שעון החול הפוליטי אוזל, ובשעה שאנחנו מתקרבים למערכת בחירות שלישית, המצב הביטחוני, הכלכלי והחברתי במדינה הולך ומחמיר. השאלה המתבקשת היא מה ישתנה אחרי הסיבוב השלישי, ומרבית הפרשנים והמומחים אומרים שלא הרבה. אותו מצב, אותה חלוקת מנדטים פלוס מינוס. שום דבר שעשוי לשנות את חוסר האונים בהקמת ממשלה. ליברמן שוב עשוי להתייצב בין שני הגושים שתלויים בו ולחזור על המנטרה המוכרת: "רק ממשלת אחדות". כך שסביר להניח כי מעגל הקסמים ימשיך לתעתע בנו ולטלטל את המדינה.



מעבר לעובדה שאין כאן אחריות לאומית ושמאבקי האגו והאינטרסים האישיים, בפרט של ראש הממשלה נתניהו, חצו את כל הגבולות, אנחנו סובלים מקיפאון מחשבתי והיעדר מדאיג של מנהיגות. כדי להעיר את אלה העסוקים בעצמם יותר מאשר במצב המדינה, הנה שני פתרונות שעשויים להביא אותנו סוף סוף להקמת ממשלה ולטיפול בבעיות האמיתיות.



ההצעה הראשונה, שכבר העליתי בזמנו, היא הכרזה על מצב חירום ועל הקמת ממשלת חירום לאומית לשנתיים, עד יעבור זעם. לאחר מערכת הבחירות הקרובה תוקם ממשלה צרה שתכלול רק 15 בעלי תפקידים (ראש ממשלה ו־14 שרים), על פי המפתח הבא: על כל שבעה מנדטים יקבלו המפלגות תיק בממשלת החירום, כאשר יו"ר המפלגה שתקבל את מספר הקולות הגדול ביותר יכהן כראש הממשלה. ראש המפלגה השנייה בגודלה ימונה לממלא מקומו, ויוכל לבחור לעצמו את אחד מהתיקים הבכירים. כך ייבחרו גם שאר השרים, כשלמפלגות הגדולות יותר תינתן עדיפות בבחירת התיקים.



ממשלת החירום תכלול את התיקים הבאים: ביטחון, חוץ, אוצר+אנרגיה, חינוך+תרבות וספורט, בריאות, בינוי ושיכון, חקלאות+הגנת הסביבה, ביטחון פנים, משפטים, רווחה+עבודה, פנים+דתות, תחבורה, תיירות+תקשורת, עלייה וקליטה. בממשלת החירום הזו ישנה אפשרות סבירה שלרשימה המשותפת יהיו שני שרים, ונתניהו, למרות כתבי האישום, יוכל על פי חוק לכהן בה כראש ממשלה.



ההצעה השנייה היא שבמקום מערכת בחירות, שכאמור עלולה להניב תוצאות דומות אם לא זהות לאלו של ספטמבר, ייערך משאל עם שבו הציבור יתבקש להכריע בין שתי הצעות שיונחו בקלפיות: בעד או נגד ממשלת אחדות לאומית שתכהן ברוטציה שווה של שנתיים, בראשות נתניהו (ראשון) וגנץ (שני), בצירוף מפלגות נוספות; בעד או נגד ממשלת אחדות לאומית ברוטציה שווה בין גנץ (ראשון) ונתניהו (שני), בצירוף מפלגות נוספות.



לצד זה תוצג בפני הציבור הערה: במידה ונתניהו יורשע בבית המשפט במהלך כהונתו כראש ממשלה, תיפסק כהונתו ובליכוד יקבעו מי ימלא את מקומו.