שר המשפטים פרסם היום (שני) בחשבון הפייסבוק שלו את רשימת המועמדים לתפקיד פרקליט המדינה במקומו של שי ניצן. "בעוד שבועיים מהיום יסיים שי ניצן את כהונתו כפרקליט המדינה. הנוהל למינוי פרקליט מדינה בשגרה קובע ועדת איתור", כתב השר.
אוחנה הוסיף: "כששאלתי לפני מספר חודשים את היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט האם לא הגיע הזמן להקים ועדת איתור, שמשך עבודתה בד"כ הוא מספר חודשים – השיב לי שלא ניתן בתקופת בחירות וכן בתקופת ממשלת מעבר להקים ועדת איתור למינוי של פרקליט מדינה קבוע, משרה הקצובה בחוק לכהונה של שש שנים. המינוי יכבול גם את ידיהן של הממשלות הבאות, ולאור כך נראה היה לי הגיוני הנימוק, וקיבלתי אותו".



בנוגע לפרקליטות כתב אוחנה: "בשבועות האחרונים הודעתי ליועץ כי בכוונתי למנות ממלא מקום לפרקליט המדינה, כפי שהחוק מורה, וכי אין לי כוונה לבקש את הארכת כהונתו של פרקליט המדינה הנוכחי. אין גם כל סבירות ברעיון להותיר את הגוף החשוב והמשמעותי - הפרקליטות – ללא מנהל שיעמוד בראשו. המדובר במשרה בכירה שלעומד בראשה ישנן סמכויות סטטוטוריות".

שי ניצן. צילום: פלאש 90
שי ניצן. צילום: פלאש 90

אלו שמות המועמדים לתפקיד פרקליט המדינה:
שלמה (מומי) למברגר - המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים.
רז נזרי - המשנה ליועץ המשפטי לממשלה.
אורלי בן ארי-גינזברג - המשנה לפרקליטת מחוז מרכז.
דן אלדד - מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה.
אושרה גז-איזנשטיין - פרקליטת מחוז תל אביב.
אוחנה ציין כי כי רשימת השמות אינה בהכרח סגורה ולו יועלו בפני שמות נוספים מתוך המערכת, כפי שהחוק מחייב, הוא מוכן לשקול זאת. לבסוף כתב אוחנה כי "בימים הקרובים אראיין את כל המועמדים, אתייעץ בנציב שירות המדינה כפי שהחוק מורה, אתייעץ גם ביועץ המשפטי לממשלה – ואקבל את החלטתי. כרגיל, אעדכן את הציבור ואת כלי התקשורת במקביל".

בתגובה לפרסום שמות המועמדים על ידי השר, הודיע היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כי הוא הגיש לשר חוות דעת בנוגע למינוי ממלא מקום. מנדלבליט הודיע כי לדעתו, יש למנות לתפקיד את המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, עו"ד שלמה (מומי) למברגר, זאת, בשים לב לוותק הרב של עו"ד למברגר, לתפקידיו הקודמים ולתפקידו הבכיר הנוכחי, לניסיונו העשיר וליכולותיו הגבוהות. היועמ"ש התייחס גם להליך המינוי, ואמר כי בגלל שלמינוי פרקליט מדינה קבוע יש להקים ועדת איתור, במקרה הנוכחי "קיימת חובה משפטית לכונן מנגנון חלופי, גם אם מצומצם יותר, שישמש לאותה מטרה". 

עוד טען מנדלבליט, כי "לכל הפחות, נדרש כי המועמד שיישקל למינוי לתפקיד יהיה מקרב עובדי הפרקליטות הבכירים ביותר, כך שמי שימלא את התפקיד יהיה בעל הניסיון והכישורים המתאימים לתפקיד זה, וכי טרם הפעלת סמכות המינוי, יקיים שר המשפטים היוועצות ביועץ המשפטי לממשלה, אשר משמש כתובע הכללי העומד בראש מערכת אכיפת החוק. בנסיבות העניין, ובהתאם לפסיקת בית המשפט העליון בסוגיות דומות, משקלה של עמדת היועץ המשפטי לממשלה בקשר למי שימלא את מקומו של פרקליט המדינה יהיה רב ומשמעותי, וניתן יהיה לסטות ממנה רק בהתקיים טעם מהותי בעל משקל מיוחד".

בשבוע שעבר דווח בחדשות 13, כי ראש המטה של אוחנה הגיע לאחת הלשכות של בכירה במשרד המשפטים, וצילם את מסך הטלפון שלה ללא אישור, במטרה למצוא חומר מפוקפק על שי ניצן. במהלך השבועות האחרונים נערכו דיונים במשרדו של פרקליט המדינה, שי ניצן, בנוגע לתיקי נתניהו, כאשר במקביל שר המשפטים אוחנה ניסה, לכאורה, לאסוף חומר מכפיש על ניצן. לפי החוק, השר צריך לפנות לפרקליט המדינה עצמו כשהוא מוצא שמשהו לא כשורה. 

מלשכת אוחנה נמסר: "ללשכת השר הגיעה תלונה נגד בכירים בפרקליטות מפרקליטה המכהנת בפרקליטות מחוז דרום. השר שוחח איתה והפנה אותה לנציב הביקורת על הפרקליטות".