ההצהרה האמריקאית שההתנחלויות אינו מנוגדות לחוק הבינלאומי עוררה זעם הקרב הפלסטינים. יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס (אבו מאזן), אמר בראיון ששודר הבוקר (רביעי) בגלי צה"ל, כי "יוזמת טראמפ למזה"ת מתה. מראש אמרנו שהיא לא תצליח. אחרי הצהרת פומפאו על ההתנחלויות - אין לה שום בסיס". הוא הוסיף כי  "באוסלו ישבנו לבד עם הישראלים ואחרי שמונה חודשים הגענו להסכם. בלי האמריקאים. לו היינו מערבים אותם, זה היה משתבש".

דבריו של אבו מאזן באים בהמשך לתגובה הפלסטינית מיד לאחר ההצהרה האמריקאית, ובה אמר דוברו של אבו מאזן כי ההחלטה האמריקאית חסרת תוקף ומנוגדת להחלטות של המוסדות הבינלאומיים. הדובר, נביל אבו רודיינה, אמר כי "ארצות הברית אינה מוסמכת לאשר או לבטל את החלטות המוסדות הבינלאומיים, ואין לה זכות לתת לגיטימציה להתנחלויות הישראליות". לדבריו, הפלסטינים קראו לקהילה הבינלאומית לדחות את ההצהרה האמריקאית משום שהיא אינה חוקית ומאיימת על השלום והביטחון הבינלאומיים. דוברו של אבו מאזן הוסיף כי הממשל האמריקאי איבד לגמרי את האמינות שלו וכבר אין לו חלק בתהליך השלום.
כזכור, שלשום הכריז מזכיר המדינה מייק פומפאו כי ארצות הברית משנה את המדיניות שלה לגבי ההתנחלויות וקובע, כי הן אינו מנוגדות לחוק הבינלאומי. לדבריו, העמדה האמריקאית הייתה לא עקבית לאורך השנים. ממשל קרטר קבע כי הן מנוגדות לחוק הבינלאומי, ממשל רייגן קבע כי הוא לא חושב שהן אכן כאלה, ואילו ממשלים אחרים חזרו לעמדה של ממשל קרטר. "אנחנו מצדדים בעמדה של ממשל רייגן", אמר פומפאו. 

עוד אמר פומפאו, כי "ההחלטה לא מתייחסת למעמד החוקי של התנחלויות ספציפיות. לבתי המשפט בישראל יש סמכות לדון במעמדן של ההתנחלויות והם קבעו כי חלק חוקיות וחלק לא". בנוסף, הוא הבהיר כי ההחלטה אינה העמדה הסופית של הממשל לגבי יהודה ושומרון ואומר כי ישראל והפלסטינים צריכים לקיים משא ומתן על עתיד השטח. 
פומפאו טען כי הטענה שההתנחלויות מנוגדות לחוק הבינלאומי לא תרמה להשגת שלום. "אי אפשר לפתור את הסכסוך בדרך משפטית. החוק הבינלאומי לא יביא שלום, רק מו"מ בין הצדדים. ארצות הברית נשארת מחויבת להשגת שלום ואנחנו מעודדים את הצדדים לפתור את הסכסוך בכל דרך שהיא". פומפאו גם התייחס למצב הסבוך בו נמצאת המערכת הפוליטית ואמר כי "זה לא קשור לפוליטיקה הפנימית של ישראל. סיימנו את בחינת המצב וזאת המסקנה אליה הגענו".
אבו מאזן התייחס הראיון גם ליחסיו - או יותר נכון היעדר היחסים - עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. "הוא מסרב להיפגש איתי. הצעתי לו עשרים פעם. בפעם האחרונה נועדנו בשנת 2010". לדברי יו"ר הרשות, נתניהו ניסה לסכל את השתתפותו בהלוויית הנשיא לשעבר שמעון פרס ז"ל. הוא טוען כי רק אחרי שאיים להדליף זאת לתקשורת, אושרה הגעתו.