ישראל צריכה להתכונן למתקפה איראנית ושלוחותיה מכמה חזיתות, כך אומר תת אלוף במיל' צביקה חיימוביץ', לשעבר מפקד מערך ההגנה האווירית בחיל האוויר, בראיון לג'רוזלם פוסט. לדבריו, "אם איראן תתקוף את ישראל, ייתכן שזו לא תהיה מטרה חשובה, אבל לא משנה אם הם יתקפו מתקן כימי בחיפה או מפעל קטן בכפר סבא, זוהי הכרזת מלחמה, גם היא מגיעה מעיראק". 

לדברי חיימוביץ', במלחמה עם איראן לא רק חזבאללה יפתח חזית נגד ישראל מלבנון ומסוריה, אלא גם השתתפות של המיליציות השיעיות בעיראק, וכן ארגוני הטרור ברצועת עזה. "מתקפה כזאת זה משהו שישראל צריכה להתכונן אליו, "וכשזה יקרה, אלפי טילים ורקטות יפגעו בנו. לא נוכל להגן על כל השטח, גם עם כמות מערכות ההגנה האווירית שיש לנו", הוא מסביר.

בישראל כבר הביעו חשש שאיראן תנסה לבצע מתקפה באמצעות טילי שיוט או רחפנים, כמו שביצעה נגד מתקני הנפט בערב הסעודית. חיימוביץ' אומר שישראל לא תתנהג כמו ריאד: "אנחנו נגיב והאיראנים יודעים זאת", הוא מבהיר. 

"לא נתנהג כמו סוריה, אם איראן תתקוף, ישראל תגיב". חיימוביץ' בימיו בצבא. צילום: לירון מולדובן
"לא נתנהג כמו סוריה, אם איראן תתקוף, ישראל תגיב". חיימוביץ' בימיו בצבא. צילום: לירון מולדובן

הקצין הבכיר במיל', שפרש ממצה"ל בשנה שעברה, אמר את הדברים לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו, ומפקד הפיקוד המרכזי של צבא ארצות הברית, גנרל קנת' מקנזי, הזהירו כי האיראנים מתכננים מתקפות נוספות וכי ישראל פועלת למנוע ממנה להפוך את עיראק ותימן לבסיסים לשיגור רקטות וטילים לעבר ישראל. "האיראנים מאוד שאפתניים והם לא עצרו את תוכנית הטילים שלהם. בתחום הזה יש להם יכולות של מעצמה". 

תצוגת הטילים של איראן

חיימוביץ' מתח ביקורת על ההחלטה של ראש הממשלה ושל שר החוץ להפר את מדיניות העמימות בכל מה שקשור לפעילות הישראלית בסוריה. "ההודאה הישראלית שהיא עומדת מאחורי התקיפות נגד מטרות איראניות בשכנה מצפון, גרמה לטהרן להגיב. "נתניהו וכ"ץ החלו לדבר על התקיפות. אני מעדיף את השתיקה שהייתה קודם", הוא אומר, "ברגע שפתחנו את השערים, הם הגיבו". 

חיימוביץ' התייחס גם לדיווחים על תקיפות ישראליות בעיראק: "הסיבה שאיראן בנתה בסיסים שם היא שהם הבינו שלעשות זאת בסוריה הולך ונהיה יותר קשה. הם צריכים את הבסיסים הקדמיים האלה משום שהם יותר קרובים לישראל". 

עם זאת, המגבלות הגיאוגרפיות כבר כמעט לא רלוונטיות, טוען הקצין במיל'. "איראן משתמשת בשלוחיה סביב העולם, כך שהם מייד מבטלים את מגבלות המרחק", הוא אומר, ומוסיף כי גם הטכנולוגיה, כמו בתחום הסייבר, מבטלות את המגבלות של המרחק הפיזי בין ישראל לאיראן.