שנת 2019 היתה ללא ספק שנת ההשקעות הטובה ביותר בשוק ההון, לא רק בזירה הבינלאומית אלא גם בישראל שמושפעת מכך ישירות. אחרי הירידות החדות והתנודות של שלהי 2018, שציירו בשעתו תמונה קצת פחות אופטימית ל־2019, אפשר לומר שהשנה האחרונה תיקנה בצורה את המצב, וטוב שכך.

"החשש ממיתון עולמי היה מוקדם", אומר נועם רוקח, סמנכ"ל בית ההשקעות אנליסט. "השנה האחרונה היתה אחת הטובות מבחינת שוק ההון, אם מביטים ברטרוספקטיבה על העשור האחרון. העולם צומח בריבית נמוכה וזה תמהיל נהדר לאפיקי השקעה. אנשים מוכנים לקנות כיום נכסים פיננסיים במחירים יותר גבוהים מהרגיל בגלל הריבית הנמוכה, והתמהיל הזה של צמיחה נמוכה בצירוף עם ריבית אפסית ייצר עליות חדות מאוד ב־2019, וכל זאת למרות הברקזיט ומלחמת הסחר. הללו מתבררים בסופו של דבר כרעשי רקע לא מזיקים, לפחות מבחינת אפיקי השקעה".

שוק ההון בעולם ובארץ הוא מאוד תנודתי ועדיין, אם לא יהיו קטסטרופות למיניהן, הצפי הוא בהחלט חיובי. "מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין היא אחד הפרמטרים שגורמים לתנודתיות הגדולה בשוק ההון הבינלאומי" ,אומר יניב אבדי, שותף מייסד חברת הייעוץ הפיננסי בטא פייננס. "במקביל לשתי מעצמות המסחר הגדולות אנחנו רואים גם שווקים נוספים בכלכלה האירופית שעדיין לא נחלצו מהמיתון. כמו כן, אי אפשר להתעלם מהמתיחות הביטחונית בעולם שניצתת בן לילה כמעט, ההתבטאויות של טראמפ שמצליח להשפיע על השוק כמעט בכל פליטת פה שלו, המשברים בין ארה"ב, איראן, רוסיה, מחירי הנפט וכיוצ"ב. הללו גורמים לאי נוחות בשוק ההון, כך שתנודה קטנה עלולה לערער את היציבות בשוק כולו".

למרות אי היציבות שמאפיינת שווקים רבים בעולם בשנים האחרונות, בכל הנוגע לשוק ההון מדובר על תקופה טובה, גם בישראל. כדאי לשים לב לשיעור האבטלה הנמוך בישראל ולצמיחה במשק, הללו מצליחים לאזן את הדברים הפחות טובים שאי אפשר להתעלם מהם בכלכלה הישראלים למשל אי יציבות פוליטית, שגורמת בסופו של דבר בעיקר לאי ודאות בעולם הנדל"ן, בכל הנוגע לשאלה מה יקרה למחירי המשכנתאות ולמחירי הדיור.

"כדאי להזכיר את ירידת שערי החליפין בישראל, שירדו וממשיכים לרדת בשנה האחרונה" אומר אבדי ,"הנגיד מרגיש צורך פחות להתערב בשוק המט"ח, וחברות שמוטות בשער חליפין מושפעות מכך".

התקווה, ממשלת אחדות

קשה לצפות את 2020. אי הוודאות, המתיחות הכלכלית ומלחמת הסחר בין השוק האמריקאי לסיני נותנות את הטון. על אף שאבדי מרגיע: "נדמה שאף אחד מהצדדים לא מעוניין להגיע לפיצוץ, ועל פניו נדמה שדווקא בסוגיה הזו יימצא בסופו של דבר פתרון". בעיה נוספת שעלולה לגרום לחוסר ודאות היא העובדה שמדינות רבות בדרום אמריקה, ארה"ב ואירופה (אנגליה והברקזיט למשל) נכנסות לשנת בחירות. ולכך יש השפעה ניכרת על אי הוודאות בשוק ההון. 

גם בישראל כדאי לשים לב לכמה גזרות שעלולות להשפיע על שוק ההון. הראשונה היא המצב הפוליטי הלא ברור: "כרגע מסתמן ששוק ההון לא ממש יושפע מידית מהמצב הפוליטי" אומר אבדי, "אם כי אי אפשר לדעת, וייתכן שממשלה ימנית מאוד או מרכזית עלולה לתת את הטון. מה שקריטי יותר הוא המצב הבטחוני שמשפיע באופן מיידי על שוק ההון בישראל, ירידת הריבית שצפויה לרדת עוד יותר תגרום לביקושים גבוהים יותר של ניירות ערך".

צפי נוסף ל־2020 הוא הנפקות של חברות ממשלתיות, כגון התעשייה האווירית, מדובר בעניין שהשוק הישראלי מצפה כבר כמעט עשור. כמו כן, צפוי המשך מגמת ההתייקרות של המניות בישראל בתחום הנדל"ן המניב, המסחרי והנדל"ן למגורים, כל עוד הריביות נשארות נמוכות.