פחות משבועיים עברו מרגע חיסולו של בכיר הג'יהאד האסלאמי, אבו אל-עטא, אשר הוביל ל-48 שעות של מטחי רקטות אינטנסיביים לאזורי הדרום ואף לגוש דן, כזכור לנו. במזל, לא נהרג אף ישראלי כתוצאה מהסבב אך אי אפשר שלא לתהות, במבט לאחור - האם מדיניות החיסולים הממוקדים, פגיעה ישירה במחוללי הטרור תוך התמודדות עם ההשלכות לאחריה, היא הדרך הנכונה להתמודד עם האתגרים הביטחוניים שאנחנו חווים?



"מדינת ישראל היא כנראה המדינה המערבית היחידה שבה ראש ממשלה יכול, די לבדו, להחליט על חיסול של מנהיג טרור", מצהיר אלון בן דוד, הכתב הביטחוני של "רשת 13", בהשקת סדרתו החדשה, "רשימת חיסול", אשר תשודר הערב בזכיינית, בבימויו של יניב אמודאי.





הסדרה מתארת חמישה חיסולים של בכירים בארגוני הטרור אשר התבצעו במקומות שונים על הגלובוס, כולם על ידי זרועות הביטחון של ישראל. עם עריכה נהדרת, ראיונות מרתקים עם האנשים הקרובים ביותר למבוקשים ופתיחות שלא הכרנו מגורמים בצמרת הביטחון הישראלית, "רשימת החיסול" שופכת אור לראשונה עם גילויים חדשים על המבצעים מהחשאיים ביותר שידעה ישראל. הפרק הראשון שישודר הערב, עוסק במבצע החיסול המתוחכם שהוביל למותו של יחיא עיאש, אשר כונה "המהנדס". בהשקת הסדרה, שנערכה 48 שעות לפני עלייתה, סיפר בן דוד על תחושותיו ומסקנותיו מהסדרה.


איך אתה מרגיש לקראת העלייה של הסדרה?
"מעולה, זה היה הריון ארוך. עבדנו על הסדרה כמה שנים ואני מאוד מרוצה מהתוצאה. במהלך הדרך נתקלנו אמנם בהמון אתגרים, אבל אני לא יכול לחכות להמשיך אותה. זה התכנון שלי. הסיפורים האלה מעניינים ויוצאי דופן ואני מתכנן לחקור לעומק סיפורים נוספים כדי לחשוף גם אותם לציבור".

אלון בן דוד. צילום: עדי אורני
אלון בן דוד. צילום: עדי אורני


אתה מסקר את תחום הביטחון כבר שלושה עשורים. הצלחת להיות מופתע מהסיפורים? גילית פרטים חדשים?
"בוודאי. כל יום צילום היה מרתק ושונה מקודמו. נחשפתי לסיפורים מדהימים, גילויים חדשים ודיברתי עם אנשים מעוררי השראה שחשפו פרטים שסופרו לראשונה ודרכי פעולה שלא הכרתי עד כה".

בסדרה אתה עוסק בחמישה חיסולים בלבד מתוך סיכולים ממוקדים רבים שביצעו כוחות הביטחון. מדוע בחרת דווקא בהם?
"מדובר בסיפורים שבהם באמת רואים איך מדינה שלמה רותמת את כל היכולות, כל היצירתיות וכל הכישורים שלה בשביל שפיץ אחד קטן, בשביל בן אדם אחד בסך הכל. בעיניי, מדיניות החיסולים היא נושא מאוד מעניין: האם היא נכונה או לא? האם היא משיגה את מטרתה? אנחנו עוסקים בסוגיה הזו ובסוגיות נוספות לאורך הסדרה".

אלון בן דוד, "רשימת חיסול". צילום מסך
אלון בן דוד, "רשימת חיסול". צילום מסך


רק לאחרונה התמודדנו עם חיסולו של בהאא אבו אל עטא והסבב שהגיע בעקבותיו. האם אתה חושב שסיכול ממוקד אכן 'שווה' את ההשלכות שמגיעות בעקבותיו?
"כל מקרה לגופו. יש סיכולים שבהם המבוקש משפיע באופן יוצא דופן על סדר החיים של אזרחי ישראל והסיכול שלו הכרחי לשמירה על בטחון האזרחים. יש מקרים שהדבר פחות נכון לגביהם ואולי היה כדאי לטפל בהם בדרך אחרת".

בסדרה אתה מתעסק במספר סיכולים, חלקם מצליחים וחלקם פחות. מה יותר מעניין לסקר - סיכול שהצליח או סיכול שנכשל?
"כל סיפור זה עולם ומלואו. זה הדבר האמיתי שאני רוצה לחשוף בתכנית: את כל הפרטים, הקשיים והאתגרים הנלווים לכל מבצע, בין אם הוא מצליח או נכשל. אף פעם זה לא קל, ישנה חשיבות רבה גם לכשלים ולטעויות. החוכמה היא להסיק את המסקנות שיגרמו לניסיון הבא להצליח".

"רשימת חיסול", הסדרה החדשה של אלון בן דוד משודרת בימי ראשון ב - 21:15, רשת 13.