מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית, עו"ד אורלי עדס, אישרה הערב (שני) כי בפגישת עבודה בינה ובין ח"כ אבי ניסנקורן (כחול לבן) נבחנה האפשרות להקדמת מועד הבחירות ככל שניתן, במידה ויתקיימו עם התפזרותה של הכנסת  ב-11 בדצמבר בחצות, בתום תקופת ה-21 הימים להשגת חתימות הח"כים למועמד להרכבת הממשלה, שמסתיימת בעוד תשעה ימים..
 
בוועדת הבחירות ציינו כי בפגישה הוצגו תהליכי העבודה המורכבים להם נדרשת הוועדה. מכוח דיני הבחירות ועם כל הקשיים הכרוכים, הסתמן כי המועד הקרוב ביותר בו ניתן יהיה לקיים בחירות לפי הוראות החוק הוא ה-25.2.2020.

בכחול לבן חידדו היום עמדות ושלחו מסרים נוקשים לגבי אפשרות של כינון ממשלת אחדות עם הליכוד, תוך האשמת ראש הממשלה בנימין נתניהו בכך שהוא זה שדוחף לבחירות. נתניהו מצדו הפנה בטקס באשקלון קריאה ליו”ר כחול לבן בני גנץ לממש ביחד איתו “הזדמנויות היסטוריות” של סיפוח הבקעה ושל כינון ברית הגנה עם ארה”ב, שאותן ניתן להשיג במסגרת “ממשלת אחדות שתוקם עכשיו במתכונת שהצעתי. הלכתי כאן רחוק מאוד לקראת הדבר הזה כי אנחנו צריכים לממש את ההזדמנויות האלה”, אמר.
 

התשובה של גנץ בישיבת סיעת כחול לבן בכנסת לא איחרה להגיע. “הנה אני קורא לנתניהו, יש פשרות בחיים”, אמר. “כחול לבן ניצחה בבחירות, אבל אנחנו מוכנים להתפשר ולאפשר רוטציה במסגרת ממשלת אחדות. אני אכהן בכהונה של שנתיים, בזמן שאתה תוכל לכהן בראשות הליכוד ולטפל בענייניך. מבטיח שנמצא עבורך את המצב ההולם את מצבך הייחודי, כזה שיאפשר לך לתפקד ולחזור אם תנקה את שמך”.
 
“אני מבין שכחלק מהפשרות לא נרכיב את ממשלת החלומות שעליה חלמנו, אך לא אהיה מוכן שנרכיב ממשלת בלהות”, הוסיף. “אני מבין שנצטרך לקבל הצעות פשרה, אבל לא הצגות פשרה. כדי להעביר הצעות פשרה אין צורך בהדלפות, בשיחות עם מקורבים או בשיחות סגורות. אפשר לדבר פתוח”. מהר מאוד הגיעה תגובת הליכוד. “מצער שבני גנץ לא מרים את הכפפה לממשלת אחדות שתממש הזדמנויות היסטוריות למדינת ישראל - ובהן ברית הגנה עם ארה”ב והחלת הריבונות הישראלית על בקעת הירדן. אסור להחמיץ את השעה”, נאמר בהודעה.

גנץ היום בישיבת הסיעה. צילום: מרק ישראל סלם

 
מספר 2 בכחול לבן ח”כ יאיר לפיד טען אתמול בישיבת הסיעה כי “הסיבה היחידה לכך שאין ממשלת אחדות היא ביבי נתניהו. אתמול הם אמרו ‘הצענו ויתורים מפליגים’. הם לא הציעו כלום. אנחנו בחדר. אנחנו יושבים מולם. הם אומרים ‘ביבי ראשון ברוטציה. הוא יהיה ראש ממשלה עם כתבי אישום. אנחנו באים עם כל הגוש, מליצמן עד סמוטריץ’". 
 
“זו לא הצעה, זו הונאה”, ציין. “מי שהצביע כחול לבן לא עשה את זה כדי לשמש חבל הצלה לנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים. ביבי כמו ביבי, יש לו מטרה אחת - לפרק את כחול לבן. הקמנו אלטרנטיבה אמיתית לשלטון הכושל שלו - אז הוא עושה הכל כדי לגרום לנו להסתכסך ולהתפרק. ככה הוא עובד. ככה הוא עבד כל החיים הפוליטיים שלו. לא ניתן לו את התענוג”. 
 
“הוא מנסה לגלגל את האשמה אלינו, או אליי”, הוסיף. “אין לי בעיה עם ההשמצות שלו. אני רגיל. אבל שלא יבלבלו את המוח. לא הוקמה ממשלת אחדות כי ביבי לא רוצה להקים ממשלת אחדות. הוא רוצה בחירות”. נתן אשל, מקורבו של נתניהו, אמר כי “רק אם גנץ יהיה מוכן ללכת במתווה הנשיא לממשלת אחדות הוא יוכל להגשים את חלומו להיות אי פעם ראש ממשלה. גנץ, תחליט - ראש ממשלה או ראש לשועלים בקוקפיט”.
 
בינתיים, במערכת הפוליטית מדברים על קיום של כמה ערוצים מקבילים, שמטרתם לגשר על הפערים ולהביא להקמת ממשלת ה־63 בראשות נתניהו.
גורמים בכנסת טוענים כי בימים האחרונים אשל מקיים מגעים בלתי פורמליים עם יו”ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ועם ראשי המפלגות החרדיות, על מנת לנסות להביא לצמצום הפערים ביניהם. בסביבת ליברמן, כמו גם בסביבת אשל, מכחישים את הדיווחים.

בישיבת סיעתו אתמול הבהיר ליברמן כי מפלגתו לא תחתום לאף מועמד, אם יראו כי אין כוונה להקים ממשלת אחדות. “כרגע ההתרשמות שלי היא ששתי המפלגות הגדולות עושות הכל כדי לקבור ממשלת אחדות ומשחקים במשחק מי אשם”, אמר. “אנחנו עושים כל מאמץ. הבטחנו שנהפוך כל אבן כדי למצות כל דרך וזה מה שאני עושה. גם הנושא של החתימות זה עוד אבן. ביומיים הקרובים אמשיך לקיים פגישות, אבל אם לא נצליח למצות הליכים השבוע, אז כנראה שתי המפלגות הצליחו לקחת אותנו לבחירות נוספות”.