בצער רב אנו דוהרים לקראת מערכת בחירות שלישית, כשאין ספק שרוב האזרחים אינם רוצים בה. בחודשים האחרונים הנשיא ראובן ריבלין נתן את המנדט להרכבת ממשלה לשני פוליטיקאים, בנימין נתניהו ובני גנץ. אף אחד מהם לא הצליח להרכיב ממשלה. בין כל הסיבות לכישלון חרוץ זה ישנה סיבה שכמעט לא מדברים עליה: בצוותי המשא ומתן להרכבת הממשלה לא היו נשים כלל.



למה חשוב כל כך לשלב נשים במשא ומתן להרכבת הממשלה העתידית? כאשר נשים מעורבות בתהליך לפתרון קונפליקט, עולה משמעותית הסיכוי לפתור אותו (ראו החלטה 1325 של מועצת הביטחון של האו"ם, שעליה ישראל חתומה מ־2005). לפיכך, די הזוי שבישראל 2019 אין נשים בצוותי המשא ומתן הפוליטיים, ולא מדובר על שילוב של אישה אחת כדי לסמן וי.
 
מתוך תחושת אחריות אזרחית עמוקה, ובעקבות המצב הפוליטי חסר התקדים שנוצר, יזמה תנועת "נשים עושות שלום" קריאת חירום: לשלב באופן מיידי נשים במשא ומתן להרכבת הממשלה ובכל המגעים הקואליציוניים, כדי להעלות את הסיכוי להצלחתו. אף אחד אינו רוצה לזרוק שוב ושוב תקציבים, כולל בכל הנוגע לפתרון הסכסוך עם הפלסטינים. לא בבחירות השלישיות, לא בבחירות הרביעיות ולא בסבב הבחירות החמישי, אם יהיה.
 

"נשים עושות שלום" יצאו בשבוע שעבר לשטח וימשיכו לפעול עד תום 21 הימים שקבועים בחוק בדרישה מראשי המפלגות לשלב נשים בכל ההחלטות הנוגעות להרכבת הממשלה. נפנה בראש ובראשונה לחברות כנסת מכל הקשת הפוליטית בקריאה: היו מעורבות באופן פעיל בכל המגעים הגלויים והסמויים להרכבת הממשלה ולהסכמים קואליציוניים. נבקש מהן: אל תוותרו על הקול שלכן. 
 
השמיעו את הקול שלכן בכל ישיבות הסיעה, בכל המפגשים הקשורים להרכבת הממשלה, אמרו את דעתכן בתקשורת וברשתות החברתיות. הגידו בקול ברור שאתן חלק בלתי נפרד מההחלטות - ושאתן מייצגות 51% מהחברה. 
 
אנו, "נשים עושות שלום", נהיה ברחוב, נהיה בכנסת, נהיה בכל מקום שנדרש בתחושת שליחות למען המדינה וכלל אזרחיה. לכולנו - נשים כגברים - נמאס מהמצב. אנו מודאגות ומודאגים מעתיד המדינה. אנו מודאגים שבמקום "שבט אחים ואחיות", נקבל מלחמת אחים ואחיות. אנו מותשים מכל מה שקורה בפוליטיקה הישראלית.
 
הנשים שמהוות למעלה ממחצית מהחברה הישראלית אינן שקופות. אנו לוקחות אחריות לגורלנו ודורשות להיות חלק בלתי נפרד מההחלטות המדיניות והביטחוניות, ובהחלטות הפוליטיות שנוגעות בהרכבת הממשלה. כי ממשלה היא הקובעת את גורלנו – את גורלן של הנשים. 
 
הכותבת היא חברת "נשים עושות שלום"