ההודעה שהכל ציפו לה - המערכת הפוליטית, המשפטית, וכמובן אזרחי ישראל – הגיעה אמש והרעידה את אמות הסיפים: היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט החליט להעמיד לדין את ראש הממשלה בנימין נתניהו בעבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים בתיק 4000 (פרשת בזק־וואלה) ובעבירות של מרמה והפרת אמונים בתיקים 1000 (פרשת המתנות) ו־2000 (שיחות נתניהו־מוזס).

הודעת היועמ"ש. צילום: מתוך חדשות 13
פרט לשרה מירי רגב, שרי הליכוד הבכירים נמנעו אמש מלהגיב לכתב האישום נגד ראש הממשלה. אך הבוקר (שישי) הוציא שר החוץ ישראל כ"ץ הודעת תמיכה בנתניהו. "אני תומך ברה״מ בנימין נתניהו ומחזק את ידיו בשעה קשה זו. ישראל מדינת חוק וחזקת החפות עומדת לכל אדם, בוודאי לראש הממשלה בנימין נתניהו, פטריוט ישראלי, שהקריב ופעל כל חייו למען בטחונה של מדינת ישראל וחיזוק מעמדה בעולם", אמר כ"ץ והוסיף כי "ראוי שגם יריבינו הפוליטיים יפנימו, כי כל עוד אין פסלות משפטית לכהונתו של נתניהו כראש ממשלה הוא רשאי להמשיך בתפקידו ורק הציבור ונציגיו בכנסת הם שיכריעו באופן דמוקרטי מי יוביל את מדינת ישראל בתקופה מאתגרת ועתירת סיכונים זו".

שר המשפטים אמיר אוחנה, אמר: "גאה לעמוד לצידו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. ראש הממשלה איננו אשם. הוא איננו אשם, משום שכך קובע החוק ומשום שזוהי שיטתנו המשפטית. את אשמתו של אדם, במדינת ישראל, יש להוכיח בבית משפט. לא באולפנים, לא ברשתות החברתיות, אפילו לא במשרדי הפרקליטות. הרבה כתבי אישום שקרסו ראיתי בחיי המקצועיים. שורה של אנשי ציבור התמודדו בעבר עם כתבי אישום שהוגשו נגדם - וזוכו: יעקב נאמן, רפאל איתן, אביגדור קהלני. אין צל של ספק בליבי כשאני אומר ומרשה לעצמי לקבוע, מהיכרות קרובה: בנימין נתניהו איננו אדם מושחת. את מיטב שנותיו נתן למדינת ישראל, ליחסי החוץ שלה ולבטחונה. במקום לעשות לביתו - הוא עשה לעמו. הוא עשה לארצו. אני גאה מאוד לעמוד לצידו ברגע הזה, שהוא ללא ספק רגע קשה, גאה בכם חברי הרבים השרים וחברי הכנסת (חוץ משניים) שעומדים שם יחד איתנו, ובטוח לחלוטין שדין ההיסטוריה יוכיח שזה היה המקום הנכון לעמוד בו".

השר אופיר אקוניס ביקש גם הוא לחזק את נתניהו וציין כי "בישראל אין אדם מעל החוק. ואין אדם מתחת לחוק. כולם שווים בפניו. כך, ראש הממשלה לא הורשע בשום ערכאה. היה כתב חשדות שעליו מתבסס כתב אישום - ולפי חוקי המדינה אדם חף מפשע כל עוד לא הוכחה אשמתו בבית המשפט. זה חל על כל אזרח. זה חל גם על בנימין נתניהו. מהיכרות שמשכה מתקרב ל-25 שנה, שידעה עליות וגם מורדות, אני מחזק את ידי ראש הממשלה בימים אלה ומעריך, ביתר שאת, את תרומתו ארוכת השנים למדינת ישראל, לביצור בטחונה ושיקום כלכלתה".

נתניהו מתייחס לכתב האישום, אמש.

בין הבודדים שמיהרו אמש להתייצב לימין נתניהו היה יו”ר סיעת הליכוד ח”כ מיקי זוהר, שצייץ בטוויטר: “הרגש הראשון שעולה בי: עצב גדול. כואב לי על רה״מ, איזו מתנה ‘נהדרת’ העניקה לו המדינה על כך שנתן את מיטב שנותיו למעננו. הכל היה ידוע מראש, ידענו שהיועמ״ש לא יעמוד בלחץ שהופעל עליו, ידענו ששי ניצן נאבק במלוא העוצמה שיגישו נגד רה״מ כתבי אישום חמורים בכל מחיר. לא נשתוק. לא נוותר”. תומכת נוספת היתה שרת התרבות מירי רגב, שאמרה: “אני מבקשת לחזק את ראש הממשלה ואת משפחתו בשעה קשה זו. ניתן היה להבחין גם בנאומו שהוא מדבר מדם לבו. עשה נכון ראש הממשלה שקיבל החלטה להמשיך בתפקידו כפי שהחוק מאפשר לו, להילחם על צדקתו ועל שלטון הדמוקרטי במדינת ישראל. אני בטוחה בחפותו”.

