הוא שילב את השיקול ההומניטרי ביסודות הצדק, קידש את חופש הביטוי והאמין בכוחם של הערכים היהודיים.  חברי ועדת "פרס בראשית" מספרים על עבודתם עם מאיר שמגר ז"ל מאיר שמגר, שהלך לעולמו בחודש שעבר בגיל 94, שימש כמעט בכל תפקיד ראשי במערכת המשפטית בישראל. לאורך הקריירה הארוכה והמכובדת שלו הוא היה הפרקליט הראשי של צה"ל, היועץ המשפטי לממשלה ושופט ונשיא בית המשפט העליון.



כאשר הספיד אותו ראש הממשלה בנימין נתניהו, ותיאר אותו כ"עמוד האש של המשמר הישראלי", הוא אמר גם שמורשתו תמשיך להיות מורגשת: "היא תוסיף לשרות עלינו עוד דורות רבים בפועלנו לביצור קוממיות ישראל, לחיזוק יסודות הצדק והמשפט ולהבטחת חירויות הפרט והלאום". עם זאת, ההומניטריות שאותה יצק שמגר על יסודות הצדק, זולגת הרבה מעבר לתחום המשפטי. הדבר ניכר גם בתרומתו של שמגר לבחירת הזוכים ב"פרס בראשית" והארגונים שנהנים ממענקי הקרן.



מהרגע שהכריזה לראשונה "קרן ג'נסיס" על הפרס השנתי ב־2013, היה שמגר תומך נלהב במטרותיו. הוא נמנה עם מייסדי ועדת הפרס, הגוף שמילא תפקיד מכריע בבחירת הזוכה ומילא את תפקידו בה עד יומו האחרון. “הוא היה כמו משב רוח רענן", אמרה השופטת טובה שטרסברג־כהן, שישבה בוועדת הפרס עם שמגר. כמו שטרסברג-כהן, משבחים שאר חברי הוועדה את חזונו של שמגר, את עומק מחשבתו ואת השפעתו העמוקה על עבודת ועדת הפרס, בין היתר בהחלטתו למנות ב־2014 את מייקל בלומברג, ראש עיריית ניו יורק לשעבר, לחתן "פרס בראשית" הראשון.



מקצוען וצנוע


ג'יל וו. סמית', חברת הוועדה והיועצת הבכירה למנכ"ל קרן פרס בראשית, נזכרת בישיבת ועדת הפרס הראשונה שכללה את שטרסברג־כהן, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, אלי ויזל ז"ל ושמגר. "מאיר אימץ לחלוטין את התפיסה שלפיה הענקת הפרס לאדם בעל שם בינלאומי היא אמצעי להפגין את הכוח של הערכים היהודיים", היא אומרת: "הוא ראה שאנשים צעירים יכולים לקבל השראה מאדם מפורסם ששואב כוח מהמורשת היהודית שלו. הוא הבין את הפוטנציאל של המשימה והקדיש מחשבה רבה על מנת להפוך את הרעיון למציאות".



שטרסברג־כהן, שמסכימה עם דבריה של סמית' מציינת כי כמו בכל חלק בחייו, שמגר היה מעורב גם בכל אספקט של הוועדה. גם בשנים האחרונות, כשחצה את גיל 90, היה ממשיך להגיע לכל פגישה כשהוא מוכן היטב לקראתה ולקח ברצינות רבה את האתגר של בחירת הזוכה. "מאיר היה בעל ראש פתוח ועם נכונות לנהל דיון. הערכים שלו, שכוללים בין היתר כבוד לכל אדם באשר הוא אדם, ומתן תשומת לב מיוחדת לחופש הביטוי, התגלו ביתר שאת במהלך הדיונים", היא מוסיפה.



"מאיר שמגר היה מקצוען אמיתי", אומרת סאנה בריטבסקי, משנה למנכ"ל קרן ג'נסיס. לדבריה, התייחס שמגר לתפקידו כחבר ועדת פרס בראשית מתוך אותה גישה מעמיקה שבה התייחס לתפקידו כשופט עליון. "הוא הגיע לכל פגישה מוכן כהלכה, חקר לעומק כל מועמד לפרס ועשה מאמץ להבין כל אדם כאינדיבידואל. אם היה משהו שלא ידע או שלא היה לו ברור די הצורך, למרות מעמדו, לא הייתה לו בעיה לומר: 'אני לא יודע, בואו נשיג עוד מידע לגבי הנושא הזה'".



מפגש ועדת פרס בראשית. צילום:נטשה קופרמן
מפגש ועדת פרס בראשית. צילום:נטשה קופרמן




פרס בראשית שמבקש לטפח זהות יהודית, לעורר גאווה יהודית ולחזק את הקשר בין ישראל לתפוצות, מעלה על נס את הכישרונות וההישגים של העם היהודי באמצעות מתן הוקרה לאנשים על הישגיהם המקצועיים, מחויבותם לערכים יהודיים ותרומה לשיפור העולם. מלבד בלומברג, נמנים עם הזוכים בפרס השחקן מייקל דאגלס, הכנר יצחק פרלמן, האמן אניש קאפור, השחקנית נטלי פורטמן ואיש העסקים והפילנטרופ רוברט קראפט. בשנה שעברה בחרה קרן פרס בראשית להעניק פרס מפעל חיים לשופטת האמריקאית פורצת הדרך רות ביידר גינזבורג.



