לפני כמה חודשים קיבלתי בירושה מיליון שקלים, וכעת הם שוכבים אצלי בחשבון הבנק. אני תוהה אם לרכוש דירה נוספת להשקעה או לקנות מניות בבנק, או אגרות חוב. מה דעתך? 

“בתור התחלה חשוב לי לציין שמיליון השקלים הללו חייבים להיות מושקעים במקום כלשהו. את לא יכולה להשאיר אותם לשכב בעובר ושב שלך, כל זמן שאת עושה את זה את מפסידה את הכסף שהיית אמורה להרוויח. כיום לבנקים כבר אסור למכור מניות, אבל בהחלט תמיד ניתן לקנות אג”חים ולבנות תיק סולידי שיניב תשואות כלשהן. מעבר לזה עלייך לזכור שהתשואות השותפות על שכירות בישראל נמוכות יחסית, ואני לא חוזה רווח גדול לבעלי הדירות. עשי תיק השקעות ארוך טווח אך מכוון ועם חלקים נזילים. בכך הכסף יתחיל לעבוד עבורך ולא ישכב בבנק”.

אני בן 28, אב לילד, ולפני כשנתיים עברתי הליך גירושים לא פשוט. כיום אני מתגורר אצל אמא שלי כסטודנט חסר הכנסה מובטחת ומרגיש מדוכדך עד מאוד, תקוע וללא כל יכולת לשנות את מצבי. מה אתה ממליץ לי לעשות כדי לצאת מהמצב שאליו נקלעתי? 

“גירושים הם מכה קשה נפשית וכלכלית, רק מי שעבר את הסיטואציה הזאת יכול להבין לעומק את הכאב שאתה חש. אנחנו לא נמדדים במקומות שבהם אנחנו נמצאים גבוה על הגלגל אלא דווקא במקומות הנמוכים. במקום הכי נמוך ומורכב בני האדם מתחלקים לשניים – אלו שנותנים לגורל לשאוב מהם את האנרגיה ואלו שבוכים וכואבים, אבל מרימים את הראש ומייצרים בזכות המקרה אנרגיה מחודשת המאפשרת להם להרים את עצמם למעלה ולחזק את המרכז הפנימי שלהם. עושה רושם שאתה נמצא בתקופה נטולת אנרגיה לחלוטין, אתה לא מובס מהחיים, אתה מביס את עצמך וחייב להחזיר לעצמך את הביטחון והאנרגיה".

"הצעד הראשון שאני ממליץ לך לעשות בכדי להחזיר לעצמך את המושכות והשליטה בחייך הוא למצוא לעצמך מקום מגורים משלך ולא להמשיך לגור אצל אמך. אתה יכול למצוא יחידת דיור קטנה, אפילו דירת חדר או כל מקום מגורים אחר שיתאים לצרכים שלך, ותוכל להחזיר לעצמך את העצמאות. בו זמנית כדאי לך לחפש מקור הכנסה שיצליח להתאים לחיים שלך, אתה יכול לעבוד במוקד טלפוני, לחלק עיתונים, הכל בכדי שתוכל לפרנס את עצמך ואת הילד שלך בצורה ראויה. אין לי ספק שאתה נמצא במצב מורכב, אבל יש בידך הכוח לקום ולעשות בחירה”. 

אמי הייתה קלינאית תקשורת במשרד החינוך במשך 23 שנה, ולפני שנתיים היא יצאה לפנסיה. מאז אני שובר את הראש כדי לסייע לה לפתוח קריירה עצמאית. פתחתי לה תיק במס הכנסה, מה השלב הבא? 

"קלינאות תקשורת היא אחד המקצועות הכי מבוקשים במשק. כשאני חיפשתי לבן שלי קלינאית תקשורת בסביבת זכרון יעקב עבדתי כמו חמור עד שמצאתי, ואני חייב להודות שהעבודה איתה שינתה לנו את החיים. בני סבל מביישנות ומקושי אמיתי להתבטא, במשך שנים הייתה לו צרידות והוא נהג לבלוע את המילים. הקלינאית הצליחה תוך כמה חודשים להביא לשינוי משמעותי. היא עבדה איתו על הביטחון העצמי ועל הקול שלו. היום הבן שלי הוא סטאר תקשורתי. הכל הודות לה. ציינת שאמך עבדה במשרד החינוך והיא קלינאית תקשורת מוסמכת, אני חושב שזה נפלא, כי הדבר יאפשר ללקוחות העתידיים שלה לקבל החזרים מקופת החולים על השירות שלה, ואין שום סיבה בעולם שזה לא יקרה".

"בפועל כל מה שצריך לעשות זה לבנות באינטרנט דף נחיתה כלשהו של השירות של אמא, לפתוח עמוד פייסבוק ולהפיץ את השירות שהיא מציעה ל־100 החברים הקרובים שלכם. ברגע שתעשו זאת ותבקשו מהם להפיץ בקרב החברים שלהם תופתעו לגלות שמגיעים לקוחות חדשים לעסק. ברגע שתשתפו את השירות תגלו שהביקוש למקצוע הזה כיום הוא אדיר. אתם רק צריכים להיות על המגרש באמצעי שיווק פשוטים. מעבר לזה זכרו שיש בידיכם אפשרות לפנות לאנשים שזו העבודה שלהם, ואני בטוח שהם יצליחו למנף את הכישרון שלה לכדי סיפור הצלחה".