ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, הזהיר הערב (ראשון) כי השיח האלים בישראל בתקופה האחרונה עלול להוביל לפגיעה אישית בבכירי מערכת אכיפת החוק, באירוע "שלטון החוק - שעת מבחן"' המתקיים בבית ציוני אמריקה, אמר חמי: "אנו מדינה למודת קרבות ומוקפת אויבים - לצערי, לאחרונה, חלקים בציבור מצרפים לרשימת אויביה של המדינה גם את אנשי מערכת המשפט בישראל. זוהי טעות מרה וחמורה ביותר. שלא תעלה על הדעת. אנחנו כאן כדי לומר באופן ברור: מערכת אכיפת החוק איננה אויב. אנחנו לא נאפשר את רמיסת מעמדה של מערכת אכיפת החוק ובתי המשפט. לא נאפשר הסתה כנגד שומרי הסף. אסור לנו להתבונן מהצד בזמנן שמתירים את דמם של בכירי המשטרה והפרקליטות. ואני אומר לכם בכנות: יש בי חשש עמוק שהשיח האלים יוביל לפגיעה אישית בבכירי המערכת – וזוהי סכנה של ממש לדמוקרטיה כולה".



עוד הוסיף ואמר ראש הלשכה: "זו תקופה שבה כל אמירה משויכת לשאלה "באיזה צד אתה תומך". האם אתה בעד או נגד ראש הממשלה?! האם אתה בעד או נגד מערכת אכיפת החוק?! נשמעה ביקורת על כך שלא השמעתי אמירה המצדיקה את העמדתו לדין של ראש הממשלה - הגדילו לעשות חברים שביקרו אותי במילים קשות על שהעזתי לומר כי גם לראש הממשלה עומדת חזקת החפות. ביקורת שנשמעת גם בתוך הלשכה".



"לצערי ישנם כאלו שמעדיפים להעמיק את השסעים בחברה בשם הניסיון הכושל שלהם לסלול לעצמם דרך למפלגה כזו או אחרת. זה קל מאוד לנאום בעצרות. קל מאוד לזכות בכותרת בעיתון או בתמיכה של חלק מהציבור על חשבון שיסוי של מחנה אחר. לי אין שום כוונה לנהוג כך. לשכת עורכי הדין לא תביע עמדה על הליך משפטי שמתנהל ורק בית המשפט יחליט. לשכת עורכי הדין איננה בצד כזה או אחר, לשכת עורכי הדין בצד אחד בלבד, צדו של שלטון החוק". 



כזכור, בשבוע שעבר היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט התייחס לביקורת החריפה המוטחת במערכת המשפט על רקע הגשת כתב האישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמר שהוא "מזועזע" מהשקרים שמוטחים במערכת. בדברים שנשא באירוע הפתיחה של ההשתלמות השנתית של פרקליטות המדינה באילת, אמר היועמ"ש: "ביום חמישי האחרון נפל דבר בישראל. קיבלתי החלטה על הגשת כתב אישום בעבירות חמורות של שחיתות שלטונית - שוחד ומרמה והפרת אמונים, כנגד ראש הממשלה מר בנימין נתניהו. זה לא דבר של מה בכך. כפי שאמרתי ביום חמישי בערב - קיבלתי את ההחלטה הזו בלב כבד, אך בלב שלם. עוד אמרתי ביום חמישי את המובן מאליו – כי עד להכרעה בעניינו של ראש הממשלה על ידי בית המשפט, הוא מוחזק חף מפשע. אתמול קיימתי דיון בשאלת ההשלכות של כתב האישום במישור המנהלי, ולפי חוות דעתי המשפטית, שאת תוכנה פרסמתי, לא קמה עילה משפטית לכך שנתניהו יסיים את כהונתו כראש הממשלה כתוצאה מכך".
 
"בנימין נתניהו הוא ראש הממשלה של כולנו. הוא עומד בראש הדרג המדיני, שאותו אנחנו משרתים, אותו אנו מייצגים בערכאות, ולו אנו מספקים ייעוץ משפטי לשם הגשמת מדיניותו בגבולות הדין", הוסיף. "פרקליטות המדינה לא נמצאת חס וחלילה בעימות עם ראש הממשלה או עם מי משרי הממשלה. כך גם היועץ המשפטי לממשלה. אני שומע ביטויים שאין להם מקום בשיח הציבורי – שמכוונים כלפי מערכת אכיפת החוק, וכלפי בכירים מסוימים בתוכה. אני שומע איומים. אני שומע שקרים. אני שומע הכפשות חסרות ביסוס. זה פשוט מזעזע. פרקליט המדינה, שי ניצן, הוא משרת ציבור בכל רמ"ח איבריו. משפטן מעולה, אדם ישר והגון. ליאת בן ארי רואה נגד עיניה את שלטון החוק, ואותו בלבד. העובדה ששי וליאת מסתובבים עם מאבטחים רק בגלל שמילאו את תפקידם - היא בלתי מתקבלת על הדעת".
 
עוד הוסיף היועמ"ש: "פרקליטות המדינה היא חומת המגן של מדינת ישראל מפני הפשיעה והשחיתות השלטונית, מפני פגיעה בזכויות אדם, מפני ניצול לרעה של כוח השררה. מובן כי אין בכך כדי ללמד שפרקליטות המדינה חפה מטעויות, או שהיא חסינה מביקורת. אנחנו לא מפחדים מביקורת, ובלבד שמדובר בביקורת עניינית, ובשיח מכבד ובונה. חבריי היקרים, אנשי פרקליטות המדינה, אני חש זכות גדולה על העבודה המשותפת איתכם. אתם יכולים להיות גאים על היותכם חלק ממערכת חשובה, מפוארת, אחראית, ממלכתית, מערכת שלא יודעת מורא, אלא את מוראו של הדין. מערכת ששמה לנגד עיניה את שלטון החוק, את האינטרס הציבורי, ואת טובתם של אזרחי המדינה. אני גאה בכם על כך".
 
במקביל, פרקליט המדינה ניצן מתח ביקורת בדבריו בכנס על שר המשפטים אמיר אוחנה: "במשך ארבעה חודשים, לצערי העמוק, לא זומנתי על ידו - לא לשיחה, לא לפגישת עבודה, כלום. זה שונה לחלוטין ממה שהכרתי. מעולם השר לא שאל אותי על פגם שאני רואה בפרקליטות. מאוד הצטערתי על זה. די נדהמתי ששמעתי את המתקפות שלו על הפרקליטות. הוא דיבר דברים קשים ובוטים נגד הפרקליטות". השר אוחנה התייחס בדבריו בכנס לחוסר האמון הקיים, לדבריו, בפרקליטות: "אסור להתעלם ממנו. כלפי מערכות אכיפת החוק בכלל וכלפי הפרקליטות בפרט. הנתונים המדאיגים ברורים ועלו בשורה של סקרים וסקרי עומק מהעת האחרונה".