ארצנו היפהפייה שופעת מסלולי טיולים, שאת חלקם קצת קשה לצלוח בימי הקיץ הלוהטים. אך עתה, עת התחיל מעט להתקרר, הזמן לצאת לטייל במסלולים קצת יותר מאתגרים ומרהיבים ביופיים, שגם יוצרים ניתוק מוחלט ומעניקים הרגשה של חוץ לארץ. נחל יגור הוא אחד מאתרים אלו, והוא מציע מגוון מסלולים עם נופים נהדרים, מלאי מרחבים פתוחים, אוויר צח שממלא את הריאות, פינות מוצללות וטיפוסים מהנים.



נחל יגור נמצא בצדו המזרחי של הר כרמל. הוא מסתתר מאחורי גבעות וצמחייה סבוכה, בסמוך לקיבוץ הנושא את אותו השם. באזור, המוכר גם כוואדי שומריה, יש לא מעט מסלולים אך הם קצת אתגריים, כך שהם מתאימים למיטיבי לכת ולאנשים בכושר, פחות לאנשי טיולי המישור. מכך נגזר כי הם גם פחות מתאימים לילדים קטנים, אלא אם אתם מההורים המאוד מאתגרים, או שלא אכפת לכם לסחוב עוד כמה קילוגרמים על הגב.



הנחל הוא אחד מנחלי האכזב הזורמים באזור הכרמל ועובר ב"דרך נוף כרמל". בשל מיקומו הגיאוגרפי ואורכו הוא בעל תוואי קניוני עם מדרגות, מפלונים ומפלים המגיעים לגובה של כשבעה מטרים. על כן הטיול לאורכו מתאים לאלו המצויים בכושר. אבל שלא תטעו - למרות קושיו הוא מושך אליו המון טיילים.



לנחל שלושה מסלולים מעגליים עיקריים המסומנים בצבעים שחור, כחול וירוק, וחלקם אף משתלבים זה בזה לאורך הדרך. היתרון הגדול בהם: מאתגרים ומספקים את חוויית הנוף והטיפוס, אך ניתן להגיע אליהם ברכב אחד, ולהתחיל ולסיים באותה הנקודה. ההגעה הינה דרך המסלול הקווי (המסומן באדום), המתחיל במעיין עין אל־בלד, שנמצא קרוב למגדל המים של עוספיה (כביש 672). לבוחרים לצאת מנקודה זו כדאי להיעזר בתושבים המקומיים ולברר איתם את הדרך הכי קצרה לנקודת היציאה. המסלול שמתחיל במעיין מסתיים סמוך לקיבוץ יגור. זהו מסלול לא ארוך יחסית, אך הוא משלב לא מעט ירידות תלולות ואתגריות, כך שצריך להביא זאת בחשבון, בעיקר כשאתם בוחרים את שעת היציאה למסלול.



צילום: הדר יהב



המסלולים הנוספים מתחילים למעשה בנקודת הסיום של המסלול הקווי, ברחבת החנייה שבתוך הקיבוץ. לאחר שנחנה את הרכבים בחניון הסמוך לחוות סוסים, נצא בעקבות סימון השבילים האדום לכיוון תוואי הנחל. בשלב זה המסלול נראה מאוד מבטיח וקל, אך אחרי כמה מטרים, לאחר יציאה משער הקיבוץ במסלול האדום, מגלים שעושים מעקף בצדי הקיבוץ. המעקף מוביל לגבעה קלה ונוחה לטיפוס יחסית, כשבפסגתה נפרש מחזה מרהיב בדמות הנוף של הכרמל על כל אוצרותיו. זה בדיוק הזמן לעצור לרגע, לנשום אוויר צלול ולהרגיש הכי מנותקים ובחו"ל שיש. אגב, ההתלהבות מהנוף חולפת במהרה, כשנזכרים שאחרי כל עלייה יש ירידה - ועכשיו צריך לרדת מהגבעה, שלכל אורכה יש דרדרת. בסוף הירידה המעט מאתגרת מחכה רחבה מוצלת, שממנה מתחיל תוואי הנחל. הרחבה, כך נדמה, הפכה למוקד עלייה לרגל של מטיילים רבים, שכן לצערנו שאריות הזבל והשקיות שמטנפות את המקום מסגירות את מבקריו.



מנקודה זו יש אין ספור דרכים להמשיך במסלול, כל אחד רשאי לבחור את כיוון ההליכה הרצוי לו בהתאם למפת הנחל. שתי הדרכים הפופולריות ביותר: לעלות במסלול האדום ולטפס לאורך נחל יגור ובחזור לשוב במסלול השחור או הירוק; או לצאת בכיוון הנגדי, בשביל השעורה המסומן בצבע כחול, ובו להמשיך עד לפיצול השבילים הראשון.



גם כאן עומדת לזכותנו בחירה: לפנות דרך שביל הדרוזים השחור לכיוון עין אל־בלד, או להמשיך עם השביל הכחול עד לפיצול השבילים הבא שמפגיש אותנו עם שביל היערן המסומן בירוק. בשביל היערן תוכלו לטפס במין סלאלום עד שתגיעו לסימון השבילים האדום בפסגה, ואז תוכלו לרדת באמצעותו לאורך הנחל.


אם תחליטו לא לפנות לשביל היערן, תוכלו להמשיך במסלול הכחול לכיוון צומת העמקים. כפי שתשימו לב, די מהר יתחלף הסימון הכחול בסימון שבילים אדום. בשביל הזה יש להמשיך עד שמגיעים לנקודת פיצול נוספת, שבה אפשר לבחור שוב במסלול הכחול ובו נגיע עד עוספיה. המטרה היא להגיע עד היישוב כדי לרדת בתוואי הנחל. ובאמת, במרחק קצר מהמסלול הכחול תוכלו להבחין בירידה אל הנחל.



כפי שאמרתי, יש אין ספור דרכים לעלות לאורך הנחל ולרדת, אבל השביל הכחול הוא המבוקש יותר. כל אחד, כאמור, רשאי לבחור לבד. ההמלצה שלי היא דווקא לעלות בעזרת השביל האדום, וזה כי אני תמיד אעדיף טיפוס תלול מאשר ירידה תלולה.



המיקום: צפון הכרמל.
אופי הטיול: טיול מעגלי, למיטיבי לכת, משלב עלייה בסולמות.
זמן הטיול: 4־5 שעות.
איך מגיעים: פונים מצומת יגור לכיוון הכניסה לקיבוץ יגור, את הרכבים משאירים ברחבת החנייה מימין, הנמצאת ממש אחרי שער הכניסה.