בימי החורף אני מנסה ללמוד איך לחזק את המערכת החיסונית שלי. האם עליי ליטול טבליות ויטמין C על בסיס יומיומי? 
“ראשית כדאי לדעת שוויטמין C רגיש מאוד, ונהרס מהר במגע עם האוויר. לצורך העניין, כשסוחטים תפוז למיץ, תוך כדי הסחיטה כ־30% מהוויטמין נהרס, ואם מחכים עוד כמה שעות סביר להניח שלא נשאר במיץ ויטמין C בכלל. גם חיתוך ירקות ופירות שיש בהם ויטמין C עלול להרוס אותו, ולכן ההמלצה היא לא לחתוך את הירקות לחתיכות קטנות, כי כך הוויטמין ייהרס. מעבר לזה, גם בישול, חימום ואפייה פוגעים ברמת הוויטמין בירקות ובפירות. למרות זאת, אפשר לקבל את הוויטמין בקלות רבה דרך מזון. הכמות המומלצת היא 60 מ”ג ביום למבוגרים. בעגבנייה אחת יש 40 מ”ג, בתפוז או קיווי אחד יש 100 מ”ג, ובפלפל אדום גדול יש 300 מ”ג. כך שמספיק לאכול חמישית פלפל אדום כדי לקבל את הכמות היומית הדרושה. לתפיסתי, אין צורך בטבליות או בתוספים כי ויטמין C הוא מסיס במים, כך שבכל מקרה, תוך כמה שעות כל העודפים שלו מופרשים החוצה בשתן”.
האם אפשר להפחית סיכון לקטרקט באמצעות תזונה?

“לאחרונה פורסם מחקר שבו בדקו השפעת ויטמינים על הסיכון לקטרקט ונמצא שצריכה מוגברת של לוטאין, נוגד חמצון שנמצא בכמות גדולה בתרד מבושל, חסה, כרוב קייל וברוקולי - מפחיתה סיכון לקטרקט ב־26%. מעבר לזה, צריכה גבוהה של ויטמין C (יותר מ־500 מ”ג ליום) מפחיתה את הסיכון לקטרקט ב־18% וצריכה גבוהה של בטא קרוטן (ויטמין A ממקור צמחי) מפחיתה ב־8%. כמו כן, עליי לציין שגזר אחד מכיל פי שניים ויטמין A מהדרישה היומית המומלצת, וגם אחרי בישול נשארת כמות גבוהה של ויטמין”.
אני טבעונית ומרגישה חולשה, האם ייתכן שחסר לי ויטמין B12?
“B12 הוא הוויטמין היחיד שאינו קיים במזונות מהצומח. המקורות העיקריים של הוויטמין הם בשר, עוף, דגים, ביצים ומוצרי חלב, ולכן טבעונים וצמחונים נמצאים בדרך כלל בסיכון לסבול ממחסור בו. לצורך העניין, בסטייק בקר יש אחד מ”ג ויטמין B12 בעוד הדרישה היומית היא שלושה מק”ג. גם מי שאוכל בשר עתיד לסבול ממחסור בוויטמין, בעיקר בגלל בעיות בריאות כאלה ואחרות. כמו כן, אנשים שעברו ניתוח שרוול נמצאים בסיכון לירידה ביכולת של הגוף לספוג את הוויטמין. חוסר בוויטמין B12 עלול לגרום לחולשה, עייפות, נשירת שיער, בעיות זיכרון, מצב רוח לא טוב, וגם חוסר ירידה במשקל בזמן דיאטה כי הגוף חלש. אפשר לגלות את החוסר בוויטמין בבדיקת דם פשוטה. במקרים שבהם יש רמה נמוכה של ויטמין B12, אפשר לקחת טבליות למציצה מתחת ללשון. במקרים חמורים נותנים זריקות”. 
בשנים האחרונות אני לא יכול לעכל גלוטן. גם כשאני אוכל המבורגר הבטן שלי מתנפחת. למרות זאת, אני עדיין אוכל מוצרים שבהם יש גלוטן, ואני תוהה מה התפריט המתאים עבורי. מה דעתך? 
“בתור התחלה חשוב לי להדגיש שאסור לך לאכול בכלל מאכלים עם גלוטן, גם כאלה שהיו ליד גלוטן, כמו פסטה שבישלו אותה בסיר שלפני זה היו בו מאכלים עם גלוטן. אתה לא יכול לקחת סיכון, צליאק זו מחלה אוטואימונית שנובעת מרגישות לגלוטן. ברגע שאתה אוכל מזון עם גלוטן, אתה מגדיל את הסיכון. אם אתה רוצה לאכול המבורגר, תדע שיש מקומות שמגישים לחם בלי גלוטן. מעבר לזה, יש הרבה מקומות שמכינים עוגות ומאפים ללא גלוטן, שעשויים מקמחים טובים שלפעמים אפילו יותר בריאים מקמח לבן רגיל. אני ממליצה לך לקרוא את רשימת הרכיבים של מאכלים כדי להסיר את החשש שהמאכל מכיל גלוטן, ובביקור במסעדה פשוט תשאל את המלצרים אם יש גלוטן במנות, ותסביר שיש לך רגישות לגלוטן”. 
אני מאוד אוהבת לאכול סלט בתוספת חמוציות ללא סוכר, אבל לאחרונה שמעתי שזה דבר מאוד משמין. מה דעתך? 
“הרבה אנשים שמוסיפים לסלט שלהם חמוציות ללא סוכר חושבים שזו תוספת זניחה מבחינת קלוריות כי החמוציות הן בעצם ללא סוכר, אבל זו טעות. ב־100 גרם חמוציות עם סוכר יש בערך כ־320 קלוריות, ובחמוציות ללא סוכר יש בערך כ־300 קלוריות, כך שאין הבדל בין שני הסוגים. בכף אחת של חמוציות, עם או בלי סוכר, יש כמעט 50 קלוריות. חמוצית אחת מכילה כ־5 קלוריות. זה אכן משדרג את הטעם של הסלט, אבל אין כל יתרון לחמוציות ללא סוכר”.