במקום להוציא את המחברות וכלי הכתיבה כשנכנסים לכיתה ולהתחיל להקשיב למורה, כ־140 אלף תלמידים ברחבי הארץ פותחים את יום הלימודים בשירה.  מדובר בתוכנית "שיר של יום" של משרד החינוך, שמתנהלת בהצלחה משנת 2016 בכ־800 בתי ספר יסודיים. במסגרתה התלמידים מתחילים את יום הלימודים בשירה משותפת של שיר שנבחר לאותו שבוע, ולאחריו מתקיימת שיחה בנושא השיר או בנושאים אקטואליים ורגשיים אחרים.



במשרד החינוך מסבירים כי פתיחה של יום הלימודים בשירה גורמת לאווירה נעימה וחווייתית, המקלה על המעבר מהבית לבית הספר ומייצרת השפעה חיובית על האווירה והאקלים הכיתתי והבית ספרי במשך כל היום.



השיר נתפס כפלטפורמה המזמנת שיח רגשי וערכי בין התלמידים ובינם ובין המורה על נושאים מחיי הילדים. נוסף לכך, לימוד השירים מביא לחשיפת התלמידים לתכנים מרכזיים מהתרבות והמורשת היהודית־ישראלית ומסייע בחיזוק היכולות השפתיות.



למאגר נוספו השנה 56 שירים, בהם קלאסיקות כמו "בארץ אהבתי" שמבצעת רוחמה רז, "ללכת שבי אחרייך" ששרה אילנית ו"חי" של עפרה חזה. אך נוסף להם קיימות גם יצירות חדשות כמו "מכתב לאחי" של עילי בוטנר וקובי אפללו, "מודה אני" ששר עומר אדם ו"מתנות קטנות" של רמי קלינשטיין.



בתשע"ז, עם יישום התוכנית, השתתפו בה כ־250 בתי ספר, בתשע"ח – כ־450, בשנה שעברה העלייה נמשכה והשתתפו בה כ־780 בתי ספר. השנה יותר מ־800 בתי ספר משתתפים בתוכנית, כשהיעד של משרד החינוך הוא השתתפות של כ־900 בתי ספר יסודיים, המהווים 80% מבתי הספר מהמגזר היהודי הרשמי.



שמואל אבואב, מנכ"ל משרד החינוך, מסביר כי "למידה באמצעות שירה ושיח יוצרת אווירה מחויכת, נעימה ומעשירה בכיתה. הגדלנו את מספר בתי הספר שלוקחים חלק בתוכנית ואת מגוון השירים, ובכך אנו ממשיכים להעשיר את עולמם התרבותי של התלמידים ואת היכרותם עם השירה הישראלית".



שלומית הרוש, מחנכת כיתה ד' ורכזת חברתית בבית הספר הממלכתי אזורי גן רווה ע"ש יצחק נבון, מובילה את התוכנית זו השנה השנייה. הרוש אומרת ל"מעריב" כי בעקבות השירה "הילדים נפתחים ומספרים חוויות מהחיים. אני מאוד התחברתי לתוכנית, וכשהמורה מתחברת אז הקשר עם הילדים יותר טוב. זה משהו מעבר ללימודים, בפן האישי עולים רגשות, מה הילדים מרגישים".



"הילדים עד היום שרים את השירים מהשנה שעברה ומבקשים אותם", היא מוסיפה. "מאז שהתחלתי את התוכנית, זה יצר משהו אחר בכיתה. הילדים לומדים להכיר אחד את השני. זו לא עוד פתיחה של שיעור, זה מקרב בין המורה לתלמידים".