הסדרה הקומית "שנות ה-80" משקפת, אולי יותר מכל, את הפער ההולך וגדל בין מבקרי הטלוויזיה, שקטלו את ארבע העונות האחרונות שלה, לבין טעמו של הקהל שממשיך להביא לה רייטינג גבוה בערוץ "רשת 13". אותו פער, כך טענו לא פעם יוצרי הסדרה, שלום אסייג ואחיו מני, שכתבו אותה בהתבסס על ילדותם בטירת הכרמל, לא משקף רק טעם אליטיסטי מול טעם עממי, אלא את המרחק בין תל אביב לפריפריה. אותו הפער מהווה מעין בקבוק שכולא בתוכו שד עדתי שמסרב לעזוב אותנו, מהתקופה בה עוסקת הסדרה, ועד להשקת העונה החמישית שלה, במוצאי השבת הקרובה.

בשנה שעברה, כשהעונה הרביעית לא זכתה למועמדות לפרס הסדרה הקומית של השנה, תקף מני אסייג בחריפות את האקדמיה ואמר: "זה נובע להערכתי קצת מגזענות, דעות קדומות, זלזול בפריפריה, חשיבות עצמית ועוד. בפועל הם מזלזלים רק בעצמם".

בפרמיירת העונה החדשה, מצהיר שלום, כי הוא כבר וויתר על התקווה לזכות בשבחי המבקרים. "זה לא מעניין אותי, אנחנו מזמן לא בסרט של המבקרים. אתה רואה - אלו המבקרים", אומר אסייג ומצביע על הקהל הרב שהתקבץ באירוע. "עוד לפני שהסדרה יצאה ידעתי מה יכתבו בביקורות, יכולתי בעצמי לשבת ולכתוב את הביקורת. אני לא מכוון את העשייה שלי לפי ביקורות, אנחנו מכוונים את העשייה שלנו לפי מה שאנחנו מרגישים שנכון, מה שיוצא מבפנים".

שנות ה-80. צלם : אוהד רומנו
שנות ה-80. צלם : אוהד רומנו


יש תקווה להיות מועמדים השנה לפרסי האקדמיה?
"לא יודע, ואני אגיד שוב, זה גם לא מעניין אותי. אנחנו לא בסרט הזה, מעניין אותי לעשות עוד עונות, ועוד עונות, רייטינג טוב ואהבת הקהל".

מה צפוי העונה חדשה?
"אנחנו יוצאים לבלות עם משפחת אסייג, כמו בכל עונה, קורים כל הזמן דברים מעניינים, שלום מתגייס, פרוספר מקבל ספר תורה ישן שאבא שלו היה מתפלל בו במרוקו והוא מנסה לשפץ אותו, והוא במרדף כל העונה אחרי הכסף לשיפוץ. קורים כל מיני דברים בשכונה, האווירה אותה אווירה, כיף, צחוק, רגש, אני מאמין שתהיה אווירה מדהימה".

עד כמה, באחוזים, זה מבוסס על חייך?
"בעונה הראשונה זה היה 90 אחוז, בעונה הזו זה 60 אחוז. אבל אנחנו לוקחים סיפורים מהשכונה, שקרו לנו ולחברים שלנו ואנחנו מזדהים איתם, אנחנו מצליחים להעביר את האווירה של אז ב-100 אחוז, וזה הקסם של הסדרה הזו".

מירי בוהדנה, מני אסייג. צלם: רפי דלויה
מירי בוהדנה, מני אסייג. צלם: רפי דלויה


דניאל אסייג, בנו של שלום, שמשחק אותו בסדרה, לא ממהר להצהיר על גזענות: "אני לא בטוח עד כמה זה קשור גזענות. המבקרים אוהבים להבדיל את עצמם ממה שהעם אוהב, ואם זה מדבר אל העם, זה קצת נמוך מדי בשבילם. זה משהו שחזר על עצמו מימי סרטי הבורקס, מאז ומעולם".

"סדרה מצוינת, רייטינג קובע", מצהירה השחקנית מירי בוהדנה. "התגובות ברחוב קובעות, מה שאומרת האקדמיה לא משנה".

"אתה רואה את המשחקים של הילדים בשכונה ואומר 'יא אללה, היום כולם יושבים עם הראש במסך'", מסכם דניאל. "הבן שלי למשל, הייתי רוצה שיגדל בתקופה כזאת, ושיראה את המשמעות של לחיות את הרגע, ולא לצלם אותו".