יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן נשא היום (רביעי) הצהרה שעסקה בהתפתחויות הפוליטיות האחרונות. בפתח דבריו אמר כי "היום אני רוצה לדבר פחות בשם ישראל ביתנו, יותר בשם כל האנשים השפויים, בשם ההיגיון וההגינות. למרות שהגינות היא לא דבר משתלם בפוליטיקה הישראלית, אלא להפך, בדרך כלל משלמים עליה קנס". הוא ציין כי עשה מאמצים רבים: "הפכתי כל אבן על מנת להגיע לממשלת אחדות לאומית-ליברלית, בדיוק כמו שהבטחנו לבוחר. עשינו הרבה עבודה שקטה בצורה מכובדת, השתדלתי לא להיגרר למבול ההשמצות והשקרים שהציפו בתקשורת".

"הציעו לנו הרבה דברים מפתים מאוד, כולל רוטציה - חצי המלכות בתוספת עשרה אחוז", הוסיף, "אנחנו לא מוכרים עקרונות בשביל כיסאות, כולל הכיסא הכי מרופד בכיתה". לדבריו, לכל אחד יש שאיפות, והוא רוצה להגיע הכי רחוק, אבל המטרה לא מקדשת את האמצעים. "כפי שאמרתי, הלכנו על שני דברים מאוד חשובים - אחדות וליברליות", אמר ליברמן, "זה למעשה היה קרוב מאוד וכל מה שהפריד היה ויכוח אישי, לא היה שום פער מהותי". הוא הדגיש כי "כל הוויכוח הוא האם אנחנו נתדרדר לבחירות בגלל היעדר מנהיגות. אחד לא היה מוכן לקבל את מתווה הנשיא, השני לא היה מוכן להיפרד מגוש החרדי-משיחי שלו".
הוא ציין: "אני מדבר על ממשלת אחדות, למרות שזו לא קונסטלציה שאנחנו רגילים לה. למעשה, מאז קום המדינה היו בפועל שתי ממשלות אחדות, אחת ב-1967, בממשלת ששת הימים, ואחד בשנות ה-80, לנוכח אתגרים ביטחוניים וכלכליים. כל מי ששמע חדשות בבוקר וראה את הנתונים על הגרעון התקציבי והנתונים הכלכליים מבין שיש אתגר כפול - ביטחוני ומדיני. אין שום אופציה אחרת מלבד ממשלת אחדות". ליברמן הסביר כי "כשאני שואל למה לא הקמנו ממשלת אחדות-ליברלית, אז גם הפה הדברים ברורים. לצערי, נתניהו משעבד את כל תנועת הליכוד לטובת החרדים. אם אתם שואלים אותי מי אשם במצב הזה, אז שתי המפלגות ביחד. גם כחול-לבן וגם הליכוד".

"שתי המפלגות אשמות"

"בסופו של דבר זה היה משחק האשמות", אמר יו"ר ישראל ביתנו. "נתניהו ניסה למשוך זמן ולמרוח, וקודם כל לשמור על הגוש החרדי, וגם גנץ שלעולם לא קיבל את מתווה הנשיא. חלק גדול מהזמן גם כחול-לבן שיחקו משחק כפול והציעו למפלגות החרדיות הצעות מרחיקות לכת. לכן, שניהם אשמים. למה נטפלנו לנושא האחדות? מה באמת הסכנה? מי שראה בימים האחרונים את ישיבת ועדת הכספים, כשגפני פותח אותה ומשבח את אחמד טיבי, ומי שראה היום איך טיבי שר שיר הלל לגפני - על שיתוף הפעולה הזה אנחנו מדברים. זה שיתוף הפעולה האמיתי, זו קואליציה אנטי-ציונית שמשחקת בשני הגושים. זו הסכנה האמיתית. אני מאוד מעריך את הנשיא, אבל אני באמת לא מקבל את הפניות שלו. הגיע הזמן לקרוא לדברים בשמם המלא - הרשימה הערבית המשותפת היא גיס חמישי. לא צריך לטייח ולהסתיר את זה".