"קרן ג'נסיס אומנם מספקת לנו, חברי הוועדה, את הקריטריונים להענקת הפרס, אך הוועדה מתלבטת במשך שעות ושוקלת מועמדים שלא רק עומדים בקריטריונים 'על הנייר', אלא גם אוחזים בערכים שאפשר יהיה לשתף אותם עם העולם היהודי", מציינת שטרסברג־כהן. "ככל שהוועדה התלבטה ברשימת המועמדים, תהליך המחשבה של שמגר תמיד היה עקבי ודבריו היו תמיד חזקים", מוסיפה סמית'. "היה ברור שהחוויות שהוא עבר במהלך חייו ובזמן שעסק במקצועו השפיעו רבות על השקפת עולמו. מאיר שמגר רצה לשקול רק מועמדים שהיו חזקים ברגשותיהם כלפי ישראל או כאלה שבחירתם תביא לתוצאות חיוביות ברחבי התפוצות כלפי מדינתו האהובה". חתני וכלות פרס בראשית – שאותו כינה המגזין טיים "הנובל היהודי" - זוכים בפרס על סך מיליון דולר, שמוענק להם בטקס יוקרתי בירושלים. עם זאת, לאחר הטקס מתחילה העבודה האמיתית, הנתינה לחברה.



הקרן מאפשרת לזוכים בפרס לתרום את כספי הזכייה למען מטרה ראויה לבחירתם, ועד כה בחרו כל הזוכים לעשות כן. הם בחרו ברעיון פילנתרופי בעל משמעות אישית שחשובה להם, והעבירו בהתאמה מענקים לארגונים הפועלים בתחום. מענקים כספיים הוענקו בשמם למיזמים הכוללים תמיכה ביזמות חברתית המבוססת על ערכי היהדות, שילוב משפחות מעורבות בקרב הקהילה היהודית, שילוב אנשים עם מוגבלויות בלימודי מוזיקה ותרבות ומתן עזרה והתמודדות עם משבר הפליטים העולמי. בשש השנים האחרונות הפכה קרן ג'נסיס לחלוצה בהארת נושאים חשובים בישראל וברחבי הקהילה היהודית העולמית, אלו שלא קיבלו תשומת לב מספקת ומימון. זו גם הייתה הדרך של שמגר.



פרשת השייטת


הפילנטרופ הישראלי מוריס קאהן, שהצטרף לוועדת פרס בראשית ב־2018, משתף בסיפור שזכור לו במיוחד על שמגר, ושלדבריו מעיד על תשוקתו לצדק. בעקבות תחקיר עיתונאי שהתפרסם בשנת 2000 נחשף כי מספר לוחמי שייטת שחלו בסרטן, מייחסים את מחלתם לאימונים שקיים הצבא בנחל קישון. קאהן היה בין האנשים שדרשו את ההקמה של ועדת חקירה שתבדוק את הקשר בין הזיהום בנחל למחלה שממנה סבלו החיילים הצעירים.


באותה שנה, כשהוא כבר שופט בדימוס, מונה שמגר לעמוד בראש ועדת חקירה שמונתה לבדוק את הנושא. הוא כתב את חוות דעת המיעוט בדוח הוועדה, בו נקבע כי על אף שלא הוכחה סיבתיות מובהקת מבחינה מדעית, הרי שמבחינה משפטית על המדינה וצה"ל לקבל אחריות לנזקים הבריאותיים שנגרמו לחיילי השייטת ויחידות אחרות שצללו במי נחל קישון והסביבה.



"לא כל המעורבים האמינו שיש קשר נסיבתי, אבל שמגר דבק בעמדתו והתמיד בהוכחת הסיבתיות", אמר קאהן. "בנוסף, לאור דרישתו, הוועדה החליטה שהממשלה תשלם עבור כל ההוצאות הרפואיות של הגברים חולי הסרטן ותעניק תשלום למשפחותיהם של אלה שמצאו את מותם כתוצאה מהצלילות בנהר".


וזוהי דוגמה מייצגת לשמגר האיש ולערכים שעליהם הגן: יושרה, פטריוטיות, יכולת הקשבה ופשרה, וכמובן ערכים יהודיים אוניברסליים. "אני רק מקווה שהדור הבא ימשיך ללמוד את השיעורים האלה מהמורשת שהשאיר אחריו שמגר", אמרה סמית'. "אני מאמינה שרוחו של שמגר תמשיך להתקיים", מוסיפה שטרסברג־כהן. "הן באמצעות מערכת המשפט בישראל וחוקי היסוד של המדינה, והן באמצעות העבודה השוטפת של זוכי פרס בראשית".



מוריס קאהן. צילום:נטשה קופרמן
מוריס קאהן. צילום:נטשה קופרמן