צלבי קרס רוססו היום (שני) על פסל של הסופר היהודי שלום עליכם במרכז קייב. הרב הראשי של אוקראינה, משה אסמן למעריב , בתגובה לתקרית האנטישמית: "אני סבור שמדובר בפרובוקציה כי זה יותר מידי הפגנתי ובולט. מעשה הונדליזם האנטישמי נעשה בלילה, במרכז העיר, ליד בית כנסת. צלבי הקרס רוססו באמצעות הצבע . זה לא סתם חוליגנים, לדעתי, זה מעשה שתוכנן מראש. מחכים לחקירת הנושא על ידי הרשויות". לדברי הרב, נפתח תיק במשטרת קייב ומתקיימת חקירת התקרית.



זהו אינו המקרה היחידי השנה שהתגלה בבירת אוקראינה, בחודש יולי התרחש אירוע אנטישמי נוסף לאחר ששגרירות אינדונזיה החלה לבנות מקדש בודהיסטי על עצמות יהודים בשטח בית הקברות היהודי ההרוס במרכזה של קייב.על פי הקהילה היהודית בעיר, האירוע הוא תוצאה של פשעי המשטר של סטלין, אשר ב-1930 הרס לחלוטין את בית הקברות היהודי העתיק של קייב.



המצבות שנשברו לאבנים קטנות, שימשו כחומרי בניין ליצירת גן בוטני על עצמות 20,000 יהודים שנקברו שם. עצמות אלו עדיין שוכבות שם. הבעיה החמירה באמצע יוני השנה, כאשר שגרירות אינדונזיה החלה לבנות את בית המקדש של הבודהה ישירות על עצמות היהודים מן המאה ה -19. משכך - הסכסוך הוא גם בין-דתי.



אירוע נוסף התרחש בפולטבה, לאחר שנודע כי מועצת העיר מתכננת למכור חלקת אדמה לחברת בנייה פרטית, שבה קברים המוניים של יהודים שנהרגו על ידי הנאצים בשנת -1941. שגריר ישראל והרב הראשי של אוקראינה פתחו במחאה כנגד המהלך, ישיבת מועצת העיר תתכנס ב-24 ביוני ותדון בנושא.הרב אסמן אמר ל"מעריב אונליין" כי "זהו קבר אחים שנרצחו בו יהודים, הוא נמצא בשטח גדול, ואנחנו מחכים לישיבה של מועצת העיר פולטבה בנושא ולתוצאותיה".



פסל שלום עליכם. צילום:מ.אסמן, קייב
פסל שלום עליכם. צילום:מ.אסמן, קייב



גם באמריקה נחשפו לאירוע אנטישמי כאשר בתחילת החודש (נובמבר) הושחתו כ-75 מצבות בבית קברות יהודי באומהה.על פי הערכת המשטרה היה מדובר באירועים שנגרמו בין ה-31 לאוקטובר ל-5 לנובמבר. המשטרה פתחה בחקירת האירוע והציע פרס על סך 1,000 דולר למי שיעזור באיתור מבצעי פשע השנאה. הנזק המוערך בעקבות ההשחתה עמד על 50 אלף דולר. בנוסף חודש לפני כן רוססו כתובות גרפיטי "מלאות שנאה" על קירות בית כנסת בוושינגטון.