ועדת המשפט של בית הנבחרים האמריקאי הזמינה הלילה (רביעי) את הנשיא דונלד טראמפ להעיד בשימוע נגדו, שנקבע ל-4 בדצמבר. תהליך שיכול להוביל להאשמות רשמיות נגד הנשיא. אם טראמפ אכן יחליט להשתתף בדיון תהיה לו הזכות לחקור את העדים בפרשה. הרפובליקנים טוענים לתהליכים לא הוגנים, בין היתר משום שהבית הלבן לא הצליח לקרוא לעדים לחקירה נגדית. ועדת המודיעין של הבית הלבן שהובילה את חקירת ההדחה בנוגע להתנהלותו של טראמפ עם אוקראינה במהלך שבועות של עדויות בדלתיים סגורות, צפויה לפרסם דוח ראיות רשמי זמן קצר לאחר שהקונגרס יחזור מחופשת חג ההודיה.



ועדת המשפט תשתמש בדוח כדי לשקול אישומים רשמיים שיוכלו להמליץ עליהם להצבעה מלאה באמצע דצמבר. לטראמפ יש עד יום ראשון בשעה 18:00, לתת לוועדה תשובה אם הוא יופיע בדיון ומי יעמוד לצידו. ג'רולד נדלר, יו"ר ועדת הרשות השופטת, אמר לטראמפ במכתב כי כללי הוועדה מאפשרים לו ולצוות המשפטי שלו להשתתף בדיון. נדלר הצהיר כי "לנשיא יש אפשרות לבחור, הוא יכול לנצל הזדמנות זו כדי להיות מיוצג בדיוני ההדחה, או שהוא יכול להפסיק להתלונן על תהליך החקירה". עוד הוסיף נדלר כי "אני מקווה שהוא יבחר להשתתף".



בדיון שיתקיים ב-4 בדצמבר ידונו באפשרות להדיח את טראמפ בשל האפשרות כי ניצל את כוחו ללחוץ על אוקראינה לפתוח בחקירות על יריבו הפוליטי ג'ו ביידן, ותאוריית הקונספירציה שלו שאומרת כי אוקראינה ולא רוסיה, התערבו בבחירות לנשיאות ארה"ב 2016. ביום שלישי האחרון העלה הפוקס ניוז ראיון עם טראמפ בהנחייתו של ביל אורי,  בראיון הכחיש טראמפ כי כיוון את עורך דינו האישי, רודי ג'וליאני, לדחוף את אוקראינה לחקור את ביידן, ולפעול מטעמו בניסיון לגרום לאוקראינה לסייע כנגד יריביו הפוליטיים: "לא, לא כיוונתי אותו אבל הוא לוחם", אמר טראמפ לתקשורת. והוסיף כי "ג'וליאני "יכול היה לראות משהו, הוא עשה עבודה באוקראינה במשך שנים".



הנשיא טראמפ. צילום: רויטרס
הנשיא טראמפ. צילום: רויטרס



החקירה מתרכזת בשיחת טלפון שהתקיימה ב-25 ביולי בה ביקש טראמפ מנשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי, לחקור את ביידן, כיום התמודד המוביל בפריימריז הדמוקרטים לנשיאות, ואת בנו האנטר, שעבד בחברת אנרגיה אוקראינית בזמן שאביו היה סגן נשיא תחת נשיא אובמה. הדמוקרטים האשימו את טראמפ כי עשה שימוש לרעה בכוחו בכך שהוא החזיק בסיוע בטחוני של 391 מליון דולר, כדי להפעיל לחץ על בעלת הברית אמריקנית כדי להתערב בבחירות האמריקאיות על ידי חקירות על מתנגדיו הפוליטיים הפנימיים.



טראמפ מכחיש טענות אלו ודחה את החקירה כהונאה של הדמוקרטים שרוצים לבטל את תוצאות הבחירות ארה"ב 2016. במכתב שכתב נדלר לטראמפ הוא טוען כי השימוע נועד להיות הזדמנות לדון בבסיס היסטורי והחוקתי של תהליך ההדחה, כמו גם במשמעות של מונחים כמו "פשעים גדולים ומעשי עוולה". עוד הוסיף במכתבו נדלר לנשיא כי "נדון גם אם המעשים שביצעת לכאורה מצדיקים שבית הנבחרים יפעיל את סמכותו להדיח את הנשיא".



בית הנבחרים, שנשלט על ידי הדמוקרטים, מתכוון לסיים את החקירה עד סוף השנה, ייתכן שעל ידי אישומים רשמיים נגד הנשיא, והעברתם לסנאט שבשליטת הרפובליקנים, למשפט שיכול להתחיל בינואר. אולם הרפובליקנים בסנאט לא צפויים להדיח את מנהיג מפלגתם, שאמור להתמודד על כהונה שנייה כנשיא בשנה הבאה.



סקר של סוכנות הידיעות רויטרס שפורסם אתמול מצא כי נרשמה עלייה בתמיכה להדיח את טראמפ - 47% אמרו כי הם מאמינים כי הוא צריך להיות מודח, לעומת 40% שאמרו כי יתנגדו להדחתו.