לכולנו יש פריטים שאנחנו לא צריכים, אבל גם לא זורקים. בדיוק לצורך כך הוקם מיזם חדש בשם shareitt. מדובר בחברת סטארט־אפ שפיתחה אפליקציה המבצעת קנייה ומכירה של מוצרי יד שנייה בין קהילות, באמצעות מטבע וירטואלי ייעודי.



בישראל יש בינתיים שלוש קהילות פעילות, המחולקות לפי אזור ותחומי עניין. כיום רשומים כ־1,700 חברים בקהילות שהוקמו על ידי shareitt בישראל. בשבעת החודשים האחרונים הוחלפו בין חברי הקהילה כ־10,500 פריטים, בשווי מוערך של כחצי מיליון שקל.



לדברי מייסד המיזם מיקי מלול, "אנו מבקשים לקחת את הדברים שאנשים לא מעזים לזרוק, כי הם בעלי ערך עבורם, ומצד שני, הם לא רוצים לתרום, כי הם רוצים לדעת בדיוק לאן יגיעו וליצור סביבם קהילה. קשה להאמין כמה פריטים שנמכרים אצלנו הם עדיין עם תו קנייה".



יש היבט נוסף למיזם. תוכניות ההתמחות של "החוויה הישראלית" - במסגרת פרויקט "מסע", להשמה של צעירים יהודים בתעשייה הישראלית בכלל ובתעשיית ההייטק בפרט - נועדה לחזק את התעשייה הישראלית, להרחיב את הידע של צעירים אלה על ישראל, ולעודד אותם להשתלב בחברות ישראליות. אחד מתוך שלושה עובדים ב־shareitt נמצא בפרויקט יעודי זה. חלק גדול מהעמיתים בתוכניות ההתמחות, הנמשכות חמישה חודשים ויותר, מחליטים להישאר בישראל בתום התוכנית.



לדברי עמוס חרמון, מנכ"ל "החוויה הישראלית", "מדי שנה אנחנו מביאים לארץ אלפי צעירים יהודים, שמתמחים בחברות המובילות במשק ובחברות סטארט־אפ חדשניות דוגמת shareitt. רבים מהם מחליטים להישאר בארץ בתום ההתמחות, או להמשיך לעבוד בחברות אלה מארצות מוצאם. בדרך זו, אנחנו מחזקים את הקשר שלהם לישראל ותורמים למחסור הגדול בעובדים בתעשיית ההייטק".



בתוך כך, מנתוני המכירות בבלאק פריידי עולה כי הישראלים ביצעו רכישות ברשת בהיקף של יותר מ־750 מיליון שקל. טירוף הקניות הורגש באתרי האינטרנט השונים. מנתוני חברת שב"א עולה כי במהלך שעות המבצע התבצעו יותר מ־3 מיליון עסקאות באשראי. עוד עולה כי בדקה העמוסה ביותר נרשמו 12,500 עסקאות.



בהשוואה לנתוני הבלאק פריידי בשנה שעברה, מדובר בעלייה של יותר מ־12% במספר העסקאות ושל יותר מ־20% בסכום ההוצאה. מחברה שב״א נמסר: "נערכנו עם צוותים מתוגברים על מנת לעמוד בעומסי הפעילות הצפויים בבלאק פריידי, שנחשב לאחד מימי הקניות העמוסים ביותר בשנה".



כאמור, מדובר בשיאו של חודש נובמבר, שזכה לתואר הרשמי "חודש הקניות ברשת". בתחילת החודש התרחש אירוע "שופינג איי אל" - הגרסה הישראלית של הבלאק פריידי. כמה ימים אחריו התרחש יום הרווקים הסיני, שאומץ ברחבי העולם וגם אצלנו. הבלאק פריידי מסמן את שיא הטירוף של הקניות, שיירגע רק בשבוע הבא, אחרי "הסייבר מאנדי".