ליברמן הוסיף: "לצערי, גם המפלגות החרדיות הופכות יותר ויותר לאנטי-ציוניות, ושיפסיקו לומר שמדובר בשוליים. בישראל ביתנו שמרנו על ערפל קרב, היה ברור שלא נלך לקואליציה שנתמכת בצורה עקיפה או ישירה על ידי הרשימה המשותפת. עשינו את זה כדי ליצור מנוף לחץ על נתניהו, אבל גם זה לא עזר". הוא הוסיף: "אחרי שאמרתי מי אשם, צריך לומר גם מה צריך לעשות. להערכתי, יש שנים דברים קריטיים. ראשית, כל המפלגות הציוניות צריכות להגיע לאמנה משותפת בנושא דת ומדינה. אי אפשר שכל פעם החרדים ישחקו בין שתי המפלגות הגדולות, יסחטו את אלו ואלו וכל הזמן ירוויחו. שנית, אני חסיד גדול של הבחירה הישירה. לצערי, אי אפשר לשנות כללי משחק תוך כדי משחק. כל מה שאנחנו רואים זה דרך בטוחה לבחירות נוספות, אבל צריך לעשות דיון משמעותי ורציני".

ברגע האחרון יש סיכוי שתצטרף לממשלה צרה כדי למנוע בחירות?
"אין שום סיכוי. זה לא משנה איזו ממשלה תקום, היא לא תוכל לתפקד. זו תהיה ממשלת הישרדות".

האם אתה לא חושב שאנחנו בפתחן של בחירות חדשות שיובילו אותנו לאותה נקודה בדיוק?
"אנחנו נמצאים בזמן פציעות. אני מקווה שנעשה תיקונים ודברים שיאפשרו להגיע לתוצאה ברורה יותר. למשל, חוק חובת ההצבעה. אין טעם לעשות יום חופש כשחלק ניכר מהמצביעים לא מגיעים. אני תומך במודל האוסטרלי. הצלחנו להתיש את המצביעים".
 
אולי עדיף לוותר על 21 הימים וללכת עכשיו לבחירות?
"קיבלנו הצעות מרחיקות לכת. מילה זו מילה, התחייבנו לממשלה לאומית-ליברלית, ואמשיך להיאבק. יכול להיות שאנשים יתעשתו. אני רוצה לקוות, אבל מניח שכל המפלגות יעשו היום הערכות מצב, ואולי מחר נהיה יותר חכמים. אולי כדאי לוותר על 21 היום האחרונים".

"הגיע הזמן להביא משהו רציני ומשמעותי שמבשר על שינוי כיוון. הגענו למצב שרק 22% מהאוכלוסייה בגילאי העבודה משלמים מיסים. יש 150 אלף תלמידי ישיבות שלומדים תורה. כמו שיש 1,500 סטודנטים בעתודה אקדמאית, לא צריך יותר מ-1,500 תלמידי ישיבות. לא הגיוני ש-150 אלף צעירים לא עובדים. אי אפשר לגדל דור של מסכנים ונזקקים. אם החרדים יקבלו שינויים, אני אברך", הוסיף ליברמן, "כמו שזה נראה כרגע, אנחנו בדרך למערכת בחירות נוספת". 

גנץ היה מוכן לקבל את מתווה הנשיא?
"אני לא מומחה לכחול-לבן, אני לא יודע מה קורה שם בפנים, אבל בסופו של דבר לא שמעתי מגנץ שהוא מקבל את מתווה הנשיא".

תאריך היציאה לנבצרות, מה עמדתך?
"דיברתי עם שניהם, שניהם מכירים את עמדתי. בדקתי אותה מול עמדת הנשיא. לא היו פערים מהותיים, היו פערים אישיים. נראה שאנחנו בדרך לעוד מערכת בחירות".
 
כזכור, בישיבת הסיעה האחרונה של מפלגתו, הוא כינה את האפשרות של ממשלה צרה בראשות נתניהו או גנץ הגדיר כ"אסון"."נסעתי לכנסת מנוקדים וקיבלתי טלפון מאזרח זועם, שאמר לי: 'אוי ואבוי לך, אם תצטרף לקואליציה של נתניהו - אתה גמרת'. אחרי 5 דקות קיבלתי עוד טלפון: 'תיזהר, אם תצטרף לממשלת מיעוט של גנץ - אתה גמרת'. בכניסה לפה אמר לי אזרח שאם יהיו בחירת נוספות אני סיימתי. אנחנו חיים במציאות מרתקת", אמר אז ליברמן.