מאמצים אחרונים לאחדות: בצל פגישתם בקריה של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ויו"ר כחול-לבן, בני גנץ, התייחס הערב (שלישי) שר האנרגיה, יובל שטייניץ, למגעים האחרונים בניסיון להקים ממשלת אחדות, ואמר כי "אנחנו צריכים אחדות משום שעלולה לפרוץ מלחמה עם איראן בחצי שנה הקרובה". ואולם, מנגד, שרת התרבות והספורט, מירי רגב, הכחישה כי הצדדים קרובים להבנות, ואמרה בגל"צ כי "אלקין ולוין אמרו לי שאין באמת התקדמות, כחול לבן פשוט לא רוצים לשבת איתנו".

במהלך היום נפגש נתניהו עם חברי מרכז הליכוד במצודת זאב, ואמר להם כי "ממשלת אחדות כרגע, לפני שארה״ב נכנסת למערבולת הבחירות, תביא הישגים היסטוריים שלא יחזרו. ביניהם סיפוח בקעת הירדן וברית הגנה קריטית עם ארה״ב. זה לא יגביל את חופש הפעולה שלנו, כמו שזה לא מגביל חברות בנאט״ו לתקוף כשהן רוצות. הסכם ההגנה שאני מביא עם הנשיא טראמפ יותאם כמובן לצרכים שלנו וישמר את חופש הפעולה שלנו. ממשלה עכשיו תוכל להשיג הישגים היסטוריים ואנחנו עלולים להחמיץ את ההזדמנות הזאת. לכן אני עושה כל מאמץ, כולל בפגישה שאקיים היום עם יו״ר כחול לבן בני גנץ, כדי להקים את הממשלה הזאת. זה עדיין אפשרי".

מנגד, יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ מיקי זוהר הביע פסימיות בראיון לערוץ כנסת וטען כי בחירות נוספות הן כמעט בלתי נמנעות. "אנו בדרך למערכת בחירות נוספת", אמר, "לצערי אני לא חושב שתקום לא ממשלת אחדות ולא ממשלה צרה. אני הרבה יותר פסימי ממה שהייתי בימים האחרונים ולהערכתי יהיו בחירות. אני לא יכול להיכנס למוח של ליברמן אבל אני חושב שהוא לא רוצה להיכנס לממשלה צרה כי הוא לא מצליח להסתדר עם החרדים. אולי זה מנוף להפעלת לחץ על כחול לבן. בסוף אני חושב שממשלת אחדות לא תקום וממשלה צרה סיכוייה לקום הוא נמוך עד אפסי".
 
ייכנס לממשלה צרה? ליברמן. צילום: מרק ישראל סלם

בתוך כך, יו״ר סיעת ישראל ביתנו עודד פורר וח״כ חמד עמאר נפגשו הבוקר עם יו"ר המפלגה אביגדור ליברמן וביקשו לבדוק האם יש היתכנות לצמצום הפערים עם המפלגות החרדיות. לדברי גורמים בישראל ביתנו, "אופציית האחדות עדיין עדיפה מבחינת מפלגתם, אך אסור לוותר על האפשרות של ממשלת ימין צרה כי אופציית הבחירות היא גרועה ביותר". בראיון לערוץ הכנסת, התייחס ליברמן לפניית הח"כים ולא שלל כניסה לממשלה צרה. "בחירות או ימין צרה - לא יודע מה יותר גרוע, אבל אני מבין את אי שביעות הרצון בסיעה", אמר ליברמן והוסיף: "מבין את הח"כים בישראל ביתנו שמתקוממים נגד התנהלות כחול לבן".

ואולם, יו"ר ש"ס, אריה דרעי, תקף היום את ליברמן, וטען: "אמרתי לפני כשבועיים בישיבת ראשי גוש מפלגות הימין בכנסת שאביגדור ליברמן, עושה הכל לטרפד הקמת ממשלת אחדות והוא האחראי הראשי לכך שישראל הולכת לבחירות בפעם השלישית. מאז קיבלנו הוכחות נוספות לכך. בכל פעם שיש התקדמות בשיחות בין הליכוד לכחול לבן, ליברמן פועל לטרפד אותן בעורמה, מוליך שולל את נתניהו וגנץ ואז מאשים אותם בכך שהולכים לבחירות. כשצוותי המו״מ של כחול לבן חידשו את המו״מ לפני כשבוע, ליברמן מיהר להודיע כי יחתום לשתי המפלגות על ארכה של 14 ימים כדי להקים ממשלה. כשהמו״מ בין הליכוד לכחול לבן התפוצץ, הודיע ליברמן כי לא יחתום לשתיהן. הבוקר שמע ליברמן כי נתניהו וגנץ עומדים להיפגש אחר הצהריים כדי לנסות להקים ממשלה ולמנוע בחירות, ופתאום הוא דואג להדליף שהוא שוקל לחבור לממשלת ימין. ניסיון נוסף שלו למנוע הקמת ממשלת אחדות ולהוביל את ישראל לבחירות שלישיות". 

