נתונים מדאיגים: כל הורה השולח את ילדו לבית הספר בוודאי מכיר את תחושת הפחד שמא בנו או בתו סובלים מאלימות ובריונות מצד ילדים אחרים, בעיקר בעידן השיימינג ברשתות החברתיות. סקר חדש של המכללה האקדמית רמת גן מגלה כי מרבית ההורים אינם סומכים על מערכת החינוך שתדע להתמודד עם סוגיה קשה זו ביעילות.
 
המכללה האקדמית ערכה לאחרונה סקר אינטרנטי בקרב 500 הורים לילדים ובני נוער בני 5־18 מהמגזרים היהודי והערבי, באמצעות חברת גיאוקרטוגרפיה. בסקר נשאלו ההורים לגבי תחושותיהם ועמדותיהם בכל הנוגע לביטחון ילדיהם בבתי הספר והתמודדות מערכת החינוך עם מקרי חרמות ובריונות.
 
לפי הסקר, כמחצית מההורים (49%) השיבו כי ילדם מרגיש בטוח בבית הספר, ו־46% סיפרו כי ילדם שיתף אותם שלעתים אינו חש בטוח בכיתה. בפילוח לפי אזור מגורים, מרבית ההורים מאזור ירושלים (66%) השיבו כי ילדם מעולם לא אמר להם שאינו חש בטוח בכיתה. זאת לעומת 53% מההורים באזור המרכז. כמו כן, בעוד 56% מתושבי אזור ירושלים ענו כי אם ילדם יחווה קושי חברתי הם סומכים על המורה או מחנך הכיתה שיסייע לילדם, רק 29% מהורים מאזור השרון סבורים כך.

אלימות בבית ספר. צילום: נתי שוחט, פלאש 90

 

עוד עולה מהסקר כי 73% חושבים כי מערכת החינוך מתקשה בהתמודדות עם חרמות ואלימות בבתי הספר, וכי הסיבות לאלימות ובריונות ברשתות החברתיות נעוצות בחינוך מהבית (63%) וחוסר מעורבות של ההורים (54%). 47% סבורים כי סיבה נוספת לבעיה זו נעוצה בטיפול לא מתאים בבית הספר. 75% חושבים כי יש לערוך פעילויות משותפות לחיזוק הקשר בין ההורה, התלמיד והמורה, כדי לגרום למעורבות בטיפול באלימות, כאשר גם הרצאות בנושא ופתיחת קבוצת וואטסאפ משותפת מהוות כלים אפקטיביים לדעת ההורים (30% ו־25% בהתאמה).
 
ד"ר דינה ורדי, ראש תוכנית הלימודים לתואר שני בייעוץ חינוכי במכללה האקדמית רמת גן, לשעבר מנהלת ביה"ס ברושים (חינוך מיוחד), התייחסה לממצאי הסקר: "על מנת להפחית תופעות של אלימות, גישת בית הספר צריכה להדגיש את ההשתייכות למערכת הבית ספרית, לקיחת אחריות והעצמת תחושת השותפות בנעשה בבית הספר. מטרתם של אלה היא להגביר את ההזדהות של כל מרכיבי המערכת עם מטרות ביה"ס וערכיו החינוכיים והאזרחיים. חשוב ביותר שהן אנשי הצוות והן התלמידים יחושו בטוח ויידעו שיש להם מטרה משותפת ושכל אחד מהם משמעותי בבית הספר ובהשגת מטרותיו".