לראשונה בתולדותיה ישראל נכנסת לפרק הזמן של ה-21 יום בו 61 ח"כים יכולים לבחור כל אחד כראש ממשלה. מספר שעות לפני המועד הרשמי לפקיעת המנדט להרכבת הממשלה, יו"ר כחול לבן, בני גנץ, הודיע הערב (רביעי) לנשיא ראובן ריבלין כי לא עלה בידו להרכיבה. גנץ אמר לנשיא כי הוא מחויב גם ב-21 הימים שנותרו להמשיך ולעשות כל מאמץ בכדי להרכיב ממשלה טובה לאזרחי ישראל. גנץ הודה לנשיא על הסיוע בתהליך וביקש להמשיך ולהיעזר בו גם בהמשך הדרך.



בהצהרה לתקשורת שמסר לאחר החזרת המנדט באקספו תל אביב, תקף גנץ את ראש הממשלה נתניהו: "מהיום בו נכנסתי לחיים הציבוריים התחייבתי לא להפנות גב למוסר האישי והבסיסי של כבוד האדם, גם אם הוא יריב פוליטי. הפכתי כל אבן וסילקתי כל גרגר חול בניסיון להקים ממשלה המביאה לישראל מנהיגות של מוסר וערכים. מול האבנים שהפכתי הוצב בלוק המתעקש לראות את טובתו האישית של אדם אחד לפני טובתם של החולים השוכבים במסדרונות".



"מעל חשבונות אישיים וגורל אישי של מנהיג כזה או אחר עומד הריבון, עומד העם, והעם בחר בי ובחבריי להנהגת "כחול לבן" להוביל את ישראל. מעל העם לא עומד אף ראש מפלגה. לא מפלגה חילונית ולא מפלגה חרדית או ערבית. אין לאף אדם זכות למנוע מהעם את בחירתו, ואין לאף ראש מפלגה זכות לומר לעם: האינטרס האישי שלי קודם לאינטרס שלכם. מאז שנכנסתי לחיים הציבוריים הוכחתי שאינני מתקפל מול איומים מכל סוג שהוא. לא איומי בחירות ולא איומים בממשלות אלטרנטיביות. חיי כלוחם וכמפקד לימדו אותי לעמוד זקוף על דעתי ועל שליחותי. שום פיתוי לא קונה אותי ושום איום לא מפחיד אותי". 



צילום: אבשלום ששוני



"דרשתי מראש המפלגה שהפסיד בבחירות לנהל מולי משא ומתן ישיר, בכבוד ובאופן ענייני. בתגובה, קיבלתי ממנו וממקורביו: גידופים, קריאות נאצה וסרטונים ילדותיים שאינם מתאימים לרוח הישראלית, שלא מתאימים למוסר היהודי, שהם חלק מ"מנת רעל יומית" המוזרקת לחברה הישראלית יום יום,  מפלגת אותה ומרעילה אותה. זהו חלק מקמפיין שנאה והסתה שמטרתו להצדיק את ההתבצרות בשלטון מעבר בניגוד לרצון הבוחר. נתניהו צריך לזכור: בישראל- עדיין יש דמוקרטיה, גם אם היא פחות מדברת אליו". 

"היה עליו להפנים שתוצאות הבחירות מחייבות אותו לנהל משא ומתן ישיר, ללא בלוקים וללא גדרות הפרדה. אלו מהווים ניסיון בוטה ואלים למנוע מהבוחר את הכרעתו הדמוקרטית. רוב העם הכריע בעד ממשלת אחדות ליברלית בראשות כחול לבן. רוב העם בחר להחליש את כוחם של הקיצוניים ורוב העם בחר ללכת בדרך שונה מזו שנתניהו הנהיג בשנים האחרונות. אני לא מוכן לשתף פעולה עם ניסיון להפוך את רוב העם לבן ערובה של קומץ קיצוניים, אני לא מוכן להיות שותף לכפיית אג'נדה קיצונית על רוב העם שבחר אחרת. ואינני מוכן גם לקבל דה לגיטימציה של אף ציבור בישראל". 
 
