מטוסי קרב של צה"ל תקפו הלילה (רביעי) בשטח סוריה עשרות מטרות צבאיות השייכות לכוח קודס האיראני ולצבא הסורי, כך מסר הבוקר דובר צה"ל. המטרות כללו טילי קרקע-אוויר, מפקדות, מחסני אמל"ח ובסיסים צבאיים. במהלך התקיפה בוצע ירי של טילי קרקע-אוויר סורי על אף אזהרה ברורה שהועברה להימנע מירי זה. בעקבות כך הושמדו מספר סוללות הגנה אווירית סוריות. לפי דיווחים בסוריה, 23 בני אדם נהרגו בתקיפה, מתוכן 16 אזרחים לא סוריים, ככל הנראה איראנים, כאשר בנוסף יש גם מספר פצועים.



"צה"ל רואה במשטר הסורי נושא באחריות לנעשה בשטחו, ומזהיר אותו מלפעול או לאפשר פעולה נגד ישראל. פעולות מסוג זה יגררו תגובה חריפה", נמסר בהודעת דובר צה"ל.



בהודעה נרחבת יותר מסר דובר צה"ל, תא"ל הדי זילברמן: "אתמול בארבע בוקר נורו ארבע רקטות מדמשק לעבר החרמון. בשעות שאחרי הירי ביצענו נוהל קרב, שכלל הרחבת פריסת ההגנה האווירית והכנת התקיפות של חיל האוויר. החלנו גל תקיפה יחסית נרחבת שנמשך במשך דקות.



"מדובר בעשרות מטרות שבוצעה בעיקר באזור דמשק מדרום מערב, וחלקן בחזית של רמת הגולן. שני סוגי מטרות: מטרות של הצבא הסורי, שהוא האחראי כגורם "מארח", ותקיפה ישירה של נכסים איראנים בסוריה, ביניהם תשתית איראנית ודאית של מילציות וכוח קודס. לאורך התקיפה נורו מספר טילי קרקע אוויר, השבנו באש ובחלק מהמקרים השמדנו אותה. אנחנו ערוכים להגיב בחומרה על תקיפות נוספות במידה ויהיו כאלה, כמובן שלא נשלים עם התבססות איראנית על הקו שלנו ונמשיך לפעול כנגדה. לא היו שיקולים פוליטיים בקבלת ההחלטות".


בתוך כך, קראה ממשלת צרפת לאיראן להימנע מפעולות שמפרות את היציבות בסוריה והבהירה כי היא נותרה מחויבת לביטחון ישראל. דוברת משרד החוץ הצרפתי, אגנס פון דר מוהל, אמרה כי "אין פתרון צבאי למשבר הסורי ויש להמנע מהסלמה מסוכנת במזרח תיכון. על איראן להימנע מכל פעילות שתפר את היציבות בסוריה". 



כזכור, אמש זוהו ארבעה שיגורים משטח סוריה לעבר שטח ישראל שיורטו עלידי לוחמי כיפת ברזל. ככל הנראה, ללא נפילות בשטח ישראל. על פי ההערכות, כוח של מילציות איראניות עומד מאחורי הירי לישראל, כפי שהיה במקרים קודמים.

כמה דקות לאחר האזעקה, דווח בסוכנות הידיעות הסורית סאנ"א כי פיצוצים נשמעו בשדה התעופה הבינלאומי בדמשק, ובסוכנות הידיעות "ספוטניק" נטען כי מערכות ההגנה האוויריות באזור הופעלו נגד מטרה עוינת בדרום סוריה.

התקופה האחרונה היתה מתוחה מאוד מבחינה ביטחונית בחזית הדרומית, אך נתפסה כשלווה למדי כאשר לא דווח על תקיפה ישראלית בסוריה מזה כחודש וחצי. במהלך סוף השבוע נורו משטח הרצועה לישראל שתי רקטות, שיורטו בהצלחה על ידי מערכת כיפת ברזל. בעקבות השיגורים הודיע צה"ל על תקיפת יעדי חמאס ברצועת עזה. בהודעה נמסר כי "מטוסי קרב וכלי טיס של צה"ל תקפו מספר יעדי טרור של ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה. בין יעדי הטרור הותקפו מחנה צבאי ומתחם צבאי ששימש את הכוח הימי של ארגון הטרור. כמו כן, הותקפה תשתית תת-קרקע. התקיפה בוצעה בתגובה לירי הרקטות ששוגרו מרצועת עזה לעבר שטח ישראל במהלך הלילה".
 
אלוף במיל' במיל' קובי מרום, מפקד חטיבת חרמון לשעבר, אמר הבוקר בראיון לגלי צה"ל, כי "תגובת ישראל לאחר אירוע זה, חייבת להיות בשעות האחרונות, עוד בגלל היעדר תגובה אמריקאית שכאמור עזבה את שטח סוריה לפני כחודש". עוד הוסיף מרום כי "ככל שתגובת ישראל תדחה כך היא תגרום להסלמה בגולן".
 
כזכור, הפסקת האש מול הג'יהאד האסלאמי נכנסה לתוקף ביום חמישי, אולם גם לאחריה עדיין המשיכו שיגורי רקטות לעבר ישראל. אתמול תקף צה"ל יעדים של הג'יהאד האסלאמי לאחר שפעילי הארגון שיגרו רקטות לעבר עוטף עזה במהלך הלילה. רק בצהריים חזרה השגרה ליישובי העוטף.