ירי הרקטות לפנות בוקר לא הגיע בהפתעה מוחלטת למערכת הביטחון, כראיה לכך שלצד ההסלמה בדרום והפריסה הרחבה של מערך ההגנה האווירית, ישראל הייתה ערוכה הגנתית ומערכת כיפת ברזל הייתה פרוסה גם בצפון.



האיראנים הצהירו בחודשים האחרונים על שינוי מדיניות התגובה שלהם, כך שהם יגיבו לתקיפות המיוחסות לישראל באמצעות המליציות האיראניות שממשיכות לפעול גם בפאתי דמשק.



בניגוד לדיווחים הראשונים שהגיעו מסוריה, חיל האוויר לא תקף הלילה בסוריה או בדמשק בפרט, אבל ניתן להניח שלמרות שלא עלו כמעט דיווחים זרים על תקיפות ישראליות בסוריה בתקופה האחרונה, אין בכך להעיד שישראל לא פועלת בסוריה או באזורים אחרים כנגד מטרות ואינטרסים של איראן באזור, גם בימים שהמתיחות והקשב המרכזי של מערכת הביטחון היה נתון להסלמה בדרום.



ניתן להניח כי מרחב העמימות המוכר, שבו צה"ל מצד אחד תוקף ואילו הצד השני לא ממהר לדווח על כך, במקרים רבים ממשיך להישמר גם בחודשים האחרונים, עד שמגיעה התגובה האיראנית, הפעם באמצעות ירי הרקטות לעבר ישראל.



מעבר לנושאים הללו, למצב הפנימי באיראן, המשך הסנקציות הכלכליות מצד האמריקאים והמשבר הכלכלי החריף באיראן עשויה להיות השפעה גם על החרפת הפעולות מצד איראן כנגד ישראל, במיוחד כאשר האמריקאים לא הגיבו באופן צבאי לרצף הפעולות האלים שנקטו האיראנים במפרץ, מהפלת המל"ט האמריקאי ועד תקיפת מאגרי הנפט הסעודים. לתרחיש הזה של החרפת הפעולות האיראניות גם כלפי ישראל, נערכים במערכת הביטחון מזה כמה חודשים והוא זה שעומד בראש סדרי העדיפויות של מערכת הביטחון בימים אלה, עוד לפני המצב הבטחוני השברירי ברצועת עזה.



צבא משמרות המהפכה של איראן. צילום: רויטרס
צבא משמרות המהפכה של איראן. צילום: רויטרס



בשלב הזה פעלו הלילה המליציות האיראניות בסוריה, כפי שנהגו במקרים נוספים, אבל במערכת הביטחון נערכים גם לתרחישים קיצוניים יותר של פעולות צבאיות שיפעלו כנגד ישראל ולהיבט שאירועים כמו שהתרחשו הלילה יתרחשו בדחיפות גבוהה יותר, כאשר כבר בשנה האחרונה ניתן לראות שמספר האירועים הביטחוניים בצפון גבר.



באיראן שואפים לשנות את משוואות התגובה מול ישראל. בשלב הזה השינוי מתרחש בהדרגה, אך מנגד, ישראל לא מתכוונות למצמץ בכל הקשור להמשך הפעילות לפגוע בהתבססות האיראנית באזור, ובכל ממשלה שלא תהיה בירושלים הקו הזה לא אמור להשתנות.



רק ביום ראשון האחרון, כשמירב תשומת הלב עוד הופנתה לדרום פורסם דוח מפורט ותצלומי לוויון של חברת " אימג'סט אינטררנשיונל", שפורסמו תחילה ברשת פוקס האמריקאית. מניתוח הדוח עולה כי האיראנים ממשיכים בבניה נרחבת של תשתיות צבאיות והאנגרים גדולים בבסיס איראני סמוך מאוד למעבר הגבול אלבוכמאל, שבים סוריה לעירק. על פי פרסומים זרים חיל האוויר תקף באזור זה מספר פעמים גם בחודש ספטמבר האחרון. הצילומים האחרונים מעידים כי בניית התשתיות נמשכת במרץ. מבחינתה של ישראל זו מגמה מטרידה, בעיקר מתוך הרצון של איראן לייצר מסדרון יבשתי מאובטח, מאיראן דרך עיראק ועד הגבול עם ישראל ברמת הגולן, זאת במקביל להמשך בניית יכולות צבאיות על אדמת סוריה ועיראק.



העימות הצבאי הישיר שמתקיים היום למעשה בין ישראל ואיראן, מתנהל עדיין בגובה להבות נמוך יותר, אבל פוטנציאל ההסלמה נוכח המצב באזור הולך וגובר והלילה האחרון שישראל עדיין לא הגיבה כלפיו, הוא ככל הנראה פרק נוסף בעימות שגם אם יסתיים היום, צפויים עוד פרקים נוספים.