לדבריו, "ליברמן אחראי לכך שאין היום ממשלת אחדות. ליברמן אחראי לבחירות שלישיות שגרמו לנזקים גדולים ועלולות לגרום לנזקים נוספים של מליארדי שקלים למשק ולשיתוק של המדינה. ליברמן עושה זאת אך ורק משיקולים פוליטיים צרים ואישיים שלו. אני מקווה שנתניהו וגנץ יבינו זאת ויקימו ממשלה רחבה וטובה למען העם והמדינה".

שטייניץ: "איראן עלולה ליזום מלחמה במזרח התיכון בשנה הקרובה"

שר האנרגיה, יובל שטייניץ, שוחח עם בן כספית ואריה אלדד בתכניתם ב-103FM, ואמרי כי "אני חושב שצריכה לקום ממשלת אחדות משתי סיבות. יש כאן רגעי הכרעה היסטוריים, בעיקר לגבי איראן, וגם בגלל שחייבים להוריד את המרירות והמתיחות בין חלקי העם שהגיעו לשיאים חדשים בעקבות שתי מערכות בחירות".

נתניהו לא יכול לצאת למערכה באיראן בלי שרמטכ"ל יחזיק לו את היד? מה זאת אומרת הכרעה בסוגיית איראן?
"איראן נמצאת בלחץ אטומי. הכלכלה שלה מתרסקת וראינו את המהומות ברחובות. צרפתים בעיקר מנסים לתווך, ההערכה שלי היא או שאיראן תתפוצץ באירוע מלחמתי עוצמתי במזרח התיכון או שאיראן תתרצה ותסכים לבצע ויתורים. בשני המקרים נתניהו חייב להיות שם ואנחנו חייבים להיות עם יד על הדופק. זה מה שישפיע על עתידנו".

אני כבר שומע את שטייניץ אומר שהחצי שנה הבאה היא שתהיה משמעותית ולכן נתניהו לא צריך לצאת לנבצרות.
"לדעתי אין משבר אמון אמיתי. אם ייחתם הסכם אין לי ספק שהוא יקוים".

מתווה הנשיא הוא מתווה אחר. הנשיא הבהיר שנבצרות מבחינתו או בהחלטה על כתב אישום או בהגשת כתב האישום. אתה כבר הפכת את חמשת החודשים לשנה.
"אני דיברתי על חלוקת הכהונה לשנה-שנתיים-שנה. אני מאחל לנתניהו בכל ליבי כמו רוב אזרחי מדינת ישראל שלא יגיע לכלא. אני חושב שמה שקורה איתו זו טרגדיה יוונית לרוב אזרחי ישראל ולא רק לנתניהו. אני מקווה שלא נגיע לשם. לעניינו הפוליטי, אין לי ספק שיש דרכים להגיע בהסכמים לרוטציה עם מועד ברור לנבצרות. ההסכם הזה יקוים. החוסר אמון שמדברים אליו הוא בעיני רק תירוץ למי שרוצים לקדם את אופציית הבחירות".



מנדלבליט ישבו היום ב-433 לגבי חלק מהאנשים שהכרת היטב בפרשת הצוללות. אתה חרד לגורלם?
"אני לא רוצה להתייחס. אני מכיר חלק מהאנשים והם ישרים. לא ראיתי בהם מעולם תאוות בצע שמכוונת אותם".

מכיוון שכחול לבן קיבלה יותר מנדטים ויותר קולות מהליכוד. למה בעצם לא תגידו לראש הממשלה שההצעה של כחול לבן יותר הגיונית? שהליכוד יישאר בשלטון ויכהנו אחרי שנתיים.
"אני חושב שזו הצעה בלתי סבירה ובלתי הגיונית. גנץ מעולם לא היה שר או סגן שר בממשלה. אין לו שום ניסיון מיניסטריאלי ולכן עדיף שיצטרף לממשלה, יבין איך היא מתפקדת בחצי שנה הזו ואז יכנס לתפקידו. בחצי השנה הזו יכולה להיות הכרעה בסוגייה האיראנית ההשפעה של נתנהו על טראמפ ועל דעת הקהל האמריקאית היא דבר שאין לו תחליף. גם אם נתניהו יגיע למשפט, הוא יכול לקחת גם כמה שנים, לפיכך גם אם נצא לבחירות, גם ככה נתניהו יכהן שישה חודשים".

גם אם יצא לנבצרות אני מאמין שהוא יפנה לכלי התקשורת בעולם להגן על ישראל וייסע לארצות הברית לגייס תמיכה. הוא אגב לא קיבל איזושהי חפיפה כשהיה סגן שר חוץ שפוטר ושגריר ישראל באו"ם.
"הוא גם היה יו"ר האופוזיציה והגיע עם יותר ניסיון. אני לא פוסל את גנץ אך ההיגיון וההגינות מחייבים שנתניהו יכהן תחילה".