נתניהו אמש: "לחקור את החוקרים"
.זמן קצר לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט פרסם את החלטתו להעמיד לדין את ראש הממשלה בנימין נתניהו לדין באשמת שוחד, מרמה והפרת אמונים, יצא אמש נתניהו בהתקפה חריפה נגד המשטרה, הפרקליטות והתקשורת, טען שמדובר ב”תפירת תיק” וב”ניסיון הפיכה” וקרא “לחקור את החוקרים”.
 “אני מכבד מאוד את רשויות המשפט בישראל”, אמר נתניהו, “אבל צריך להיות עיוור כדי לא לראות שמשהו לא טוב קורה אצל חוקרי המשטרה ואצל אנשי הפרקליטות. הערב אנחנו עדים לניסיון של הפיכה שלטונית נגד ראש הממשלה בעלילות שווא ובתהליך חקירות מזוהם ומגמתי. ההחלטה של היועמ”ש מתפרסמת דווקא היום, בעיתוי הרגיש ביותר של המערכת הפוליטית מאז קום המדינה”. “התהליך הזה נגוע בשיקולים זרים ונועד להפיל ראש ממשלה מכהן של הימין, להפיל אותי”, המשיך. “כדי שהמדינה שלנו תשגשג ותפרח, צריך פה שלטון חוק אמין וחסר פניות”.
 

“צריכים לדרוש שיחקרו את החוקרים”, קרא עוד נתניהו. “הגיע הזמן שהציבור יקבל תשבות ברורות, גם לגבי החקירות המזוהמות שנוהלו נגדי. בתהליך המזוהם הזה לא חיפשו את האמת, חיפשו אותי. החוקרים לא לחצו על העדים שיגידו את האמת - הם רמסו אותם בסחיטה באיומים כדי שיגידו שקר”.
“יש אינסוף דוגמאות לזיהום החקירה והתהליך, והדוגמה האחרונה - חוקרי המשטרה לוקחים את הסלולרים של הדוברים שלי ללא צו בית המשפט וכשהם יודעים שזה בניגוד לחוק והם מצפצפים”, אמר עוד נתניהו.
 “אותם חוקרי משטרה לא חקרו את עשרות חברי הכנסת שהגישו את החוק לסגירת ‘ישראל היום’", הוסיף. " 42 ח״כים הגישו את החוק הזה והם לא נחקרו, אף אחד מהם לא נשאל אפילו שאלה אחת. לפי הפרקליטות, זה שוחד. הם קיבלו סיקור חיובי תמורת פעולה שלטונית. הם אפילו לא נחקרו. אבל למה לא חקרו אותם? לזה קוראים אכיפה בררנית. על סטרואידים ותפירת תיקים. תופרים פה חליפה מיוחדת רק בשבילי. פה תפרו חליפה מיוחדת ראשונה בהיסטוריה רק בשבילי. לצערי מנדלבליט לא עמד בלחץ של שי ניצן, והוא נכנע למערכת שהוא יצא בעבר בחומרה נגדה”. “אני לא אתן לשקר לנצח”, סיכם נתניהו. “אמשיך להוביל את המדינה לפי החוק, בדיוק כפי שכתוב. אמשיך להוביל את המדינה באחריות, במסירות, תוך דאגה לביטחון ולעתיד של כולנו. למען המדינה - צריך לחקור את החוקרים”.
 
