ברמת גולן התקיים היום (שני) סיור מיוחד שעסק בנושא מלחמת האזרחים הסורית והמאמצים ההומניטאריים שהקדישה ישראל. הסיור נערך בהשתתפות עשרות מדריכי טיולים מהאזור ונועד להעשיר את הידע שלהם בנושא לאור הביקוש הגדל של מטיילים לבקר באזור הגבול. את הסיור הובילה מדרשת הגולן מבית עמותת רוח הגולן בשיתוף אשכולות ונטל בו חלק מייסד ומפקד מנהלת 'שכנות טובה' סא"ל (במיל') אייל דרור.



"שכנות טובה הייתה חלק ממאמץ הביטחון הצה"לי", הסביר דרור. "המאמץ הוביל אותנו לתמוך באוכלוסייה הסורית וליצור מציאות חברתית, שתבלום דעות העוינות לישראל. האזרחים הסורים חוו אותנו באופן ישיר ויזכרו לעוד שנים רבות שהמדינה היחידה שנתנה להם סיוע הייתה 'השטן הקטן' – ישראל. אנחנו חייבים להמשיך ולהשמיע את הסיפור של 'שכנות טובה' בעולם, על חיילי צה"ל שנתנו תקווה למעל מ-250,000 איש לשרוד את החורבן הגדול של המדינה הסורית ועל המאמצים הכבירים שנעשו לעזור לנרדפים. זו הייתה זכות גדולה לפקד על יחידה עם משימה להשפיע על המציאות ולהוסיף אור בעולם".



בשנת 2016 הוקמה בעוצבת הבשן מנהלת "שכנות טובה" במטרה להעמיק, להרחיב ולהסדיר את הסיוע האזרחי לאזרחים הסורים, תוך שימור עיקרון אי-מעורבות במאבק בין הפלגים השונים של מלחמת האזרחים. עד סגירתה של המנהלת באוגוסט 2018 בוצעו קרוב ל-700 מבצעי סיוע מסוגים שונים הכוללים: טיפול 4,500 פצועים, 1,400 ילדים שנכנסו לטיפול רפואי קבוע, 8,000 סורים שזכו לטיפול מעבר לגבול בסיוענו, בית חולים ליולדות בו נולדו מעל 1,000 תינוקות, כמיליון ליטר סולר, אלפיים טון מזון, 350 טון מעילים ובגדים ומאות טונות של ציוד רפואי ועוד דברים רבים.



רכז ההדרכה של מדרשת הגולן רתם שמאי: "אנחנו מדריכים לאורך הגבול במשך העשור האחרון ותמיד בהדרכות עולה השאלה למה מדינת ישראל לא עושה דבר למען האזרחים הסורים, שלפחות חלקם נופלים כקורבנות 'בין הכיסאות', איך יכול להיות שלעם שלנו אשר חווה את השואה ואת ההתעלמות הכמעט גורפת בעולם, לא מתעוררת האמפתיה הפשוטה לסייע מטרים ספורים מהגבול? אלו שאלות שעלו ונשארו תמיד במענה מגומגם, היום אחרי המפגש המרגש עם סא"ל אייל דרור נוכל לענות את התשובה: עשינו את זה, מדינת ישראל וצה"ל בחרו לא לעמוד מהצד, החיילים שלנו סיכנו את עצמם מאות פעמים על מנת לסייע ככל הניתן לשכנים אשר מעבר לגבול".