המפקח על הביטוח, משה ברקת, ביקש בשבוע שעבר מעו"ד מיכל הלפרין, מנהלת רשות התחרות במשרד הכלכלה, את חוות דעתה על בקשת חברות כרטיסי האשראי להיכנס לענף הביטוח ולמכור פוליסות ביטוח.
 
פנייתו של ברקת באה לאור רצונן של כמה מחברות כרטיסי האשראי להרחיב את פעילותן ולמכור פוליסות ביטוח. נציגי חברות האשראי, ובראשן הנהלת חברת מקס, נפגשו במהלך השבועות האחרונים עם ברקת.
 
ברקת לא דחה על הסף את הפניות, אך הביע חשש שהמהלך המבוקש עלול לגרור פגיעה ישירה בצרכנים ובמשק בגין ריכוזיות (כתוצאה מפגיעה בתחרות) מאחר שמדובר בגופים גדולים העלולים לנצל את כוחם לרעה. כדי להבהיר את חומרת העניין, גם מבחינתם, שיגרו אליו סוכני הביטוח פנייה מטעמם.
 

וכך, במכתב למפקח על התחרות דרש ליאור רוזנפלד, נשיא לשכת סוכני הביטוח, להימנע ממתן ההיתר לחברות כרטיסי האשראי. "אנחנו מתנגדים נחרצות להשתלטות חברות כרטיסי האשראי על תחום הביטוח. גורם כה חזק, המכיר היטב את הצרכן על בסיס יומי, יגרום לפגיעה מהותית וקשה בענף הביטוח וקיים חשש להפעלת לחצים פסולים על הציבור", הדגיש.
 
בכנס השנתי של סוכני הביטוח שהתקיים השבוע באילת, הוא הוסיף: "מכירת ביטוח על די הבנקים ושלוחיהם תהווה מגה אסון". 

משה ברקת, הממונה על הביטוח. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
משה ברקת, הממונה על הביטוח. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

 
עמדת האוצר בסוגיה זו מביכה. מחד, הבנקים אולצו למכור את חברות כרטיסי האשראי שהיו להן לגופים פרטיים כמו קרן ההשקעות האמריקאית ורבורג פינקוס כדי לעודד את התחרות בשוק. מאידך, כשהגופים הזרים מעוניינים באמת לעורר תחרות לא רק במוצרי אשראי אלא גם במוצרים משלימים, במשרד האוצר, באחריות השר משה כחלון, תוקעים להם מקלות בגלגלים.
 
וכל זאת בשעה שחברות כרטיסי האשראי (למעט ויזה כאל) כבר אינן נשלטות על ידי הבנקים ולכן אינן נחשבות לגופי ענק ריכוזיים. כך, למשל, חברת מקס, בניהולו של רון פאינרו, השיקה בתחילת השבוע כרטיס אשראי משודרג לטסים המקנה יחס נקודות מועדף המאפשר צבירת נקודות מול כל חברות התעופה.
 
בתגובה על פניית "מעריב" בנושא מסר המפקח על הביטוח: "סוכן הביטוח צריך לעבוד לטובת המבוטח והוא שליחו, ובהתאם לכך הוא צריך גם להפעיל את מודל התגמול הרצוי. עדיין לא בטוח שכך זה עובד בגופים שלא מענף הביטוח. אנחנו בוחנים את כניסת הבנקים וחברות האשראי לענף הביטוח, אבל עוד מוקדם לדבר על כך. בחברות כרטיסי האשראי נבחנים היבטים של תחרות. ביקשתי להתייעץ עם רשות התחרות. אנחנו רוצים לעודד תחרות ורוצים שללקוח תהיה נגישות, אבל צריך להבטיח שעבודה מול הלקוחות תהיה מקצועית, וכך גם הייעוץ".
 
ברקת הוסיף: "פניתי לרשות התחרות. אני בטוח שהיא תעשה עבודה מקצועית ותייעץ לנו. בשלב זה אף אחת מחברות האשראי לא הגישה בקשה רשמית להיכנס לשוק הביטוח. צריכים לבחון את הנושא על מכלול ההשלכות".