מפעל הפיס הכריז על שמונת הזוכים בפרס לנדאו לשנת 2019 ע"ס 1,200,000 ש"ח, כאות הוקרה והערכה למדענים, אנשי אקדמיה ואנשי התרבות על מצוינותם, תרומתם והשפעתם על המחקר, המדע, האמנות וחיי התרבות בישראל.



בתחום המדעים זכו: פרופ' עמי איילון (חקר מזרח התיכון), פרופ' מאיר טייכמן (חקר ההתמכרויות), פרופ' רן נתן (חקר האקולוגיה) , פרופ' מיכל אירני (בינה מלאכותית). בתחום האמנויות זכו: אלכסנדר ליסנסקי (תיאטרון), יגאל מירטנבאום (מוסיקה אלקטרונית), מיכל אביעד (קולנוע) ואורי ניר (אמנות חזותית). כל אחד מהזוכים יקבל ממפעל הפיס מענק על סך 150 אלף ש"ח.



יו"ר מפעל הפיס, רו"ח אביגדור יצחקי, אמר היום: "פרס לנדאו נחשב לאחד מהפרסים היוקרתיים בתחומי המדע, המחקר, התרבות והאמנות. מעבר לערכו הכספי הגבוה, הוא מהווה אות להערכה, הכרה והוקרה למדענים, אנשי אקדמיה ותרבות על תרומתם והשפעתם למדע, המחקר ולחיי התרבות. אני מברך על בחירתם והצטרפותם לשורה מכובדת של אמנים, אנשי תרבות, מדענים וחוקרים מהשורה הראשונה בתחומם."



דולין מלניק, מנהלת אגף התרבות והאמנות של מפעל הפיס, אמרה היום: "החשיבות של הפרס נובעת מעצם ההכרה וההוקרה. בכל שנה אנחנו משנים את הקטגוריות של הפרס במטרה להקיף כמה שיותר תחומים ולהגיע לכמה שיותר אישים שתרמו תרומה משמעותית לתחומי המדע, המחקר והאמנות. הפרסים שמפעל הפיס מעניק לאמנויות ומדעים ע"ש לנדאו הם דרך נוספת להכיר, להוקיר ולתמוך במצוינות, הן בתחומי האמנויות השונים והן בתחומי המדע".




השנה הצטרפו שמונה זוכים וזוכות מאושרים אל עשרות הזוכים בפרס מפעל הפיס ע"ש לנדאו היוקרתי שמוענק מידי שנה, כחלק מפעילותו של מפעל הפיס לקידום התרבות, האמנות והמדע בישראל. הפרס, המוענק מזה שמונה עשרה שנה בתחומי האמנות, המדע והמחקר, נחשב לאחד הפרסים היוקרתיים בישראל והוא ניתן על שמו של מיכאל לנדאו, שמונה לראש מפעל הפיס בשנת 1951.




הפרס בתחום המדעים מציין לשבח את המחקר המדעי ואת החוקרים הישראלים, שהגיעו להישגים ראויים בתחומם, ותרמו בכך תרומה רבת ערך לקידום המדע והמחקר.



פרופ' עמי איילון זוכה בפרס בתחום המדעים המתמקד בחקר המזרח התיכון. מנימוקי הזכיה: "פרופ' איילון הינו מרצה נערץ החתום על שורה ארוכה של מחקרים פורצי דרך ומעוררי מחשבה בהוצאות לאור יוקרתיות ובכתבי עת מובילים בעולם. כמו כן, מקדיש זמן רב ומשאבים לתלמידיו הזוכים להנחיה צמודה ומקצועית ומהווים את דור ההמשך של לימודי המזרח התיכון בישראל".



פרופ' מאיר טייכמן זוכה בפרס בתחום המדעים המתמקד בחקר ההתמכרויות. מנימוקי הזכיה: "פרופ' טייכמן מראשוני החוקרים בתחום והמכורים בארץ. כבר מתחילת שנות ה-80 מחקריו תרמו להבנת תופעת ההתמכרות והשימוש בחומרים ממכרים בקרב מתבגרים ובקרב מבוגרים".



פרופ' רן נתן זוכה בפרס בתחום המדעים המתמקד בחקר האקולוגיה. מנימוקי הזכיה:"לפרופ' רן נתן תרומה מדעית בולטת בתחום האקולוגיה, הן בזירה המקומית והן בזו הבינלאומית. פרופ' נתן הוא דמות מובילה בעולם בתחום אליו הקדיש עצמו ולמעשה תרם לבנייתו-אקולוגיה של תנועה. תחום מחקר מורכב זה כולל אלמנטים מתחומי הביומכניקה, ההתנהגות והפיזיולוגיה, וקשור קשר הדוק לתת תחומים אחרים של אקולוגיה".



פרופ' מיכל אירני זוכה בתחום המדעים המתמקד בחקר בינה מלאכותית. מנימוקי הזכיה:" פרופ' מיכל אירני היא חוקרת מובילה עולמית בתחום הראייה הממוחשבת. מחקריה מתמקדים בניתוח תמונות ווידאו והשפיעו רבות על טכנולוגית ראיה ממוחשבת בישראל ובעולם. היא תרמה רבות לניתוח מידע ויזואלי והרחבתו במרחב ובזמן".



הפרס בתחום התרבות והאמנות, מוענק לזוכים על תרומה והשפעה משמעותית לחיי התרבות והאמנות בישראל.



אלכסנדר ליסנסקי , מבכירי מעצבי התפאורה הישראליים, זוכה בתחום התיאטרון (עיצוב, תפאורה, תלבושות, בובות, אביזרים ועוד). מנימוקי הזכיה: "לזכותו הישגים רבים בקריירה עשירה בת ארבעים שנה. עבודתו משתרעת על פני העולם הרחב כשהוא עיצב למעלה מ-200 תפאורות להצגות תיאטרון, אופרות, תערוכות בישראל וברחבי העולם. רבים מתלמידיו של ליסנסקי עובדים כיום כמעצבי תפאורה בכירים בתיאטרון הישראלי".



יגאל מירטנבאום, מוזיקאי, זוכה בתחום מוזיקה אלקטרונית. מנימוקי הזכיה: "הדיאלוג האמנותי שלו עם המחשב הוא עכשווי ועושה שימוש בטכנולוגיות עדכניות. ביצירותיו, המבוצעות ברחבי העולם, ניכרים חופש אמנותי וחיפוש מתמיד אחר התחדשות. בנוסף לתרומה ניכרת כמרצה, מחנך ומפתח טכניקות פורצות דרך בתחום לימודי המוזיקה".



מיכל אביעד, בימאית ותיקה ומוערכת, זוכה בתחום הקולנוע (עלילתי ודוקומטרי). מנימוקי הזכיה: "סרטיה עוסקים בסוגיות חברתיות, פוליטיות ומגדריות, באומץ ותוך הפניית מבט ישיר ובלתי מתפשר במציאות מורכבת. ביצירותיה היא מציעה פרספקטיבה נשית שהינה תמיד רלוונטית ולעיתים אף מקדימה את זמנה."



אורי ניר, מאמני המיצב החשובים והמורכבים שפועלים בישראל, זוכה בתחום אמנות חזותית (פיסול ועיצוב). מנימוקי הזכיה: "במיצבים שלו, ניר מפעיל שילוב מתפקע וחד בו זמנית, של מידות רעילות שונות, ושל הטבעת סימנים באגרסיביות על גוף ועל דימויי גוף של חיות, נשים, ילדים, ועל גופו עצמו.כל זאת בעבודה שמרחיקה והודפת את הגבולות של החושים ושל הטעם, ומאתגרת אותם".