שר הביטחון נפתלי בנט הנחה אתמול את צה"ל ומערכת הביטחון להיערך לעצירה מוחלטת של שחרור גופות מחבלים, ללא קשר לשיוכם הארגוני. זאת, לאחר מספר דיונים שהשר קיים בנושא ההרתעה עם בכירי מערכת הביטחון. לאה גולדין, אמו של הדר, שמוחזק בשבי חמאס מאז מבצע צוק איתן ב-2014, התייחסה הבוקר (חמישי) להודעת בנט אתמול וציינה כי לא מדובר בהחלטה חדשה. "זו לא יוזמה של שר ביטחון אלא החלטת קבינט מינואר 2017 שעברה אישור של בג"ץ ובתמיכת היועמ"ש", אמרה גולדין לכאן ב', "הקושי הוא שלא עשו עם זה שום דבר. חמש שנים מאז שהבן שלי נשלח לעזה ובעצם לא נעשה שום דבר בשביל להחזיר אותו. ראש הממשלה אישית נתן הוראה לתא להחזיר מחבלים. הוא בעצם אמר לנו איזה פרויקטים יהיו קשורים להשבת החיילים והאזרחים. זה הדבר הנכון לעשות".
על דבריה של אמו של זהבה שאול, אמו של אורון ז"ל, שטענה אתמול שהדבר לא יסייע להביא להחזרת גופת בנה, אמרה גולדין: "זהבה היקרה מכוונת בדיוק למה שצריך לעשות כדי להשיב את הבנים. הפתרון להשבתם - קוראים לזה הסכם חילופי שבויים. כל הסכם צריך להתחיל מאיפה שהוא. אני בעד הסכם חילופי שבויים שמי שצריך להוביל אותו הוא צה"ל. הממשלה צריכה למצוא את הפתרונות. אני לא מסוגלת לסבול את השיח הישראלי ששוכח שגם לנו יש זכויות הומניטריות".
משמעות ההנחיה אתמול - כלל גופות המחבלים שישראל מחזיקה ותחזיק בהן בעתיד לא ישוחררו, ללא קשר לשיוכו הארגוני של המחבל ולאופי הפיגוע שביצע או ניסה לבצע. מקרים חריגים יישארו לשיקול דעתו של שר הביטחון בהתאם לנסיבות, לדוגמה במקרה של קטינים. המדיניות החדשה תוצג בזמן הקרוב בקבינט המדיני־ביטחוני כחלק ממהלך הרתעתי רחב יותר, ותיכנס לתוקפה אם תאושר בקבינט.

מדובר במהלך אחד מני רבים שאותם בנט שוקל בימים אלה, כשהאחרים הם הרעת תנאי מחבלים בכלא ועצירת כספים למשפחות מחבלים, במטרה לשנות את משוואת כדאיות הטרור. להערכתו, הדבר גם יסייע למנוע הלוויות המוניות ומעודדות טרור אשר התרחשו פעמים רבות בעבר, חרף התחייבות המשפחות שלא לעשות זאת. כמו כן, מדובר במהלך עם פוטנציאל השפעה מסוים גם בתחום השבויים והנעדרים. כחצי שעה לאחר פרסום ההודעה מטעם שר הביטחון, העבירה לשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהרה בשם "גורם מדיני", שלפיה "מדובר בבקשה לשינוי מדיניות שעלתה על יד משפחת גולדין בפגישתם עם ראש הממשלה נתניהו בשבוע שעבר. בפגישה הביע ראש הממשלה נכונות לשינוי, והנחה את מערכת הביטחון לבדוק את הנושא".
יש לציין כי החלטת הקבינט האחרונה שעסקה בנושא זה, קיבלה את המלצת מערכת הביטחון שלא להחזיר גופות מחבלים המשתייכים לחמאס בעזה וביהודה ושומרון. זאת, בהקשר ישיר לניסיון להפעלת לחץ על חמאס להשבת גופותיהם של חללי צה"ל, סגן הדר גולדין וסמ"ר אורון שאול, לקבר ישראל וכחלק ממשא ומתן לשחרורם של אברה מנגיסטו והישאם א־סייד. במערכת הביטחון, צה"ל ושב"כ התנגדו אז, בדיונים מקדימים לישיבת הקבינט - להחלטה גורפת שלא להשיב גופות מחבלים של ארגוני הטרור האחרים ביהודה ושומרון. זאת מתוך טיעונים כי אין בכך צורך ביטחוני ענייני לעומת החזקת גופות חמאס, וכי הדבר יכול להשפיע בליבוי המצב הביטחוני בשטחי יהודה ושומרון.
בשב"כ ובצה"ל לא הגיבו אתמול בנוגע לעמדתם בנושא, אבל ככל הידוע גם בפעם הזו מובעת הסתייגות בהקשר להשבת גופות מחבלים ביהודה ושומרון מלבד מחבלי חמאס.