לפי סקר של החברה למתנ"סים, שהתפרסם ביוני 2018, 90% מההורים בישראל לא רוצים שילדיהם ישהו בקרבת ילדים עם מוגבלויות. ממצאי הסקר עוררו סערה ציבורית והציבו מראה בפני הבורות והכיעור ביחס לאנשים עם מוגבלויות. תוכנית "עמיתים" של החברה למתנ"סים מקיימת סדנאות הסברה ועשרות אירועים מדי שנה ברחבי הארץ במטרה לשנות את הסטיגמה.



לפי נתונים נוספים שנחשפו בסקר, 83% מהרווקים נרתעים מלצאת לפגישה רומנטית עם גבר או אישה עם מגבלה נפשית, ו־80% מקרב העובדים נרתעים מעבודה במחיצתם של אנשים עם מוגבלות נפשית - 85% מהגברים ו־75% מהנשים. הנתון הזה עורר את החברה למתנ"סים לפעולה.



לאחרונה התבצע סקר חדש שבדק את השפעת פעולת ההסברה של החברה למתנ"סים על שינוי העמדות בקרב הציבור, וממצאיו מתפרסמים כאן לראשונה. מבין המשתתפים בתוכנית, 36% ענו כי שינו במידה רבה מאוד את יחסם כלפי אנשים עם מוגבלות נפשית. 36.6% מוכנים להיות שכנים שלהם, 37.9% מוכנים לעבוד איתם, 32.8% מוכנים להעסיק אותם, 27.6% מוכנים לעבוד תחתם, 43% מוכנים להיות ידידים שלהם ו־23% מוכנים שיסיעו את ילדיהם ו־18% מוכנים להיות עמם בקשר זוגי.



במסגרת תוכנית "עמיתים", שנמשכה כחצי שנה, נחשפו המשתתפים בגילאי 15־72 לסדנאות הסברה במקומות העבודה, בהשתלמויות עובדים, בתי ספר, שירות לאומי, מכינות קדם־צבאיות, חוגים חברתיים ובמרכזים הקהילתיים של החברה למתנ"סים. מרבית המשתתפים ציינו כי המפגש תרם במידה רבה להבנתם את ההתמודדות עם קושי נפשי. כ־40% ציינו כי סיפורם האישי של המתמודדים עם קושי נפשי היווה עבורם את הנקודה המשמעותית ביותר במפגש.


"סטיגמה היא המכשול המרכזי להשתלבות של מתמודדים עם מגבלה נפשית, ועל כך מעידים גם הסקר מהשנה שעברה וגם המציאות היומיומית", אומרת ענבר אדלר בן־דור, מנהלת תכניות "עמיתים" בחברה למתנ"סים. "הסטיגמה מושתתת על היעדר היכרות עם בעלי מוגבלות נפשית. פעילות הסברה, המלווה במפגש אישי בגובה העיניים, יכולה לשנות את המציאות ולעודד קרבה.



"ככל שנכיר וניחשף לאנשים עם מוגבלויות, נוכל להסיר מחסומים להשתלבות מלאה שלהם בקהילה, וניצור קהילה מכילה ומיטיבה יותר עבור כולנו. אנחנו פועלים כל השנה להשתלבות של כ־3,500 מבוגרים ובני נוער עם מוגבלות נפשית במרכזים הקהילתיים שלנו ובקהילה, באמצעות סדנאות הסברה, אירועים וקבוצות משולבות, המקרבות אנשים המתקשים להשתלב בסיטואציות יומיומיות, שלרובנו נראות טריוויאליות, ונאלצים להתמודד גם עם התווית המכלילה שהחברה מדביקה למחלות נפש. רוב מתמודדי הנפש אינם מסוכנים לאיש, חיים בינינו ולא במוסדות ומנסים להשתלב בחברה, למרות הקשיים שהם חווים", מציינת אדלר בן־דור.



תוכנית "עמיתים", הפועלת בשיתוף משרד הבריאות, משרד החינוך והביטוח הלאומי, זכתה באות הנגישות לשנת 2019. הפרס יוענק לה היום, כחלק מציון אירועי היום הבינלאומי לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. החברה למתנ"סים מפעילה ברחבי הארץ שלוש תכניות למתמודדים עם מגבלה נפשית - עמיתים לבוגרים, עמיתים לנוער ועמיתים לזכויות, המקיימות מדי שנה למעלה מ־100 סדנאות.