במסגרת החלטת האו"ם שייסדה את היום למאבק באלימות כלפי נשים, יש התייחסות גם לאלימות ופגיעה מינית בתוך המשפחה בכלל. למרות זאת, מקומם של הנערים והגברים הנפגעים כמעט נפקד מהשיח הציבורי.

בישראל פועלות עשרות עמותות ותכניות לתמיכה ושיקום של נערות ונשים נפגעות אלימות, אולם עבור נערים וגברים שעוברים אף הם פגיעה של אלימות מינית אין עמותה מסייעת ומספר המענים השיקומיים הקיים מצד המדינה מצומצם יותר.

למרבה הצער, לא מעט קורבנות מהמין הגברי משתדלים להימנע לרוב משיתוף סביבתם בפגיעה שחוו. רבים מרגישים כי החברה שופטת אותם ולא מסוגלת לגלות אמפתיה למצבם. וכך, ארבעה מכל חמישה מתאבדים קטינים הם בנים, שבדרך כלל היו קורבנות אלימות. נדרש תיקון חברתי מהותי, בעיקר בשל העובדה כי מחקרים רבים בעבר הוכיחו את הקשר בין נער שעבר התעללות מינית והסיכוי שיגדל להיות גבר אלים בעצמו.

העו"ס ד"ר רונית דרור הינה מייסדת עמותת "לצדכם", הפועלת לתמיכה ושיקום גברים נפגעי אלימות ואבות נפגעים בהליכי גירושין. דרור קוראת תיגר על התפיסה הרווחת לפיה הנשים הן הקורבנות העיקריות בכל הנוגע למגפת האלימות במשפחה. לשיטתה, הנתמכת במחקרים בארץ ובעולם שנערכו בנושא, מדובר רק ברבע מכלל תופעות האלימות במשפחה. במחצית מהמקרים קורבנות האלימות הם ילדים מכל מגדר וברבע נוסף מהמקרים, הקורבנות הם גברים עצמם הנפגעים מאלימות מידי נשים. 

רונית דרור. צילום: ראובן קופצ'ינסקי
רונית דרור. צילום: ראובן קופצ'ינסקי


"מערכת החינוך מפנה בקלות בלתי נסבלת נערים שמפריעים בשיעור לאבחונים, לקבלת טיפולי ריטלין לסוגיהם ומרחיקה אותם בקלות יתירה משיעורים בכיתה, במקום להתמודד עם שורשי המצוקה הרגשית שהם חווים" אומרת דרור, "הבנים האלה יגדלו יום אחד ועלולים להפוך לגברים פוגעים ופוסט־טראומטיים. נערים נפגעים לרוב מחוץ למשפחה ולגבי ילדים, ידוע שעד גיל 12 בנים נפגעים מינית אפילו יותר מבנות ולא מקבלים טיפול מספיק. זאת כחלק מהפרדיגמה החברתית העקומה שדוחקת את הגבר למקום לא לגיטימי כקורבן כבר מגיל צעיר. רק מודעות, עירנות ולגיטימיות במשפחה ובמערכת החינוך של איתור והפניית נערים נפגעים לטיפול בגיל צעיר, תעקר את התופעה ותמנע צמיחתם של לפחות חלק מהתופעות של אלימות כלפי נשים".