הרמטכ"ל לשעבר, גדי איזנקוט, נאם הערב (שני) בכנס המכון הישראלי לדמוקרטיה, ומתח ביקורת על נבחרי ציבור, שלדבריו מביעים דעות פופוליסטיות במקום לגבות את מפקדי צה"ל, למשל בפרשת אלאור אזריה או בטענות הנשמעות על "משפטיזציה" המרככת, לכאורה, את עוצמת פעולות הצבא.



"השיח סביב פרשת הירי בחברון, משפטיזציה וכדומה איננו חדש ומלווה את הצבא כבר יותר מעשרים שנה. מה שהחמיר אלו השינויים בצריכת התקשורת והאופן שבו אנשי ציבור מתלבשים על הפלטפורמה, נכנעים לרגש או לצורך הפוליטי ולא נוקטים עמדה, שאולי ישלמו עליה בטווח הקצר, אך בוודאי משתלמת בטווח הארוך. אי אפשר לנתק את החיילים שלנו מהשיח במדינת ישראל. חוסר נקיטת עמדה מנהיגותית מקשה על המפקדים. צבא מקצועי וערכי הוא חזק יותר שיודע להתמודד", אמר איזנקוט, והוסיף: "לא זוכר שמשפטן אמר לנו פעם לעצור התקפה".



איזנקוט מתח ביקורת גם על היעדר הפקודה לשירות משותף לגברים ולנשים: "היעדר הפקודה משול לעיר שמחליטים לנסוע בה ללא רמזורים. זו הייתה מציאות בלתי נסבלת והפקודה נתפסה לצערי כאיום, ניסיון להביא אג'נדה. אבל היא תוצר של עבודה במשך 5 שנים. מטרתה לקבוע כללים ועקרונות ושיפרה את היחס והנורמות למפקדים וחיילים".



איזנקוט התייחס בדבריו לאינתיפאדת הבודדים וליתר האתגרים הביטחוניים עמם התמודד בתקופת כהונתו: "המבחן העליון של הצבא הוא ניצחון במלחמה וביטחון בשגרה. אתגרי הביטחון של צה"ל משולים לקרחון גדול. הציבור והתקשורת רואים את קצה הקרחון כי עובדתית ניהלנו מערכות שהעסיקו את הצבא מתחת לרדאר של החברה הישראלית. ישנם אתגרים אדירים מתכנית הגרעין, איום של מנהרות, צה"ל בשנים האחרונות פעל סביב השעון למניעת התבוססו איראנית. יש פער אדיר בין מה שהם חשבו להשיג למה שקורה בפועל. 
 
"גם בטרור היחידים שמהר מאוד היה אפשר להתדרדר לאינתיפאדה שלישית, רק בגלל ניהול נכון לאפשר להכניס פועלים לישראל- זה היה דפוס נכון שאפשר לישראל להמשיך לחיות חיים נורמליים".  עוד ציין כי "מצבה האסטרטגי של ישראל הוא משופר מאוד ביחס לעבר".