הפלונטר הפוליטי והמצב הביטחוני המעורער שליוו השבוע את כוחותינו, השפיעו גם על תעשיית המוזיקה המקומית כשהאמנים בחרו להוציא יותר שירים שקטים, בלדות מרגשות ופחות שירי שמחה וקצב, ספק אם זה בגלל החורף המתחיל לתת אותותיו וספק אם זה מתוך הזדהות עם המצב.



שירה לוי, כוכבת סדרת הנוער "התחנה", שהקליטה את להיט הנושא מהסדרה, שחררה השבוע את שיר הבכורה ה"רשמי" שלה – "אפילו לדקה", בלדה מלנכולית מרגשת שכתב נעם חורב והלחינו עמרי קסטן וחן מצגר אדר (שהפיק מוזיקלית).



השיר נכתב בהשראת סיפורה האישי והכואב של לוי - התאבדות אביה, מה שמוסיף נופך יותר טרגי לביצוע. ללא קשר ישיר לסיפור שמאחוריו, השיר מביא היטב לידי ביטוי את איכותה הווקאלית של לוי כמבצעת, בייחוד בפזמון כשפתחה את גרונה והרימה את הטון בדיוק ובאמוציות שיא, ולקחה שיר סטנדרטי על לב שבור והפכה אותו לצמרמורת.





ישראל בר און, זוכה "כוכב נולד" לפני 11 שנה שחשף לאחרונה את סיפורו כמי שמתמודד עם מאניה דיפרסיה ואת המשבר האישי שעבר, הוציא השבוע שיר חדש – "פרק ב'" שמזכיר את הניצוץ שבער בו כשכבש את המדינה באותה תכנית ריאליטי.



אמנם בר און הוסיף ליצור ולהופיע (רחוק מאור הזרקורים) ואף התפרנס מעבודות מזדמנות, אבל השיר החדש, הן מבחינה טקסטואלית והן מבחינה מלודית, תפור למידותיו ונוגע. כיף לראות שבר און מחזיר את המוזיקה שלו לתודעת הציבור הרחב.





מאור אדרי, שלאחרונה הציע נישואין לחברתו (מזל טוב!) ומצא עצמו בלב סערה פוליטית, חבק שיר חדש: "הדקה ה-90". לא, זה לא שיר כדורגל, אלא זו בלדה רומנטית די קליטה שבה אדרי נע ונד באזור המוזיקלי הנוח לו וההולם אותו ביותר.



מה שכן הייתי מצפה, להשתמש פחות באלמנטים משירים אחרים כמו למשל "אם את רוצה לברוח, תברחי", שכאמור הקונוטציה הראשונה שעולה היא שורת השיר "האם להיות בך מאוהב" של אביב גפן.





משה פרץ בחר להכין אף הוא עצמו לחורף עם השיר "לילה בסיני", בלדה רומנטית סטנדרטית ומלודית שמהאזנה שנייה ושלישית לא נשמעת כלהיט פוטנציאלי עבורו, אבל כבלדה קיטשית מסוג אינסטנט - השיר מספק היטב את הסחורה.





להקת הבנות "פורמולה", הרכב השנה של קוראי "מעריב" במצעד השנתי האחרון, לקחה אותנו לג'ונגל בשיר החדש – "ג'ונגל" המשלב לועזית ועברית ומנסה להתחקות אחר הטראפ א-לה "פאוץ'" של נועה קירל ועל אף שהשיר מתיימר להיות קצבי, הטקסט והלחן די שבלוניים ולא עשויים מספיק, ללא שום פואנטה או עניין והתוצאה די אנמית, בניגוד לשירים קודמים של ההרכב. קצת חשיבה ועומק יכלו להוסיף המון.





היוצרת והזמרת יערה שאוליאן, שכבר הוציאה כמה סינגלים בשנים האחרונות שביטאו חלק מהמסע שלה אחר הישות המוזיקלית שלה כסינגר סונגרייטרית ומסע השורשים שלה אל מחוזות פרס, פתחה את החורף הממשמש ובא עם "הגעגוע של פנלופה", סינגל שלישי מאלבום ראשון עתידי שלה בהפקת לני בן בשט. בשיר מגוללת שוליאן את סיפורה של פנלופה, גיבורת האגדה היוונית "אודיסאה".



