משרד הבריאות החליט להגביל את הסיגריות האלקטרוניות, וכעת ג'ול ישראל מצמצמת משמעותית את פעילותה בארץ ומפטרת את רוב עובדיה בישראל. המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, שוחח היום (חמישי) בתכנית "איפה הכסף" עם אלון גל ב-103fm על הפעולות שבוצעו בישראל כדי לעצור את ההתמכרות לסיגריות האלקטרוניות. "עשינו כאן לא רק קמפיין אלא גם פעולות אקטיביות בחקיקה שמאוד מגבילות את עצם השיווק של הסיגריות האלקטרוניות ויש לנו עוד כמה תקנות בקנה. אני מניח שהפיטורין של העובדים בחברת ג'ול היא תוצאה של הלחץ הכלכלי שיצרנו" אמר גרוטו.

האם הסיגריה הזו היא באמת חמורה? מה אתם רואים שאנשים צריכים לראות?


"כשאדם מחליט לעבור מסיגריה רגילה לאלקטרונית אף אחד לא מבטיח לו שהוא מוריד את רמת הסיכון. אין הוכחה לכך וזה לא נרשם כאמצעי גמילה. ככל שעובר הזמן ונחקרים שנעשים בנושא מגלים עוד ועוד סיכונים שנמצאים בסיגריות האלקטרוניות. ברמה הכללית לא היינו רוצים שצעירים יתחילו לעשן בגלל מוצר פופולארי כזה או אחר. זו תופעה מאוד נפוצה בארצות הברית ואנחנו רוצים למנוע את זה".



אחד מילדי בגיל המתאים וחלק לא מבוטל התחיל לעשן דווקא דרך הסיגריה האלקטרונית.


"בדיוק. הרבה מתחילים בה ועוברים לסיגריה הרגילה. לכן אנחנו רוצים למנוע את זה".


שמענו בארה"ב על עשרות צרכנים שכבר אושפזו עקב מחלות ריאות שקשורות על פי החשד בעישון של הסיגריות האלקטרוניות.



"אכן יש התפרצות של תחלואה חריגה בארצות הברית עקב אידויי של שמן, שקיים בין היתר בסיגריה האלקטרונית. זה רק מראה את פוטנציאל הנזק הישיר לדבר הזה ולא רק לגבי ההתמכרות לניקוטין".



 


אילו עוד פעולות יש בקנה כדי למנוע את התופעה?
"אנחנו שוקלים איסור גורף של השימוש והשיווק של המוצרים האלה. כיום נכנסו גם כל מיני טעמים לעישון הסיגריות שמעודדים את השימוש וייתכן שנמנע גם את כניסתם לישראל".
אני כבר בן 52, גדלתי בתקופה בה הנושא עוד לא היה וודאי. היום כולם כבר יודעים שמדובר בפעולה שגורמת לנזק ישיר שמקצר לנו את החיים.

איך התופעה הזו כל כך נרחבת? איפה פספסנו?
"קודם כל החומר הוא מאוד ממכר וקשה להיגמל ממנו. אנשים מפסיקים וחוזרים לסיגריות. במקביל יש גם לובי מאוד חזק של חברות הטבק והעישון. יש מדינות שאותן חברות מחזיקות חצי מהכלכלה שלהן".