שנת 2019 היתה שנה של שינויים רבים בתחום הביטוח, ענף שעד לא מזמן נחשב יחסית יציב ויש שיאמרו אף "רדום". כניסת החברות הדיגיטליות ושינוי התפיסה הפרסומית של חברות הביטוח, לא רק שהפיחו חיים בענף אלא לקחו את התחרות צעד אחד קדימה.

"כניסתן לשוק של החברות הדיגיטליות ליברה ו־ווישור גררה תופעה מעניינת של חברות מסורתיות שהחלו להשיק מערכים דיגיטליים המאפשרים רכישה של מוצרי ביטוח, בעיקר בתחום הרכב, באונליין בלבד", אומר יוסי ירקוני, מייסד ומנכ"ל חברת ROBIN, "לא מדובר במהלך טבעי, אלא בזיהוי צורך של החברות הגדולות שהחליטו שהן לוקחות את המוצר שלהן לעבר הקידמה ונשארות בתחרות. דבר נוסף שקרה השנה ומאד משמעותי בעיקר לטווח הארוך", אומר ירקוני, "היא ההשקה של קרנות ברירת המחדל, שלפני שנתיים לא צלחו במיוחד והשנה שודרגו להיות הקרנות הנבחרות".

העלייה בתוחלת החיים המשיכה להשפיע גם בשנת 2019 על מוצרי הביטוח, והביאה גם לסערה האחרונה בעניין ביטול הביטוח הסיעודי. לא רק שהפנסיה שלנו צריכה להספיק ליותר שנים, גם חברות הביטוח מעדיפות כיום להימנע ממחויבות ארוכת טווח. "מעולם לא קרתה תופעה כזאת שחברות ביטוח זונחות תחום שבו מבוטחים 60% מהאוכלוסייה. כל חברות הביטוח הגדולות הפסיקו למכור מוצרי ביטוח סיעודי חדשים וזה מחייב בראייה עתידית היערכות מחודשת". 
מגמה בולטת נוספת בשנת 2019 בתחום הביטוח היא התשואה הגבוהה של 15% למניות החברות. רק לשם השוואה, מי שהשקיע את כספו בגמל להשקעה, ראה תשואות של 15% , בזמן שברוב הבנקים מדובר ב־0.15%.

"את התחרות מרגישים בשוק הפרסום", אומר ירקוני, "השנה חזינו בשינוי מערך התפיסה הפרסומי של חברות הביטוח. החברות מתחילות לפרסם לקהל היעד מוצרים ספציפיים, מה שלא ראינו בעבר. ב־2020 זה יביא לכך שהתחרות תהיה קשה הרבה יותר והמחירים יגיבו בהתאם". ירקוני מצביע על נקודה נוספת שלא זכתה מעולם להתייחסות אבל שווה אחת שכזאת בשלהי 2019. הציבור. הציבור הישראלי בשנה האחרונה למד לבדוק, להשוות ולהיות צרכן חכם גם בתחומי הביטוח.

מה צפוי לנו ב־2020?

"העלייה בתוחלת החיים תמשיך להשפיע גם על המוצרים וגם על החברות" אומר שי מלמד, מנכ"ל מלמד יועצים: "העלייה בתוחלת החיים תשפיע בין היתר גם על הממשלה בכך שיהיה צריך לשנות את גיל הפרישה ולהתאימו לתוחלת החיים ולטפל בכל הנושא של הביטוח הסיעודי אולי כתוספת לביטוח בריאות או כנספח. כמו כן, השנה תהיה השנה עם הכי הרבה מוצרים חדשים שנראה בשוק, והם מבוססים ברובם על הטכנולוגיה שמאפשרת אותם. אם למשל ברכב אפשר לדעת איך אנחנו נוהגים, כמה נוהגים ומאפשרים לך לשלם רק עבור מה שנסעת, כך גם בביטוחי הבריאות. הטכנולוגיה שמאפשרת "לחזות" מי יחלה באיזו מחלה, ולעקוב אחרי מי שעושה פעילות ספורטיבית ולצ'פר אותו בהטבות בביטוחי הבריאות, נמצאת כבר בהישג יד".

מלמד סבור שההתחזקות של הביטוחים הדיגיטליים תמשיך גם בשנת 2020 ולא רק בתחומי הרכב, אלא במכירה וטיפול בתביעות. כמו כן, הוא מצביע על היחלשות ושינוי תפקיד סוכן הביטוח. "המעמד המסורתי של סוכן ביטוח הולך ונחלש ודורש מהם לבצע חשיבה מחדש בין אם לייעוץ פיננסי משפחתי או למכירת מוצרים שנושקים לתחומי הביטוח ועוד. בעבר מי שמכר לך את הביטוח גם ייעץ לכך, והדבר גרם לכפל ביטוחים ולפעמים לבזבוז כסף. כיום המגמה שתופסת תאוצה היא דווקא בתחום הייעוץ האובייקטיבי שלא מתעסק במכירה".

עניין נוסף קשור להתחזקות תחום ביטוחי הבריאות, מגמה שנמשכת כבר למעלה מעשור וצפויה להתחזק, בעיקר מכיוון שעדיין לא ניתן מענה ממשלתי הולם בנושא. בהמשך לסוגיית ביטוח הביטוח הסיעודי, נראה בשנה הקרובה מוצרים חדשים שיצאו לשוק ויהיו קרובים יותר במהותם למוצרי הפנסיה באופן שיאפשר גמישות לחברות הביטוח בהסתגלות למצב החדש.