רכשנו לעצמנו או למי מילדינו שהינו בגיל העשרה אופניים חשמליים. האם דאגנו לביטוח לנו או לילדנו למקרה של תאונה? האם דאגנו לביטוח לצד שלישי במקרה וחס וחלילה אנו או ילדנו נפגע במישהו? אם לא, תאונה תוך שימוש באופניים אלה עלולה להפוך עבורנו לאירוע בעל השלכות כלכליות קשות ולעיתים אף מרחיקות לכת. 



לפניה ישירה אל עורך הדין יעקב מושקט לחץ/י כאן.

סיבות נפוצות לתאונות עם אופניים חשמליים


לצערנו, אנו שומעים חדשות לבקרים על תאונות בהן מעורבים אופניים חשמליים. ריבוי המקרים נובע לא פעם מאי-ציות לחוקי התעבורה, מהיעדר הקפדה על כללי זהירות ואמצעי זהירות מצד המשתמשים בכלים אלה, חוסר ערנות לבעייתיות שבנהיגה באופניים חשמליים ללא ביטוח, ואזלת יד של רשויות החוק והאכיפה. החוק אינו מטיל כיום חובה לבטח שימוש באופניים חשמליים, ובעצם מותיר אותנו לגורלנו, איש איש לפי שיקול דעתו.



משמעותה הכלכלית של תאונת אופניים חשמליים


אין צורך לומר שהפיתוי להשתמש באופניים חשמליים בייחוד עבור צעירים שהכסף לא מצוי בכיסם הוא עצום. מההיבט של הסיכון הטמון באופניים אלה, לכאורה מדובר בסך-הכל באופניים, וכמה נזק הן כבר יכולות לגרום? ובכן, הנזק עלול להיות אדיר. נהג אופניים חשמליים הפוגע בהולך רגל וגורם לו למשל לשבר בירך, גורם לנזק שסביר כי ייאמד בבית משפט בערכים של מאות אלפי שקלים. גם נהג האופניים עלול לספוג בתאונה שכזו פגיעה חמורה. קיימות אינספור דוגמאות לפגיעות שערכן החל מכמה עשרות אלפי שקלים וכלה במיליונים. עבור משפחה הנתקלת בתרחיש כזה מדובר באסון כלכלי, אשר עלול להוביל לא פעם להרס התא המשפחתי.


עו"ד יעקב מושקט. צילום: ליהי אדל חסון
עו"ד יעקב מושקט. צילום: ליהי אדל חסון


ביטוח רוכבי אופניים חשמליים מפני נזקים אפשריים


הבעיה מתחדדת עוד יותר, שעה שחלק מבתי המשפט נוטים כיום לקבוע כי אופניים חשמליים הם כלי רכב מנועי החייב בביטוח חובה. מבחינת צד שלישי שנפגע בידי אופניים חשמליים, מדובר בקביעה מיטיבה, שכן כך נפתחת לנפגעים אלה הדרך לדרוש פיצויים מ"קרנית" – קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים מחוסרי ביטוח. אולם ההשלכות על הרוכב הפוגע הפוכות. משמעות קביעה זו הינה כי נהג אופניים חשמליים שנפגע בתאונה לה גרם באשמתו איננו זכאי לפיצוי מאיש, לא משנה כמה חמורה פגיעתו (יש לציין כי אם תוכח אשמת נהג צד שלישי שפגע בו, הרוכב יהא זכאי לפיצויים מביטוח החובה של נהג צד ג' מכוח פקודת הנזיקין). האבסורד הוא שגם אם רוכב אופניים חשמליים ינסה לרכוש ביטוח חובה, הוא יגלה עד מהרה כי אף חברת ביטוח לא משווקת פוליסת ביטוח חובה לאופניים חשמליים. כמו כן, לפי ההגדרות שבחוק מרבית האופניים החשמליים הנעים בכבישים כלל לא עונים לקריטריונים המחייבים אותם להיות מבוטחים בפוליסה כזו.



הפתרון, הינו לדאוג לרכוש כיסוי ביטוחי לשימוש באופניים חשמליים ולהקפיד שאנו או ילדינו לא נרכב ללא ביטוח כזה. לא מדובר בפוליסת ביטוח חובה והכיסוי מכוח פוליסות אלה איננו הרמטי, אבל מדובר בפתרון חלקי שנותן מענה מסוים שבהחלט עדיף על פני התעלמות מהבעיה.



להלן כמה דוגמאות לעיקרי כיסויים ביטוחיים הקיימים כיום בשוק:

אפשרויות ביטוחי אופניים
אפשרויות ביטוחי אופניים


לסיכום, חשוב מאד להיות מודעים לצורך לרכוש ביטוח לשימוש באופניים חשמליים, כזה שיחול גם על צד שלישי וגם על הרוכב עצמו. במידה וחס וחלילה ארעה תאונה, יש צורך בטיפול משפטי מצד עורך דין הבקיא בתחום נזקי הגוף.



עורך הדין יעקב מושקט עוסק בדיני נזיקין וביטוח, הכתבה באדיבות אתר עורכי דין LawGuide. האמור הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה תחליף לפגישת יעוץ.