פרטי כתב האישום
כאמור, מנדלבליט התייצב אמש מול המצלמות והבהיר: "זהו יום קשה ועצוב, מבחינת הציבור בישראל ומבחינתי באופן אישי". הוא ציין כי קיבל את ההחלטה "בלב כבד אך בלב שלם" והדגיש כי נעשתה “עבודה מקצועית ויסודית, ללא מורא וללא משוא פנים”.
בהחלטתו קובע מנדלבליט כי בתיק 4000 השפיעו ראש הממשלה ובני משפחתו על הפרסומים באתר וואלה, שהיה בבעלותו של איש העסקים שאול אלוביץ' ורעייתו איריס, בתמורה להטבות רגולטוריות ששוויין נאמד במיליארד שקל, באמצעות הקלות במיזוג החברות שהיו בבעלות אלוביץ' – בזק ויס. נתניהו, כאמור, נאשם בעבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים, ואילו אלוביץ' בעבירה של מתן שוחד על ידי סיקור חיובי לנתניהו ומשפחתו. 
בכתב האישום, המשתרע על 62 עמודים, נטען: "נוצרה בין הנאשמים נתניהו ואלוביץ' מערכת יחסים של 'תן וקח', שהתבססה על הבנתם המשותפת כי כל אחד מהם מחזיק באינטרס משמעותי שהצד השני הוא בעל יכולת לקדמו... "נתניהו, מתוקף תפקידיו הציבוריים... ביצע פעולות שקידמו אינטרסים עסקיים משמעותיים של הנאשם אלוביץ', שהיקפם נאמד בסכומי עתק".
"הנאשם נתניהו הסתיר את מערכת היחסים בינו לבין בני הזוג אלוביץ' באופן שיטתי ועקבי מפני שורה של גורמים רשמיים, להם מסר מידע חלקי ומטעה אודות טיב יחסיו עם אלוביץ'".
עוד נאמר בהחלטה כי בין השנים 2012־2017 עשה ראש הממשלה שימוש בסמכותו למתן היתרים לביצוע מהלכים בעסקים של אלוביץ' ובתמורה "תחילה באמצעות מתווכים ולאחר מכן באופן ישיר, הפנו בני הזוג נתניהו דרישות שונות שעניינן אופן הסיקור שלהם באתר וואלה, ואף דרשו דרישות הנוגעות לסיקור יריביו הפוליטיים של הנאשם נתניהו. בני הזוג אלוביץ' הפעילו לחץ כבד ומתמשך על מנכ"ל וואלה אילן ישועה להיענות לדרישות אלה. כתוצאה מכך הנחה ישועה את העורכים והעיתונאים של וואלה לשנות פרסומים באתר באופן התואם את דרישותיו של נתניהו".
כדי להסתיר את "הקשר המושחת" שלהם עם נתניהו דאגו בני הזוג אלוביץ' להשמיד כל ראיה ממכשירי הטלפון שלהם, הורו לישועה לפעול באופן דומה והנחו אותו למסור גרסאות כוזבות. בתיק 2000 (שיחות נתניהו־מוזס) קובע כתב האישום כי מו"ל "ידיעות אחרונות" ואתר Ynet, ארנון מוזס, הציע לנתניהו סמוך לבחירות 2014 לשנות את הסיקור בגופי התקשורת שבבעלותו לטובתו ונגד יריביו הפוליטיים עד כדי "רעידת אדמה" ו"סיבוב הספינה", כפי שנאמר בשיחתם. כל זאת בתמורה לכך שנתניהו ידאג להגביל את עוצמתו של העיתון "ישראל היום" שבבעלות מקורבו, המיליארדר שלדון אדלסון, ובכך להביא להתחזקותו של העיתון "ידיעות אחרונות". בכתב האישום נטען כי ראש הממשלה לא סירב להצעת השוחד ולא הפסיק בעטייה את השיחה עם מוזס, הגם שלא התכוון לקדם את הצעת החוק שתגביל את "ישראל היום". הוא המשיך לנהל עם הנאשם מוזס שיחה ארוכה ומפורטת של מרכיבי ההצעה והציג בפניו מצג שווא שלפיו יש ביכולתו לקדם הצעת חוק זו.
ראש הממשלה בחן את רעיון חוק "ישראל היום" עם יו"ר הקואליציה זאב אלקין ועם יו"ר ועדת הכנסת יריב לוין, מתוך הערכה שדבר הפגישה איתם ייוודע למוזס. במעשיו אלו הפר נתניהו אמונים באופן הפוגע פגיעה מהותית באמון הציבור. עוד נטען כי נתניהו "ניצל את מעמדו ואת כוח המשרה על מנת לקבל טובת הנאה אישית ובכך שבהיותו נבחר הציבור הבכיר ביותר העביר מסר לפיו הצעות שוחד הן כלי שניתן לעשות בו שימוש לשם קידום אינטרסים הדדיים של עובדי ציבור בכירים ואנשי עסקים וכי אין פסול בעסקאות שוחד".
בתיק 1000 (פרשת המתנות) מייחס כתב האישום לראש הממשלה עבירות מרמה והפרת אמונים מאחר שבמסגרת יחסיו עם איש העסקים ארנון מילצ'ן, שהתבססו על זיקה וקשרים אישיים, קיבלו הנאשם בנימין נתניהו ורעייתו שרה טובות הנאה שונות. החל משנת 2013 קיבלו בני הזוג נתניהו מתנות וטובות הנאה גם מאיש העסקים ג'ון פאקר. השווי הכולל של המתנות, בעיקר סיגרים ובקבוקי שמפניה, מוערך ב־700 אלף שקל. במסגרת הקשר ביניהם טיפל ראש הממשלה בענייניהם של מילצ'ן ופאקר תוך כדי הימצאו בניגוד עניינים.
"טובות ההנאה ממילצ'ן ומפאקר, שעיקרן קופסאות סיגרים ומארזי שמפניה, ניתנו לנאשם נתניהו ולרעייתו, באופן רציף, במענה לבקשות ואף לדרישות, בין היתר באמצעות משלוחים, גם כאשר מילצ'ן ופאקר לא שהו בישראל, עד כדי כך שהפכו למעין 'קו אספקה'... טובות ההנאה ניתנו לנאשם בזיקה לתפקידיו הציבוריים ולמעמדו כראש ממשלת ישראל".