על רקע דבריי יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן והחשש מבחירות נוספות, ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס היום (רביעי) את סיעות גוש הימין בכנסת וקרא להקמת ממשלת אחדות לאומית. בישיבה השתתפו כל חברי הכנסת ממחנה הימין פרט לחברי סיעת יהדות התורה. "אין בזה צורך, כולם כבר יודעים שאנחנו ביחד - אין לנו זמן לשטויות ולהצגות של נתניהו", אמרו במפלגה טרם הישיבה.



"אני רוצה להודות לליברמן שהסיר את הרעיון ההזוי של ממשלת מיעוט שנשנענת על תומכי הטרור", אמר נתניהו בפתח בדבריו ותקף את ראשי כחול לבן: "אני רוצה לשאול את בני גנץ וגבי אשכנזי - איך יכולתם ללכת אחרי לפיד לרעיון המטורף הזה, עשיתם מעשה שלא יעשה, הפקרתם את ביטחון ישראל. עדיין לא מאוחר, המנדט עדיין אצלו ואני אומר לו בוא נשב יחד ונודיע עוד הערב שאנחנו מקימים ממשלת אחדות לאומית. אסור לדרדר את המדינה לבחירות נוספות".



נתניהו קרא ליו"ר כחול לבן לשבת בשעות הקרובות למשא ומתן ולהגיע לממשלת אחדות עד הלילה. "גנץ תשתחרר מהוטו של לפיד, תעשה את הדבר הנכון, בוא לממשלת אחדות. צריך להשתחרר מהלפיתה של אלה שלא מוכנים לעשות את הדבר הנכון ולעשות את הדבר הנכון, וזה להקים ממשלה. אם נצטרך ננצח את הבחירות הבאות, אבל בשביל מה? בגלל הפסילות האלה, בגלל אמביציות כאלה ואחרות, אנחנו ננצח את הבחירות הבאות. אנחנו הופכים לבדיחה אני שומע מנהיגים זרים ששואלים אותי "מה קורה אצלכם?" כולם מבינים את ההזדמנויות ואת הסכנות, צריך לצאת מהקיבעון הזה, לעלות לגודל הרגע, הפערים הם לא גדולים. גם לא ראיתי שנושאי דת ומדינה הטרידו את לפיד, הוא פנה לכל מי שיושב כאן. אנחנו יכולים לגבור על הבעיה הזאת אנחנו צריכים להקים ממשלת אחדות כאן ועכשיו ומיד. אם יש רצון ונכונות צריך לגלות מנהיגות. בני גנץ תהיה גם אתה מוכן, אני מוכן לשבת איתך כבר עכשיו", אמר.



צילום: מרק ישראל סלם




צילום: מרק ישראל סלם



בתגובה לדברי נתניהו, כתב ח"כ לפיד בטוויטר: "נתניהו, תפנים, אין שום וטו, כחול לבן מבוססת על דברים שאתה פשוט כבר לא זוכר איך הם נראים - עקרונות, ערכים, חברות, שיתוף פעולה, כבוד הדדי".


לאחר דברי ראש הממשלה תקפו השרים אריה דרעי ובצלאל סמוטריץ' בחריפות את ליברמן במהלך הישיבה. "אביגדור משמיץ אותנו כשהוא צריך תשומת לב, הוא חילק את האשמה בין נתניהו לגנץ. הוא אשם שלא קמה אתמול ממשלת אחדות לאומית, הבחור בימים האחרונים עשה את הכל כדי שחלילה וחס נתניהו לא יוותר יותר מידי לגנץ והפוך. הוא הכניס להם את הרעיון של ממשלת מיעוט", תקף דרעי. סמוטריץ' ביקר גם הוא בחריפות את יו"ר ישראל ביתנו ואמר כי הוא "איש לא ראוי ולא צריך להיות באף קואליציה". בשלב זה התפתח עימות בין השרים סמוטריץ' ודרעי לח"כ זוהר שביקש להרגיע את הרוחות. "איך הוא תוקף את חברי הקואליציה שאתה חבר בה ואתה שותק?" אמר דרעי לח"כ זוהר.



כזכור, מוקדם יותר הצהיר ליברמן כי לא יישב באף ממשלה שאינה ממשלת אחדות ובכך העלה משמעותית את הסיכויים לקיום בחירות נוספות. "בסופו של דבר זה היה משחק האשמות", אמר יו"ר ישראל ביתנו. "נתניהו ניסה למשוך זמן ולמרוח, וקודם כל לשמור על הגוש החרדי, וגם גנץ שלעולם לא קיבל את מתווה הנשיא. חלק גדול מהזמן גם כחול-לבן שיחקו משחק כפול והציעו למפלגות החרדיות הצעות מרחיקות לכת. לכן, שניהם אשמים. למה נטפלנו לנושא האחדות? מה באמת הסכנה? מי שראה בימים האחרונים את ישיבת ועדת הכספים, כשגפני פותח אותה ומשבח את אחמד טיבי, ומי שראה היום איך טיבי שר שיר הלל לגפני - על שיתוף הפעולה הזה אנחנו מדברים. זה שיתוף הפעולה האמיתי, זו קואליציה אנטי-ציונית שמשחקת בשני הגושים. זו הסכנה האמיתית. אני מאוד מעריך את הנשיא, אבל אני באמת לא מקבל את הפניות שלו. הגיע הזמן לקרוא לדברים בשמם המלא - הרשימה הערבית המשותפת היא גיס חמישי. לא צריך לטייח ולהסתיר את זה".

ליברמן הוסיף: "לצערי, גם המפלגות החרדיות הופכות יותר ויותר לאנטי-ציוניות, ושיפסיקו לומר שמדובר בשוליים. בישראל ביתנו שמרנו על ערפל קרב, היה ברור שלא נלך לקואליציה שנתמכת בצורה עקיפה או ישירה על ידי הרשימה המשותפת. עשינו את זה כדי ליצור מנוף לחץ על נתניהו, אבל גם זה לא עזר". הוא הוסיף: "אחרי שאמרתי מי אשם, צריך לומר גם מה צריך לעשות. להערכתי, יש שנים דברים קריטיים. ראשית, כל המפלגות הציוניות צריכות להגיע לאמנה משותפת בנושא דת ומדינה. אי אפשר שכל פעם החרדים ישחקו בין שתי המפלגות הגדולות, יסחטו את אלו ואלו וכל הזמן ירוויחו. שנית, אני חסיד גדול של הבחירה הישירה. לצערי, אי אפשר לשנות כללי משחק תוך כדי משחק. כל מה שאנחנו רואים זה דרך בטוחה לבחירות נוספות, אבל צריך לעשות דיון משמעותי ורציני".