נתונים מדכאים: סקר מקיף בנושא הדיכאון שנערך לאחרונה בישראל מגלה כי 63% מהישראלים מכירים לפחות אדם אחד קרוב להם שסבל או סובל כיום מדיכאון. 34% מעידים שסבלו מדיכאון בשלב זה או אחר. את הסקר ערכה עמותת לשמ"ה (לשילוב מתמודדים והעצמה בבריאות הנפש) באמצעות מכון הסקרים Kantar, בקרב מדגם מייצג של 503 גברים ונשים בגילאים 18־65.
 
על פי הסקר, הגורמים הנפוצים לדיכאון הם מחלה (79%), לידה (77%), אהבה נכזבת ( 74%), סכסוך משפחתי (68%) ותפקוד לא טוב בעבודה (58%).
43% מהנשאלים השיבו כי דיכאון הוא מחלה בלתי נשלטת שאין כל אפשרות להתמודד איתה לבד. 29% השיבו שמדובר במחלה נשלטת בתחילה, שיוצאת מכלל שליטה בהמשך, וכ־28% סברו שדיכאון הוא מחלה "שאדם יכול להחלים ממנה בכוחות עצמו, אם הוא ממש רוצה".
 

32% בלבד סברו שיוכלו לעזור לאדם המתמודד עם דיכאון במידה רבה וכ־65% ענו שיצליחו לעזור לאדם הסובל מדיכאון במידה מועטה ובינונית. כשנשאלו מה לדעתם התסמינים האופייניים לדיכאון השיבו הנסקרים: עצב (23%), חוסר חשק או מוטיבציה (22%), חוסר תיאבון (22%), הסתגרות (18.5%), נטיות אובדניות (12%), התבודדות וחוסר רצון לפגוש חברים (11%), ירידה בתפקוד (9%), עייפות (8%), התנתקות והתרחקות (7%) ואדישות (6%).

דיכאון, אילוסטרציה. צילום: אינג אימג'

 
הסקר מתפרסם במסגרת שבוע המודעות למניעה וטיפול באובדנות. במסגרת המאמצים להתמודד עם סוגיה זו, הוקמה רשות שתמסד את הפעילות למניעה וטיפול באובדנות בישראל. לפי נתונים עדכניים, בישראל מתאבדים 500 איש מדי שנה, כשלפי פרמטרים מקצועיים, בעזרת הטיפול הנכון ניתן היה להציל חלק ניכר מאותם אנשים.
 
"יותר מ־300 מיליון איש בעולם חולים במחלת הדיכאון הקליני, או מתמודדים עם דיכאון זה כתופעת לוואי של מחלות אחרות, כמו הפרעה בי פולארית, סרטן, טרשת נפוצה ועוד", מספר דייויד הריס, יו"ר עמותת לשמ"ה. הוא מוסיף כי "לצערי, בשל המודעות הנמוכה לדיכאון, מהותו העמוקה והפוגענית, הסטיגמה והיחס המפלה, מאות אלפי מתמודדי נפש סובלים הרחק מהעין, בחברה שאין בה כמעט הבנה וסובלנות למגבלה נפשית".