בימים טעונים אלה, שבהם המתח בין ימין ושמאל, ערבים ויהודים, חילונים ודתיים גועש, ונראה שבעוד רגע משהו יהיה חייב לפרוץ, התפרסם הבוקר (שלישי) מדד ההסכמות של אוניברסיטת בר אילן בנושא לכידות בחברה הישראלית. המדד יוצג במסגרת האירוע השנתי של הקונגרס הישראלי - מיזם חברתי בשותפות אוניברסיטת בר אילן וקרן מנומדין, המופעל על ידי המרכז למשפט יהודי ודמוקרטי באוניברסיטה.



המדד, שמפורסם לראשונה ומתוכנן להיערך מדי שנה, נערך ע"י ד"ר יוליה אלעד שטרנגר, פרופ' יובל פלדמן וד"ר אורי אהרונסון מאוניברסיטת בר אילן, כלל 2,470 נבדקים מכל חלקי החברה הישראלית - יהודים וערבים, ומצא כי אחרי שתי מערכות בחירות צפופות וייתכן שלקראת מערכה נוספת, שלישית, תוך פרק זמן קצר, החברה הישראלית מפולגת יותר מתמיד.



80% מהציבור חושב שהחברה הישראלית מפולגת, כאשר 93.5% מהמשתתפים במדד חושבים כי החברה הישראלית מפולגת מבחינת אוכלוסייה יהודית־ערבית, 89.5% חושבים כי הפילוג הוא על רקע פוליטי בין ימין לשמאל, 83% - על רקע דתי בין דתיים לחילונים ו־67% - על רקע עדתי בין מזרחים לאשכנזים. אולם, למעלה ממחצית (51%) חושבים כי החברה הישראלית יכולה להיות מלוכדת ול־74% זה חשוב ברמה האישית.



מפילוח הנתונים עולה כי משתתפים מהצד השמאלי של המפה סבורים יותר מימנים שהחברה הישראלית מפולגת (78% לעומת 46%). הבדלים דומים ניתן למצוא בין אשכנזים (64%) למזרחים (46%) ובין חילונים (62%) לעומת דתיים (54%).



יהודים חושבים שערבים מאיימים על זהותה (55%) וביטחונה (57%) של המדינה יותר משערבים חושבים זאת על יהודים (15% בשני המדדים), ושני הצדדים מביעים נכונות לשתף פעולה עם הצד השני (52% מהערבים ו־50% מהיהודים) מאשר לנהוג כלפיו באלימות.



פרופ' שחר ליפשיץ, ראש המרכז למשפט יהודי דמוקרטי והקונגרס הישראלי באוניברסיטת בר אילן, ציין: "הדבר הכי בולט זה שאנשים תופסים את החברה הישראלית כמאוד מפולגת, אבל לא מזהים את המצב הקיים כמשהו שמוכרח להיות. לא מדובר בחברה מפוצלת שרוצה להיות מפוצלת, אלא רואים חברה מפוצלת עם אנשים בעלי מוטיבציה להפוך אותה למלוכדת".