יערה, איך התגלגלת להעמיק בשבחי המוזיקה הפרסית?
"אמא שלי והסבים אוהבים מוזיקה פרסית ומקשיבים לה כל הזמן. כשגדלתי, מאוד לא אהבתי את המוזיקה ואת המקום ה״פרסי״ הזה.



כשהתבגרתי והתחלתי להתעניין במוזיקה שונה מהמוזיקה המערבית שאותה ספגתי בסביבה ובחינוך המוזיקלי שלי, הגעתי לשמוע אנסמבל של נשים איראניות יושבות במעגל על הרצפה ומנגנות מוזיקה פרסית קלאסית על כלים מסורתיים. הבנתי שמשהו במוזיקה הזו מרגש ונוגע בי בצורה שסגנונות אחרים לא עושים. החלטתי שאני רוצה לממש את העניין הזה באלבום הראשון שלי, ליצור מוזיקה שיש לה שורשים אבל היא כאן ועכשיו.



אמא שלי ואני ביקרנו בחנויות תקליטים לחפש אלבומים פרסיים ישנים, וחיפושינו הובילו אותי להכיר כל מיני עולים פרסים שיושבים בשוק הפשפשים, בניהם גם מוזיקאים שסיפרו לי את סיפוריהם, סיפרו על הגעגוע הבייתה, לימדו אותי את המוזיקה והכירו לי משוררים פרסים. אחר כך החלטתי שזה לא מספיק לי, ונרשמתי לתואר בלימודי המזרח התיכון באוניברסיטה שם למדתי גם את השפה הפרסית".



מה הסיפור מאחורי "הגעגוע של פנלופה"? מאין הרעיון?
"השיר נכתב אחרי שיעור באוניברסיטה שבו למדנו על האודיסאה. אני מרגישה שקל לי יותר לכתוב את עצמי דרך סיפורים של אחרים שמעוררים בי איזשהו רגש. השיר נכתב על פנלופה המיתולוגית, שחיכתה לאהובה, המלך אודיסאוס במשך שנים. רבים רצו להחליף את אודיסאוס ולתפוס את מקומו על הכס ובלבה של פנלופה, אבל היא סירבה לומר נואש וחיכתה לו במשך שנים רבות, תוך רקימת מזימות שימנעו ממנה להתחתן מחדש כמצופה ממנה. משהו באמונה הכמעט בלתי אפשרית הזו שאהובה חי, רגש אותי מאוד ושלח אותי לכתוב את השיר".



נשמע כי הוא עוד יתד חזק בדרך שלך לגיבוש ה"אני" המוזיקלי שלך. מתי הפרויקט צפוי לצאת לאור?
"נכון מאוד, אני מרגישה שבפרויקט הזה מצאתי את הקול שלי בצורה הנקייה ביותר עד עכשיו. הוא מרגש אותי ומפרה אותי יצירתית. הפרויקט ייצא באופן רשמי, בתחילת השנה האזרחית".





חם בחו"ל


ניקי מינאז' וקרול ג'י משלבות כוחות בלהיט לטינו טראפ חדש ומלא גירל פאואר חושני – Tusa שזוכה לקליפ מושקע המתקיים בתוך אייפון שמצלם דירת יוקרה עם סוסים לבנים ופרחים. טוב, אלו קרול וניקי.





בילי אייליש, הכוכבת הגדולה של התקופה האחרונה, שחררה ביום שישי האחרון את השיר החדש – Everything I Wanted שממשיך את הקו המודולרי האופייני והעמום (לעיתים) שלה ועוסק בפנייתה אל אהובה ליבה (איך לא?).





ג'סי רייז החליטה לחדש את הקלאסיקה שכתב ווילי נלסון לזמרת פטסי קליין בתחילת שנות ה-60 וגם חוליו איגלסיאס ביצע באייטיז– Crazy ומגישה אותה בגרסת בלוז פופ מרגשת שלא תשאיר אף עין יבשה.