בימים האחרונים הסתדרות המורים הכריזה על סכסוך עבודה בגנים במספר רשויות, שיכנס לתוקף בעוד שבוע וחצי בנושא ניוד הסייעת השנייה בגני הילדים. בהסתדרות המורים טוענים כי יש רשויות הפוגעות בתנאי העבודה של הגננות ע"י כך שהן לא משבצות את הסייעות בגנים העירוניים באופן קבוע ובמידה וסייעת נעדרת הן אינן דואגות לסייעת מחליפה וכך הגננת נותרת רק עם סייעת אחת.



במשך השנים האחרונות עלו טענות על מחסור בסייעות וכן על ניוד של הסייעת השנייה בגנים לצורכי מילוי מקום שונים. עוד התלוננו כי הרשויות משבצות בכוונה רק 29 ילדים בגן, על מנת שיוכלו לחסוך בתקן הסייעת. בנוסף, הסייעות עובדות חמישה ימים כך שבימי שישי אין סייעת שנייה בגנים והגננות התלוננו כי זה מקשה על העבודה.



במכתב שנשלח לרשויות, בהן: בת ים, אילת, ראשון לציון, רמלה, פתח תקווה, חולון ותל אביב, נכתב כי השביתה מתוכננת להתקיים ביום רביעי ה-2.12 בכל גני העירייה שבהם עובדות גננות משרד החינוך. "העירייה ממשיכה לפגוע קשות בתנאי העבודה של הגננות וביכולתן לספק חינוך איכותי לילדי העיר, בכך שהיא אינה דואגת לשיבוץ סייעת שנייה בגני ילדים שבהם תלמידים בגילאי 4-3".



עוד נכתב כי "למרות פניות רבות שהעירייה קיבלה מאיתנו בנושא, בכתב ובעל פה ולמרות שהתקן מחייב הפעלת גן בהרכב של גננת ושתי סייעות, שעבורו העירייה מקבלת תקציב ממשרד הפנים. למרות כל זאת, העירייה ממשיכה להתעלם מההנחיות הנ"ל ופועלת בניגוד לנהלים. בין היתר, העירייה לא שולחת סייעת מחליפה לסייעת שנעדרת, מוציאה סייעת מגן אחד ומעבירה אותה לגן אחר ואף לעתים נמנעת מהצבת סייעת שנייה מלכתחילה, כך שהגן נותר לפעול בתקן חסר. מדובר בגני ילדים שבהם מתחנכים ילדים צעירים, חלקם לא גמולים הזקוקים לסיוע רב ולנוכחות של אדם מבוגר וסיוע במילוי צרכים בסיסיים".



"מפקירים את הגננות והילדים לבד במערכה"

יו"ר המחלקה לגננות בהסתדרות המורים, ענת דדון התייחסה לכך ואמרה כי "לא יתכן שרק שני מבוגרים ישגיחו על גן שבו יש למעלה מ-30 ילדים. מספיק שילד אחד יהיה זקוק להחלפה והמבוגר השני בגן נותר לבד לטפל בעשרות ילדים בגן. משרד החינוך לא פועל להגנת הזכויות של הגננות המועסקות אצלו. הוא אינו מתערב בנושא ומפקיר את הגננות והילדים לבד במערכה. אנחנו לא ניתן לכך יד. לא סתם נקבע בדוח טרכטנברג שהכנסת ילדים בני 3 למערכת החינוך הציבורית מחייבת תוספת של מבוגר אחראי בגן".



ישום רפורמת הסייעת השנייה החל ב-2016 ומטרתה הייתה קידום החינוך בגיל הרך (גילאי 3-4) ומתן תנאים הולמים להתפתחות מיטבית, יחס חם ואישי יותר וסביבה חינוכית ועשירה יותר לילדים. לפי הרפורמה, הסייעת השנייה תתוקצב באופן דיפרנציאלי בהתאם לאשכול למ"ס של הרשות, בגן בו מתחנכים לפחות 30 ילדים, כך שיחס התקינה בגנים יהיה גבוה יותר.



הצורך ברפורמה עלה לאחר ישום החלטת הממשלה מינואר 2012 למתן חינוך ציבורי חינם לגילאי 3 עד 4, חוק שנדחה משנת 1984 באמצעות חוק ההסדרים. ההחלטה על ישום החוק הגיעה בעקבות מחאת יוקר המחייה בקיץ 2011 ומסקנות ועדת טרכטנברג שהוקמה אחריה ובין מסקנותיה היה חוק חינוך חובה לגילאים אלה. בהתאם להחלטת הממשלה נקבע כי החוק יכנס לתוקפו בתום שלוש שנים ולאחר מכן חלה דחייה נוספת לעוד שנה, כך שיישומו החל ב-2015. היישום ההדרגתי נועד לאפשר למשרד החינוך ולרשויות המקומיות להיערך לקליטת הילדים באופן מיטבי, ולפיכך ננקטו שורה של פעולות, בהן: בניית גנים, הכשרת גננות וסייעות וגיבוש תוכניות פדגוגיות.