע ימים לפיו מורחק הבעל מהבית וממנה עד לדיון שייקבע תוך אותו פרק זמן.

בדיון הגבר ישטח את טיעוניו ובית המשפט יכריע האם להאריך הצו או לבטלו, ואם כן מאריכו יכול להשעות כן למשך חצי שנה ושוב להאריכו בעוד חצי שנה, ובמקרים המיוחדים הצו יכול להיות אף עד שנתיים.

האם צו הגנה פותר את הבעיה?

לצערנו צו הגנה אין בו די בדרך כלל בפני גבר שגמר אומר לפגוע באשתו והרי מי שמוכן לעבור עבירה קשה כגון רצח, לא יהסס לעבור עבירה קלה יחסית של הפרת צו שיפוטי - צו ההגנה. ברם יש בצו משום תרופה מיידית להרגעת הרוחות והרחקת הסכנה, ולרוב אכן מסיג את המטרה שלשמה הוא חוקק, כך שכל גבר שיש לו מה להפסיד בוודאי שלא ירחיק לכת ויפנים את המסר המתבטא מעצם הרחקתו.

האם ניתן להרחיק גבר לצמיתות?

לא ניתן לעשות כן במסגרת צו הגנה לפי החוק למניעת אלימות במשפחה, אלא שכן ניתן לעשות זאת במקרים המתאימים במסגרת צו הנקרא צו להבטחת מדור שלו ובטוח המוענק למעשה לאישה. ההלכה היהודית קובעת חובה על הבעל לספק מדור לאשתו, וככל שמעשיו מערערים את מהלך חייה התקין באופן חמור, אז כן אפשר להרחיקו ממנה לזמן ארוך וכן לפעמים, גם אם נדיר הדבר, אף לצמיתות.

האם אלימות במשפחה יש לה השפעה על משמורת ומזונות הילדים?

לא. בעניין המזונות בכל אופן האבא ישלם מזונות בהתאם לחוק, ולא מענישים גבר אלים בדרך של חיוב במזונות גבוהים יותר. בנוגע למשמורת הילדים בדרך כלל התשובה גם שלילית, כל עוד האלימות אינה כלפי הקטינים כמובן. אמנם במקרים מסוימים יתכן ואלימות קשה המעידה על אופי מסוכן של הבעל יכול לפגוע בסיכוייו לקבל משמורת משותפת, ואף להגביל את הסדרי הראיה לרבות בתוך מרכז קשר.

האם יש קשר בין אלימות לבין גירושין וכתובה?

בהחלט שכן. אלימות קשה היא התנהלות הסותרת את הדין העברי - דת משה וישראל - והלכה למעשה אישה המוכיחה כי בעלה אלים (לא כל מקרה נחשב לאלימות קשה בהקשר זה בין כותלי בית הדין) זכאית לחייבו בגט וגם לחייבו בכתובתה. לפעמים האלימות היא "קלה" ובית הדין מתרה בלבד בבעל שאם ישוב על מעשיו אזי יחויב בגט ובכתובה וככל שיטיב את דרכו אזי לא יחויב בכך.

ומה בקשר לחלוקת רכוש ואלימות ?

ברגיל אלימות לא מהווה עילה לפגיעה בחלקו של הבעל ברכוש המשותף ולפי חוק יחסי ממון, ברם במקרים מיוחדים האלימות יכולה להיחשב כעילה לחלוקה לא שוויונית של הרכוש. כך נפסק לדוגמא בפסק דינו של בית המשפט העליון בבע"מ 7272-10 שם ניסה בעל לרצוח את אשתו ופגע בה קשות ומתוך כותלי הכלא ביקש בשיא חוצפתו לחלוק עמה בזכויות סוציאליות שצברה בעבודתה. בית המשפט הבהיר כי אין להעלות על הדעת כי מי שהיה חפץ לשים קץ לחייה ייהנה מזכויות שצברה במהלכן.

האם אלימות מהווה עילה לחיוב בפיצויים?

בהחלט שכן, אלימות במשפחה מהווה עוולת נזיקית המקימה עילה לתביעה לפיצויים בגין הנזקים שנגרמו לאישה בשל האלימות שהייתה מנת חלקה. אם כי בעבר הפיצויים נעו סביב עשרות אלפי שקלים כיום במקרים המתאימים הסכומים נאמדים בסכומים של מאות אלפי שקלים, וכמובן כל מקרה ייבחן לגופו.

פסק הדין אולי החשוב ביותר שניתן בהקשר זה הוא מבית המשפט העליון בבע"מ 7073/13 שם בית המשפט העליון הותיר על כנו פסק דין של בית המשפט המחוזי, אשר הגדיל פיצויים בסך של 50,000 ש"ח שנפסקו לטובת האישה לכדי חצי מיליון ש"ח והטעים אודות הצורך במאבק והתרומה של בתי המשפט במיגור תופעת האלימות במשפחה.

עורך הדין המאם חליחל עוסק בדיני משפחה וירושה, הכתבה באדיבות אתר עורכי דין LawGuide