"הייתי נכון לפשרות מרחיקות לכת כדי לכונן ממשלה יציבה ומאחדת. לו הייתם יודעים את עומק הנכונות ייתכן וחלקכם אף היה כועס עלי אבל טובת ישראל לפני הכל. מעל כל שיקול אחר. גם היום אני פונה שוב לנתניהו: ישראל חשובה וחזקה ממך. בחירת אזרחי ישראל חשובה וחזקה מכל בלוק ומכל גדר הפרדה פוליטית. קמפיין השנאה שאתה מלבה כבר גרם לאסון כבד בעבר, והניסיון לשסות איש באחיו לא יצליח לך. לא נאפשר לך להצית מלחמת אחים. נתניהו, גם לסבלנות שלנו מול זריעת השנאה יש גבול".
 
"נותרו כעת 21 ימים כדי לממש את ההכרעה הדמוקרטית. אלו 21 ימים גורליים שבהם תיבחן הדמוקרטיה הישראלית במבחנה החשוב ביותר. גם בימים אלו אעמיד את עצמי ואת לוח הזמנים שלי למשא ומתן ישיר, ענייני ומהיר כדי לכונן ממשלה שתוציא את ישראל מהשיתוק הטוטאלי שכפו עליה "בוני הבלוקים". שתוציא אותה מהשיתוק הבטחוני, המדיני, מהפקקים האיומים. שתוציא את החולים מהמסדרונות ואת התעשייה מהמיתון המאיים להשתלט עליה. נתניהו - המדינה היא לא שלך. המדינה גם לא שלי. המדינה היא של אזרחיה. שחרר את המדינה מעניבת החנק, וכנס למשא ומתן ישיר כעת. אתה מוליך אותנו להתנגשות מסוכנת שבסופה מחיר היסטורי כבד שאתה ורק אתה, תהיה אחראי לו".  

נתניהו: "מוכן לקיים מו"מ מיידי"

נתניהו ענה לגנץ מיד לאחר ההצהרה ואמר כי הוא מוכן לקיים שיח מיידי להקמת ממשלת אחדות. נתניהו תקף את גנץ בפתח דבריו ואמר: "בני גנץ, אני לא אתייחס לכל הדברים המופרכים שאמרת עליי היום, וגם על הכישלון שלך בהקמת ממשלת אחדות. זה לא כי התעקשת לפרק את הבלוק, כי כמו שאריה דרעי חשף היום אתם בעצמכם פניתם למפלגות החרדיות וניסיתם לשדל אותם בכל כדי שיצטרפו אליכם. וחוץ מזה היית מוכן להקים ממשלת מיעוט עם תומכי טרור שמקבלים את ההנחיות שלהם מאויבי ישראל. אני מוכן עוד ערב להיכנס איתך לשיח, ללא תנאים מוקדמים. כדי להקים ממשלת אחדות".
 לפני כן כינס ראש הממשלה נתניהו ישיבה של חברי סיעות גוש הימין והתייחס לדברי יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ששלל ממשלת מיעוט או ממשלת ימין צרה. "אני רוצה להודות לאביגדור ליברמן על שהסיר את הרעיון ההזוי של ממשלת מיעוט, ממשלה שנשענת על תומכי טרור", אמר נתניהו ותקף: "אני רוצה לשאול את גנץ ואשכנזי - איך יכולתם ללכת אחרי לפיד לרעיון המטורף הזה? עשיתם מעשה שלא ייעשה. בני גנץ, עדיין לא מאוחר. בוא נשב ביחד ונודיע עוד הערב שאנחנו מקימים ממשלת אחדות לאומית. זה מה שישראל זקוקה לו. אסור לדרדר את המדינה לבחירות נוספות". 
עוד הוסיף נתניהו: "גנץ, תשתחרר מהווטו של לפיד. מה הוא מהלך קסמים עליך? תעשה את הדבר הנכון ובוא לממשלת אחדות. בתולדות המדינה עברנו הרבה אתגרים ומשברים. כל פעם ידענו להתגבר ולצאת מחוזקים יותר. כך צריך לעשות גם הפעם. כשרוצים, אפשר לעשות. הדבר הנכון הוא להקים עכשיו ממשלה. לא צריך בחירות. בגלל מה, בגלל פסילות אישיות? אם יהיו בחירות אנחנו ננצח, אבל חשוב יותר שהמדינה תנצח בעת הזאת. אין פערים גדולים. אפשר לפתור אותם בנקל. אנחנו יכולים לגבור על האתגר ולהקים ממשלת אחדות עכשיו ומיד".

