"העולם עובר למתחמי ענק מרובי שימושים, שבהם יגורו, יעבדו ויבלו אלפי אנשים", אומר גיל מעין, שמאי המקרקעין ומנכ"ל חברת הניהול מיקדן, המנהלת כ־2 מיליון מ"ר של משרדים, מרכזים מסחריים ובנייני מגורים בישראל ובאירופה. "מתחמים אלה יעמידו רף חדש של דרישות בפני המתכננים והמנהלים – החל במקורות אנרגיה משמעותיים, המשך באוטומציה ורובוטיקה וכלה בניצול ומחזור מים ואנרגיה".
 
שורה של חברות, בהן חברות ישראליות רבות, מפתחות כיום את הטכנולוגיות שיוטמעו בבנייני העתיד ויכללו כלים חדשניים, שמאפשרים חיסכון בהפעלת הבניין בתחומי אנרגיה, תפעול וניהול, הגנה מהשמש ועוד. מערכות אלו יזדקקו ליכולות ניהול ובקרה גבוהות, מיידיות ובשליטה מרחוק, כדי לטפל בבעיות ותקלות שוטפות ולצורך ניהול משברים. לדברי מעין, "נראה מערכות בקרה וניהול אוטונומיות ברמות שליטה ודיוק גבוהות ויכולת קבלת החלטות עצמאית גם ללא מעורבות אדם. הבניינים העתידיים יתופעלו על ידי מערכות אלקטרו־מכאניות מתוחכמות לניצול אנרגיה, זיהוי ובקרה, ניהול התנועה, הצלת חיים ותפעול שוטף". 
 
בין הטכנולוגיות שנמצאות כיום בתחילת דרכן ניתן למצוא ייצור עצמאי של חשמל, שימור ומחזור אנרגיה ומים. "פתרון טכנולוגי נוסף הנבדק בימים אלו הינו טורבינות רוח המותאמות לערים", מסביר מעין - "טורבינות קטנות שניתן להציב במרחב העירוני ועל גגות בניינים, והן צפויות להחזיר את עלות ההקמה שלהן תוך מספר שנות פעילות, ולאחר מכן להקטין את הוצאות הבניין ולאפשר יעילות אנרגטית משופרת.
 

"טכנולוגיות נוספות שהשימוש בהן יעלה בשנים הקרובות יהיו קירות מסך כפולים, טכנולוגיות לניצול אנרגטי יעיל לשימוש באור טבעי, וכן מערכות לניצול חוזר של מים כמים אפורים. פיילוט נוסף נמצא כיום בבחינה במגדל כלל בירושלים, אשר בניהול 'מיקדן ניהול ואחזקה', בשיתוף חוקרים ומפתחים מהארץ והעולם. הוא יכלול התקנת קיר ביו־פילטר עם מסננים ירוקים, שיסנן חלק מהמים החוזרים בבניין, אשר כיום מוזרמים לביוב, ויפנה אותם לשימוש נוסף". 
 
בנוסף, מדגיש מעין, ישנן מערכות אוטונומיות לתפעול הבניין, ניקיון, זיהוי תקלות ותיקונן - "דוגמה למערכת רובוטית שבימים אלה נבדקת על בנייני מיקדן, של חברה ישראלית בשם 'סקיי ליין רובוטיקס' - רובוט אוטונומי שמנקה את הקירות, מטלה לא פשוטה שכיום מבוצעת על ידי גולש סנפלינג או עובד שנעזר בפיגום חיצוני.
 
"פיתוח נוסף, שכבר מותקן בחלק מהבניינים, מונע נזקים הנובעים מנזילות מים. בחודשים האחרונים הותקנו מערכות חדשות וייחודיות של החברה הישראלית WINT, אשר מזהות נזילות ודליפות באמצעות חיישנים חכמים, מדווחת עליהן באופן מיידי ואף סוגרת את אספקת המים במקרה הצורך". הוא מוסיף כי מיקדן מטמיעה בבנייניה טכנולוגיה של החברה הישראלית "ניטורם", אשר פיתחה מערכת מתקדמת המתריעה על חדירת מים לפירי מעליות. 
 
הטכנולוגיה לא רק תסייע בהפחתת עלויות בתחזוקת הבניין, היא גם תסייע לדיירי בנייני המגורים, בין היתר עם טכנולוגיות זיהוי או ניהול התקשורת בבניין באמצעות אפליקציות. "בנוסף, נראה מערכות מבוססות אפליקציה, היודעות לנתב קריאות אחזקה דרך מכשירי הטלפון הניידים, ולייצר תקשורת בין דיירי המגדל לבין אורחים מוזמנים, ספקים והנהלת הבניין. השוכר או בעל הנכס יצטרכו רק לפתוח קריאה, ולכל היותר לצלם את התקלה, ומאותו רגע האפליקציה תנהל את הטיפול עד לסיומו המוצלח", מדגיש מעין, שמוסיף כי הם משתמשים באפליקציה בפיתוח ישראלי, MY TOWER, לשירות לפתרון תקלות. 
 
מעין נותן דוגמאות נוספות לטכנולוגיות שמטמיעה החברה, כמו של חברת KONE, שמזהה באמצעות חיישנים ואף מאתר מראש כשלים ובעיות באמצעות אלגוריתם שפותח יחד עם IBM Israel, ומאפשרת מתן אחזקה מונעת במתקנים לפני שהתקלה מתרחשת. דוגמאות נוספות לשילוב טכנולוגיות חדישות בענף ניתן למצוא באפליקציות לסקירת נכסים כמו "סמארט קלוזינג", או שימושים מסחריים בחללים בלתי מנוצלים כמו חברת "קלין בוקס" שמאפשרת איסוף חבילות, כביסה וכדומה, בקופסאות ייעודיות המותקנות בחללים בלתי מנוצלים בלובי בקומות החניה שבמבנים.