נשיא המדינה ראובן ריבלין ערך היום מרתון של התייעצויות עם חברי כנסת, בניסיון נוסף לקדם הקמת   ממשלת אחדות. זאת למרות  פיצוץ המגעים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ליו"ר כחול לבן בני גנץ והצהרת יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן על כך שפניה של המערכת הפוליטית לסיבוב בחירות שלישי.
בין הבאים למשכן הנשיא היו חברי הכנסת משה (בוגי) יעלון, אריה דרעי, יעקב ליצמן, משה גפני, איילת שקד ונפתלי בנט. גם משלחת של הרשימה המשותפת, שכללה את חברי הכנסת איימן עודה, מנסור עבאס, מטאנס שחאדה ואחמד טיבי, נפגשה עם הנשיא והודתה לו על העמדה הברורה שהשמיע בפגישה שלשום עם ראש הממשלה בגנות הקריאות נגד הציבור הערבי בישראל ומנהיגיו.

הנשיא הפציר באוזני חברי הכנסת לפעול להקמת ממשלת אחדות רחבה, למרות כל המחלוקות והסביר את נחיצותה וחשיבותה של ממשלה כזאת לאור אתגרי השעה. מי שנענה לקריאה היה יו"ר ש"ס דרעי, שאמר בכנסת לאחר הפגישה: "אני בא מבית הנשיא. נעניתי לפניית הנשיא. בכוונתי לתרום ולהיכנס בכל הכוח כדי להקים ממשלת אחדות. יש מתווה ברור של הנשיא. אני מקווה שגנץ מבין שאין אפשרות לממשלת מיעוט. בכוונתי לא לחכות לתום תקופת 21 הימים, אלא לפעול כבר בשבוע הבא כדי שהממשלה תקום. זה צורך חיוני". 
 
ח"כ יעלון (כחול לבן) סיפר בתום הפגישה: "אמרתי לנשיא המדינה כי הממשלה היחידה שבאה בחשבון מבחינתנו היא ממשלת אחדות לאומית בראשות  גנץ, המתבססת על כחול לבן והליכוד, במיוחד לאחר שהסתבר לנו במגעים עם הליכוד, שפרשנותם ל'מתווה הנשיא', אינה מתקרבת לכוונתו, ושמה שמעניין את נתניהו זה הימלטותו מספסל הנאשמים".
 
הוא אמר עוד לנשיא כי "לא נאפשר לנתניהו, התוקע את מדינת ישראל לצרכי ההישרדות האישיים שלו ומתבצר עם 'בלוק החסינות', להמשיך ולהונות את אזרחי ישראל כש'אחדות' בפיו, אך רק קומבינות הישרדות אישיות במעשיו. בחירות נוספות הן מחיר כבד למדינה. כחול לבן נבנתה כדי להחזיר את המדינה למסילה ולא כדי לתת כתף למי שהביא אותה לשפל המנהיגותי הזה". ליצמן וגפני מיהדות התורה דיברו בפני הנשיא בחריפות נגד "ההסתה של אביגדור ליברמן" כלפי הציבור החרדי. בתגובה לדברי הנשיא לפעול לממשלת אחדות אמרו השניים כי הציבור החרדי לא יכול לוותר על העקרונות החשובים לו.
 
שר הביטחון בנט הודיע לנשיא כי בכוונתו לפעול כבר בימים הקרובים כדי לקדם מחדש את הצעת החוק לבחירה ישירה, כדי שניתן יהיה להפעילה כבר במערכת הבחירות הקרובה. "אם פעמיים לא מצליחים להקים ממשלה, הולכים לבחירות ישירות. מי שמנצח, מקים ממשלה ומודיע על כך לכנסת, ואז היא תכונן. כדי להפילה צריך אי אמון קונסטרוקטיבי", הסביר בנט. להערכתו הוא עשוי להשיג רוב בקרב סיעות הבית כדי לקדם את החוק ולהעבירו בהקדם האפשרי.